Meeuwendag, vrijdag 28 december, Barneveld??

Gestart door Martijn Bot, november 08, 2012, 13:36:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Citaat van: Martijn Bot op december 02, 2012, 22:18:55 PM
Even een korte update: deze dag staat uiteraard nog steeds, en Pieter Doorn is zo vriendelijk geweest om aan te bieden binnenkort even langs te rijden om toestemming te vragen. Ik heb inmiddels via PM en mails van meerdere mensen gehoord dat ze wel mee willen, maar vanwege het feit dat 15 wat mij betreft toch wel de limiet is, heb ik hen voorlopig op een soort van wachtlijst gezet (klinkt ernstig, is het niet). Mijn verzoek is dan ook dat mocht je onverhoopt niet kunnen, me dat zo snel mogelijk te laten weten.
Kunnen we wellicht nog een beroep doen op één der ORG-mannen? Mars of Theo, misschien?

Je kan vraagteken achter mijn naam weghalen in eerste post. Ik ben erbij ;)!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Albert de Jong

Ik vergeef mijn plek graag aan iemand die dit najaar nog niet is geweest. Op 15 december heb ik ook al een meeuwendag en Barneveld bezoek ik deze winter vast zelf nog een keer.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Martijn Bot

Citaat van: theomuusse op december 02, 2012, 22:37:10 PM
Ik weet het nog niet.
Maar lijkt me wel leuk.
Mij ook, en nuttig bovendien.
Deelnemerslijst is weer up-to-date (zie post 1 van dit topic)

Martijn Bot

Pieter Doorn is vandaag in Barneveld geweest, en zoals verwacht verleent men alle medewerking. Twee punten van aandacht: mochten er mensen hesjes thuis hebben liggen, een vriendelijk verzoek om deze dan mee te brengen. Er zijn er wel wat daar, maar waarschijnlijk niet genoeg voor iedereen. Ten tweede was er een verzoek tot carpoolen; er zijn aldaar maar weinig parkeerplekken, en men wil er graag ook wat vrijhouden voor "normale" bezoekers (daar schaar ik ons zeer zeker niet onder). Je kunt natuurlijk ook ergens nabij Barneveld afspreken en dan bij elkaar in de auto springen. Mensen uit de ToH kunnen in ieder geval met mij meerijden.
Verder nogmaals: mocht je verhinderd zijn, dan graag zsm een bericht zodat ik iemand van de wachtlijst kan toevoegen. Voor een ORG-man wordt natuurlijk meteen een plekje ingeruimd... Tenslotte: mochten de weersomstandigheden t.z.t. zo ongunstig zijn dat er weinig meeuwenoogst te verwachten is, dan zal ook hier een bericht volgen.

Jeroen Nagtegaal

Wellicht beter om al direct nabij af te spreken? Lokaal zal vast wel ergens een parkeerplaats zijn. Bijvoorbeeld op Harselaar? Dan zijn er hooguit 4 auto's nodig om te parkeren bij de stort in Barneveld.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Waaronder een adulte Pont met Kiev L 005760 (aluminium lipring, rechts tarsus).

theomuusse

Dit is um.
De andere ringen kwamen uit Polen (3 cach, 1 zilver), Zwitserland (1 geelpoot) en wat mindere goden.
Ook 2 kokken, een witte T48 en een zwarte P325.

Theo

Martijn Bot

Geweldig. Dit moet een schaarse-meeuwen-Nederlands-record zijn, met ook nog eens leuk (af)leesvoer. Oss, hoe ver is dat vanuit Groningen??

lupokatja

Citaat van: Martijn Bot op december 12, 2012, 22:56:57 PM
Geweldig. Dit moet een schaarse-meeuwen-Nederlands-record zijn, met ook nog eens leuk (af)leesvoer. Oss, hoe ver is dat vanuit Groningen??

Vanuit Barneveld een kwartier of 3 gok ik. De activiteit/aanwezigheid van meeuwen is wel wat meer afhankelijk van de bedrijvigheid op de vuiloverslag dan op de lokatie in Barneveld (denk ik), maar door de week mag je er van uitgaan dat dat wel goed zit. Voor de beste plek sta je op een groot (en volkomen leeg en rustig) parkeerterrein van Vos Logistics. Geloof dat je er ook via het terrein van Agrifirm kunt komen (vragen) en dan heb je geen hek waar je doorheen moet kijken.
Aantal grote meeuwen is met het invallen van de kou sterk toegenomen, maar Theo is ongetwijfeld ook erg scherp (had er zelf dinsdag maar 20+ cach). Als je echt pech hebt zitten ze een tijd lang allemaal op een dak waar ze alleen van enige afstand te bekijken zijn (bijv. wanneer het lokale paartje Slechtvalk het op z'n heupen krijgt). Kan me overigens niet voorstellen dat dit een record is, in Limburg moeten minimaal vergelijkbare aantallen te zien zijn (geweest).

Lutzen

Martijn Bot

Limburg is een stuk groter dan een bedrijventerrein, ik kan me dergelijke aantallen op één locatie niet herinneren. Wij houden het voor deze dag voorlopig maar op Barneveld, daar valt ook genoeg te zien, en heb je vrijwel gegarandeerd goed zicht op de vogels.

