Huiskraaien maken 2013 niet meer mee..

Gestart door birdy, december 06, 2012, 16:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


HPM

Citaat van: hiskodevries op januari 26, 2014, 13:17:15 PM

Onzin bijdragen verwijderd.

Je hebt ook mijn antwoord op de vraag van Douwe verwijderd.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 24, 2014, 18:20:03 PM
Misschien een hele domme vraag, maar is er überhaupt iets bekend over de verhouding mannetjes/vrouwtjes? Valt dat te zien bij deze beestjes?

Volgens mij is er geen verschil in kleed maar ik las op internet dat de mannetjes een fractie groter zijn dan de wijfjes. Dat heb ik net even getest in de database en daarbij vond ik deze foto van Folkert Draaisma waarbij de voorste dus een wijfje zou kunnen zijn en de achterste een mannetje.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Klaas van Dijk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 26, 2014, 15:57:57 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 24, 2014, 18:20:03 PMMisschien een hele domme vraag, maar is er überhaupt iets bekend over de verhouding mannetjes/vrouwtjes? Valt dat te zien bij deze beestjes?
Volgens mij is er geen verschil in kleed maar ik las op internet dat de mannetjes een fractie groter zijn dan de wijfjes.

Vanmiddag even zitten lezen in deel 4 van 'The Birds of the Western Paleactic', maar ik kon ook hier niets vinden over kleedverschillen tussen mannetjes en vrouwtjes. Ook lees ik niets over verschillen in geluid tussen mannetjes en vrouwtjes. Wel zijn de mannetjes wat groter dan de vrouwtjes (gebaseerd op maten). Qua vleugellengte lijkt er weinig overlap te zijn, maar de steekproeven zijn erg klein (en wellicht is er ook geografische variatie in grootte). Tegelijkertijd kunnen foto's vlot een vertekend beeld geven.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 26, 2014, 21:33:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 26, 2014, 15:57:57 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op januari 24, 2014, 18:20:03 PMMisschien een hele domme vraag, maar is er überhaupt iets bekend over de verhouding mannetjes/vrouwtjes? Valt dat te zien bij deze beestjes?
Volgens mij is er geen verschil in kleed maar ik las op internet dat de mannetjes een fractie groter zijn dan de wijfjes.

Vanmiddag even zitten lezen in deel 4 van 'The Birds of the Western Paleactic', maar ik kon ook hier niets vinden over kleedverschillen tussen mannetjes en vrouwtjes. Ook lees ik niets over verschillen in geluid tussen mannetjes en vrouwtjes. Wel zijn de mannetjes wat groter dan de vrouwtjes (gebaseerd op maten). Qua vleugellengte lijkt er weinig overlap te zijn, maar de steekproeven zijn erg klein (en wellicht is er ook geografische variatie in grootte). Tegelijkertijd kunnen foto's vlot een vertekend beeld geven.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Ik vrees dan ook dat de enige mogelijkheid om een helder beeld te krijgen van de verdeling van mannetjes en wijfjes binnen de Nederlandse populatie alleen mogelijk is door ze allemaal te vangen en te seksen...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rick van der Weijde

Ach, dat vangen lag toch al in de planning...  8)
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Ben Wielstra

Vers van de pers een artikel waarin naar de door Wouter genoemde lag phases wordt gekeken: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ddi.12175/abstract

maurice.lahaye

Even een korte samenvatting van de strekking van dit artikel. Exotische soorten (wat dat dan ook mogen zijn) vertonen een vertraging van de populatie groei van soms enkele tientallen jaren tot het moment dat er exponentiële groei begint op te treden, waarna zeer snel de maximale aantallen worden bereikt. Wat is daarvan de relevantie voor dit topic? De huiskraaien van Hoek van Holland kunnen zich mogelijk in deze 'lag phase' bevinden. Het uitblijven van groei zou de komende jaren kunnen omslaan in exponentiële groei. In dit artikel wordt dat proces beschreven voor een 14-tal vogelsoorten. Het is mits, maar, zou kunnen, etc. en het onderbouwd het argument dat als je wil ingrijpen (om wat voor reden dan ook), je het tijdig moet doen, voordat de 'lag phase' over is.


Maurice


2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Het is alleen de vraag of de populatie huiskraaien in zo'n lag fase verkeert.  Als je daarvan uitgaat en daarom gaat bestrijden zal je dat nooit weten.

Herman van der Meer

lucasn

Op zich is het een logische redenatie. Als je een kleine populatie hebt die zich lokaal kan handhaven is het natuurlijk goed mogelijk dat er op een gegeven moment zich een gunstige situatie voordoet waardoor ze zich snel kunnen gaan vermeerderen. Jaar er op heb je al een verviervoudiging van de oorspronkelijke populatie als het meezit. (van af hoeveel jaar zijn huiskraaien eigenlijk geslachtsrijp?)
Groet,
Lucas Nieuweboer

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

DKoppenol

Twee jaar dus voor kraaien, we kunnen wel aannemen dat dat ook voor Huiskraaien geldt. En er zijn dus wel genoeg geslachtsrijpe kraaien in de HvH.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Edwin Schuller

Dat lijkt me wel wat erg kort de bocht door...
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: DKoppenol op januari 29, 2014, 10:26:11 AM

Twee jaar dus voor kraaien, we kunnen wel aannemen dat dat ook voor Huiskraaien geldt. En er zijn dus wel genoeg geslachtsrijpe kraaien in de HvH.

Gezien de belabberde reproductie kan je ze beter 'geslachtsrot' noemen .
Herman van der Meer

DKoppenol

Citaat van: HPM op januari 29, 2014, 11:03:54 AM
Citaat van: DKoppenol op januari 29, 2014, 10:26:11 AM

Twee jaar dus voor kraaien, we kunnen wel aannemen dat dat ook voor Huiskraaien geldt. En er zijn dus wel genoeg geslachtsrijpe kraaien in de HvH.

Gezien de belabberde reproductie kan je ze beter 'geslachtsrot' noemen .

Ja, maar er zou dus sprake kunnen zijn van een 'lag' fase. En waarom het kort door de bocht is, ontgaat mij? Ik denk niet dat die Huiskraaien andere rijpingsperiodes hebben, dan andere kraaien. En verder is de wetenschap nogal vaak gebaseerd op aannames, dus...
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: DKoppenol op januari 29, 2014, 11:24:47 AM
Citaat van: HPM op januari 29, 2014, 11:03:54 AM
Citaat van: DKoppenol op januari 29, 2014, 10:26:11 AM

Twee jaar dus voor kraaien, we kunnen wel aannemen dat dat ook voor Huiskraaien geldt. En er zijn dus wel genoeg geslachtsrijpe kraaien in de HvH.

Gezien de belabberde reproductie kan je ze beter 'geslachtsrot' noemen .

Ja, maar er zou dus sprake kunnen zijn van een 'lag' fase. En waarom het kort door de bocht is, ontgaat mij? Ik denk niet dat die Huiskraaien andere rijpingsperiodes hebben, dan andere kraaien. En verder is de wetenschap nogal vaak gebaseerd op aannames, dus...

Geslachtsrijpheid verschilt per kraaiensoort. Er zijn grotere kraaien waarbij het wijfje pas na 3 jaar rijp is en het mannetje pas na 5 jaar. Maar een Kauw is pas na 2 jaar rijp dus het lijkt me stug dat een Huiskraai sneller is -> laten we het op minimaal 2 jaar houden. Ik las wel nog dat ze strikt monogaam zijn en dat de nog niet geslachtsrijpe jongen meehelpen bij het groot trekken van het nieuwe nest waardoor de kans van slagen erg groot is. Ze hebben in ieder geval een goede strategie klaarliggen voor het geval dat...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Even gekeken in deel 8 van 'The Birds of the Western Palearctic'. Daarin staat niets vermeld over de leeftijd waarop Huiskraai voor het eerst gaat broeden / geslachtsrijp is. Dat betekent dat deze informatie op het moment van het schrijven van dit boek niet bekend was.

Ook even gekeken bij een aantal verwante soorten. Roek: 2 jaar (soms 1 jaar) na geboorte, Zwarte/Bonte Kraai: meestal 2 jaar, ook gebieden met 4 jaar (hoge dichtheden), Kauw: meestal 2 jaar (soms 1 jaar).

Je zou kunnen betogen dat Huiskraai (een kraaiensoort van een tropische gebied) wellicht sneller geslachtsrijp is. Je zou ook kunnen betogen dat Nederlandse Huiskraaien juist trager geslachtsrijp worden (doordat de temperatuur hier veel lager is). En het kan ook nog weer anders liggen. Je zult er alleen maar achter kunnen komen door goed onderzoek hiernaar te gaan doen.

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 29, 2014, 20:33:25 PMDat betekent dat deze informatie op het moment van het schrijven van dit boek niet bekend was.
Ik denk meer dat dat betekent dat de schrijvers Huiskraai niet als inheemse soort van de WP beschouwden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

liptaster

Die lag-fase is ook bij niet-vogels bekend. Dit heeft trouwens niks te maken met de duur tot geslachtsrijpheid. Eerder met aanpassen aan de lokale omstandigheden.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

pdekrom

Beste Forumleden,

Ter informatie. Inmiddels zijn 6 huiskraaien gevangen/gedood. Dit werd gisteren bevestigd door Duke Faunabeheer. Vandaag werden er nog minimaal 14 geteld.