Jeroen Nagtegaal

Limburg kent één erg goede Slaapplaats voor Geelpoot en Pont. Net ten Zuiden van Maastricht op de Pietersplas. Daar zijn volgens mij van beide soorten aantallen geweest van 50+

Zou ik op de Bunkerhaven een dag goed gaan voeren rond deze tijd dan zou het mij niet verbazen als er >50 Ponten voorbij komen. Dat is dan inclusief slaaptrek.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Martijn Bot

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2012, 20:00:58 PM
Limburg kent één erg goede Slaapplaats voor Geelpoot en Pont. Net ten Zuiden van Maastricht op de Pietersplas. Daar zijn volgens mij van beide soorten aantallen geweest van 50+
Wie, wanneer, hoeveel? Ik wil je graag geloven, ben gewoon erg benieuwd naar de feiten achter dit vermoeden.
En wat betreft Bunkerhaven: dat is toch nog net weer wat anders dan 42 Ponten en meerdere handen vol Geelpoten t.p. op één locatie.

Ik geloof wel wat we wat afdwalen van het topic...

Jeroen Nagtegaal

Wie is Ik. Wanneer is Zaterdag of Zondag aanstaande en hoeveel is net hoeveel ik voer. Omdat de Bunkerhaven geen directe fourageerplek is, komen ze wel van elders. Aantallen van Theo blijven wel ongekend!

Verder maar even door over dit via de mail of FB?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

caliprobola

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2012, 20:00:58 PM
Limburg kent één erg goede Slaapplaats voor Geelpoot en Pont. Net ten Zuiden van Maastricht op de Pietersplas. Daar zijn volgens mij van beide soorten aantallen geweest van 50+


Net over de grens had ik er alvast es een mooi aantal op de kade van Petit Lanaye:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/52745807


En in de goede periode krijg je in die regio ook mooie aantallen geelpootmeeuw:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/44032278

frankmeer

#46
Citaat van: caliprobola op december 13, 2012, 20:59:00 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2012, 20:00:58 PM
Limburg kent één erg goede Slaapplaats voor Geelpoot en Pont. Net ten Zuiden van Maastricht op de Pietersplas. Daar zijn volgens mij van beide soorten aantallen geweest van 50+

En in de goede periode krijg je in die regio ook mooie aantallen geelpootmeeuw:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/44032278

200 Geelpoten!? Wat een aantal... Is dat for real? (wel het hoogste ingevoerde aantal voor .be)
Frank van der Meer

theomuusse

Ik zie in ieder geval een sempach ring aan die ene op de foto...

Theo

Jeroen Nagtegaal

Verbaast mij niet. Rondom Maastricht is Zilvermeeuw vaak schaarser dan Geelpoot of Pont. Aangezien de slaapplaats tot wel >1000 vogels kan betreffen kan het goed.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

g.j.p.gelderblom

Citaat van: caliprobola op december 13, 2012, 20:59:00 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2012, 20:00:58 PM
Limburg kent één erg goede Slaapplaats voor Geelpoot en Pont. Net ten Zuiden van Maastricht op de Pietersplas. Daar zijn volgens mij van beide soorten aantallen geweest van 50+


Net over de grens had ik er alvast es een mooi aantal op de kade van Petit Lanaye:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/52745807

http://waarneming.nl/waarneming/view/4939543
Spreekt ook wel tot de verbeelding.
Groeten,

PieterGeert

Martijn Bot

Beste mensen,
De datum nadert. Er zijn een paar punten die ik hierbij nog een keer onder de aandacht wil brengen:
1. Ik neem aan dat iedereen die in het lijstje van de eerste post van dit topic staat, ook daadwerkelijk komt. Zo niet, ajb een mail/PB naar mij.
2. Zijn er mensen die extra hesjes kunnen regelen/eigen hesjes hebben? In dat geval ook graag even een PB.
3. Het is natuurlijk leuk om naderhand nog even foto's te kijken en na te praten. Ik neem laptop, snoeren etc mee, maar doe dat gerust zelf ook. Een stickje met daarop oudere twijfelmeeuwen is ook altijd leuk, kunnen we er samen de hersens over breken (en hopelijk een antwoord krijgen van iemand met recht van spreken). Punt nog even: welk etablissement ligt gunstig voor vrijwel iedereen? Ik ben daar niet zo bekend... Tips zijn welkom. Mocht je overigens geen behoefte hebben aan deze nabeschouwing, even goede vrienden, natuurlijk.

Ik zal er met een noordelijke delegatie om 11.00 uur stipt zijn, ik hoop jullie (inclusief misschien nog wat extra ORG-ers/experts??) allen vrijdag de 28e te zien in Barneveld. Laten we vooral hopen dat het weer ook een klein beetje meewerkt...


Martijn Bot

Albert de Jong en Theo Muusse komen zeer waarschijnlijk ook langs, samen met Ies' aanwezigheid is nu dus naast de kwantiteit ook de kwaliteit voldoende gewaarborgd!

Daniel B.

Oh wat baal ik.
Ik voel me niet fit genoeg om morgen te gaan. :'(
Ik hoop dat je nog iemand op de lijst hebt staan Martijn?
Groet Daniel

Martijn Bot

Wijziging in de deelnemerslijst.

Nou, morgen gaan we het dan toch proberen. Helaas zijn de weersvoorspellingen niet vreselijk rooskleurig, we zullen zien wat we er van kunnen maken.

Jeroen Nagtegaal

Meen dat Caroline niet kon, tenminste niet op deze korte termijn. Dat kreeg ik van haar via FB te horen een uur of wat geleden. Misschien vast Frans inlichten?

In elk geval succes morgen! Nu maar hopen dat er wat leuks te zien is.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

theomuusse


Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com