Mochten mensen nog komen tellen/kijken/fotograferen de komende dagen. Ik sta erg open voor contact i.v.m. een reportage voor NRC Handelsblad/NRC Next.
Zie ook; http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=213273.msg1555888#msg1555888

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Groeten,

Peter
post@peterdekrom.com
0641249432

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: pdekrom op januari 29, 2014, 22:31:02 PM
Ter informatie. Inmiddels zijn 6 huiskraaien gevangen/gedood. Dit werd gisteren bevestigd door Duke Faunabeheer. Vandaag werden er nog minimaal 14 geteld.

Is ook wat bekend over eventueel bij-gevangen Zwarte Kraaien, Kauwen en andere soorten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Vincent Hart op januari 29, 2014, 20:38:47 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 29, 2014, 20:33:25 PMDat betekent dat deze informatie op het moment van het schrijven van dit boek niet bekend was.
Ik denk meer dat dat betekent dat de schrijvers Huiskraai niet als inheemse soort van de WP beschouwden.

hoi Vincent,

Volgens mij wordt Huiskraai in dit boek beschouwd als een soort die inheems is voor de WP. Zo wordt bijvoorbeeld het woord 'self-established' gebruikt voor populaties die momenteel in de WP verblijven. Bovendien maakt het boek onderscheid tussen ondersoorten / rassen die extralimital zijn [= (nog) niet vastgesteld in de WP, bv insolens].

Tot slot heeft Huiskraai in dit boek een uitgebreid hoofdstuk met als titel 'Breeding', terwijl dit hoofdstuk bij bijvoorbeeld Daurische Kauw ontbreekt. Het onderdeel Fledging to majority is alleen minder uitgebreid (en minder volledig) dan bijvoorbeeld bij Roek en Kauw. Mijn conclusie was daarom dat deze informatie niet bekend was op het moment dat het boek is geschreven (te meer daar er wel andere broedbiologische info uit bv India wordt vermeld).

Wellicht zelf eens even kijken in dit deel van de Cramp?

Groetjes, Klaas

thomas u

Moeten alle waarnmingen van huiskraai dan ook op exoot, of escape? Of kan je ze nog steeds meetellen?
Thomas

Vincent Hart

Citaat van: Klaas van Dijk op januari 30, 2014, 17:30:40 PMWellicht zelf eens even kijken in dit deel van de Cramp?
Dat wordt lastig ... Maar inderdaad, blijkbaar gaat Cramp in zekere zin mee met het CSNA-standpunt, interessant.

@Thomas: Voorlopig geen reden om de Status van Huiskraai op waarneming.nl te veranderen lijkt me. Als ze inderdaad nu allemaal worden weggevangen/afgeschoten wel goed om als gebeurd is de zeldzaamheid aan te passen naar Zeer Zeldzaam.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op januari 30, 2014, 18:09:55 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op januari 30, 2014, 17:30:40 PM

Wellicht zelf eens even kijken in dit deel van de Cramp?

Dat wordt lastig ... Maar inderdaad, blijkbaar gaat Cramp in zekere zin mee met het CSNA-standpunt, interessant.

Ook in 1994 waren er al populaties van Huiskraai in de Western Palearctic. Dat zal het enige zijn wat telt

Citeer

@Thomas: Voorlopig geen reden om de Status van Huiskraai op waarneming.nl te veranderen lijkt me. Als ze inderdaad nu allemaal worden weggevangen/afgeschoten wel goed om als gebeurd is de zeldzaamheid aan te passen naar Zeer Zeldzaam.

Naar 'uitgestorven' dan toch?
Herman van der Meer

DKoppenol

Wordt Huiskraai niet beschouwd als exoot voor de Nederlandse lijst dan? Volgens mij wel, Thomas, dus tellen...
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Vincent Hart

@Herman: de soort is toch niet uitgestorven? Er is lijkt me een reële kans op nieuwe aanwas. Er zijn daarnaast meerdere soorten die op zeer zeldzaam staan op Waarneming.nl hoewel ze nog niet in Nederland zijn vastgesteld.

@Diedert: de variant exoot dus telbaar bestaat niet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

DKoppenol

@Vincent, de vele puntjes waren ook als verwijzing bedoeld naar sarcasme. Thomas vroeg of je ze kon tellen, je kunt ze wel tellen, maar alleen voor je exotenlijstje en ik weet dat Thomas die niet bijhoudt, dus vandaar. ;)
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

HPM

Citaat van: Vincent Hart op januari 30, 2014, 18:58:32 PM
@Herman: de soort is toch niet uitgestorven? Er is lijkt me een reële kans op nieuwe aanwas. Er zijn daarnaast meerdere soorten die op zeer zeldzaam staan op Waarneming.nl hoewel ze nog niet in Nederland zijn vastgesteld.


Dat laatste is even raar als een soort die hier niet voorkomt tot exoot verklaren.
En 'inheems' slaat niet op de hele wereldpopulatie maar alleen op Nederland, dus dan moet 'uitgestorven' op dezelfde manier worden opgevat.
Maar ik denk dat er wel nieuwe Huiskraaien binnen zullen komen.
Herman van der Meer