Hoofdmenu

Pestvogels!

Gestart door Patrick1977, november 07, 2012, 16:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

#180
Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2012, 21:22:51 PM
Citaat van: HPM op november 15, 2012, 19:21:06 PM

Niemand zal je waarschijnlijk tegenhouden als jij daar gedurende de winter dagelijks urenlang gaat staan tellen.


Ik denk ook dat een heleboel mensen het zouden toejuichen als jij daar 's winters dagelijks urenlang gaat staan Herman.

@Steven, jij hebt het over wie kaatst kan de bal verwachten en dat jij geen scheldwoorden in de mond hebt genomen, maar hoe moet ik bovenstaande dan lezen? Wat is schelden nu precies? Als ik wiki lees dan is schelden het uitspreken van een woord om iemand te beledigen/krenken. Dit kan je dus ook doen met "normale" woorden waardoor je jouw opmerking op kan vatten als schelden. Het is iig best een ongezouten opmerking, iets waar jij Herman later in een berichtje van beschuldigd.

Het gaat gewoon om een kwestie van goed lezen! Iets wat veelal niet vaak goed gedaan wordt, ik betrap mezelf er ook op. Toen ik de hele discussie doornam had ik zoiets van "daar gaan we weer....". Maar na het lezen van de laatste reactie van Herman, waarin hij eigenlijk uitlegt wat er staat, dan heeft hij wel gelijk door te zeggen dat er geen kwade woorden zijn gevallen.

Ik heb Herman best hoog zitten, niet alleen omdat hij voor mij een mooie stippenkaart heeft gemaakt voor een artikel over de Raaf in ZH 8) en ik hem ken van mijn stage bij het toenmalige Duinwaterbedrijf Zuid-Holland heel lang geleden. Zijn bijdragen zijn veelal erg nuttig en constructief, soms met een flinke dosis humor, soms met een (ongezouten) mening. Maar hé hebben we deze mening niet allemaal wel eens een keer?

Kortom we moeten stoppen met ruziemaken en weer praten over Pestvogels (of Haakbekken, maar dan in het andere topic), want het zijn te leuke beessies om ruzie over te maken, toch?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Steven Wytema

Weet je Bas,
Ik wilde er (inhoudelijk) op reageren, maar heb t al naast me neergelegd.
Ik hoop dat HPM mijn laatste alinea ook ter harte neemt.
Dan ga ik nu lekker een dagje vogelen!
En idd weer verder met de Pestvogels.
Steven Wytema


Bas vd Burg

Citaat van: Steven Wytema op november 16, 2012, 07:43:28 AM
Weet je Bas,
Ik wilde er (inhoudelijk) op reageren, maar heb t al naast me neergelegd.
Ik hoop dat HPM mijn laatste alinea ook ter harte neemt.
Dan ga ik nu lekker een dagje vogelen!
En idd weer verder met de Pestvogels.
:duim: :duim: :duim:  (succes met zoeken naar Haakbekken ;D  Heb ik gisteren ook geprobeerd in Katwijk maar niks zelfs geen Pestvogels maar ja de diverse plantsoentjes zijn best bes-loos zeg maar)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

is mijn observatie juist dat het lijkt alsof de groepen kleiner worden ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rikstar

Is ook mijn gevoel. Maar als het gaat om minder 'waarnemingen'  zou dat kunnen liggen omdat het doordeweek is natuurlijk.  Maar de bekende plekken worden nog steeds bezocht en de groepen lijken inderdaad minder groot te worden.

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2012, 08:42:18 AM
is mijn observatie juist dat het lijkt alsof de groepen kleiner worden ?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

theomuusse

Ik denk dat de groepen inderdaad uiteenvallen onder het mom van voedselafname.

THeo

Tom1980

Citaat van: theomuusse op november 16, 2012, 08:53:10 AM
Ik denk dat de groepen inderdaad uiteenvallen onder het mom van voedselafname.

THeo


Ik hoopte eigenlijk ,onder het mom van in limburg willen ze ook wat zien :angel:
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

HPM

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2012, 08:42:18 AM
is mijn observatie juist dat het lijkt alsof de groepen kleiner worden ?

In de afgelopen drie dagen is de gemiddelde groepsgrootte per melding met ongeveer driekwart p*stvogel afgenomen.
De opgegeven aantallen voor lokaties als Barenderecht varieren sterk. Ook op dezelfde dag.
Herman van der Meer


Albert de Jong

Dit is een patroon dat bij 3/5e van de invasies voor 2000 voorkwam. Hoge aantallen in oktober-november nemen vaak ook snel weer af. We zien dit nu dus ook weer gebeuren. Ik vraag me af of dit te maken heeft met lokale voedselafname. Zo snel vreten ze alles toch niet op? In Barendrecht hangen er bijvoorbeeld nog genoeg bessen. Daar komt nog bij dat veel van de Pestvogels ook op insecten joegen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

hiskodevries

ik weet niet of ook 'doorgeef' vermoeidheid optreedt, 'nee alweer pestvogels, ik geloof het wel'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri25

Het is een erg raar patroon wat mij de laatste dagen ook erg opvalt. Zelf woonachtig in Groningen maar ook hier worden de groepjes erg klein, meestal 1 tot 3 vogels, terwijl daarvoor grote groepen werden gemeld. Mij valt tevens op de de bessenbomen hier toch aardig leeg beginnen te raken. Vermoedelijk door:

1. Foerageergedrag van andere vogels als merels etc
2. Het afvallen van bessen omdat deze overrijp raken

Het kan zijn dat ook de doorgeef vermoeidheid toeslaat, maar dat neemt dus niet weg dat de toch gemelde groepen, duidelijk lagere aantallen beduiden.

Apart! Waar blijven de pestvogels die in Groningen zaten, of zijn deze dan toch verder getrokken naar het zuiden?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

JandJ

Ik denk dat het wel meevalt Hisko, het blijft een 'rooie soort' en het blijven mooie vogeltjes.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Rene Janssen

Citaat van: Henri25 op november 16, 2012, 13:17:42 PMApart! Waar blijven de pestvogels die in Groningen zaten, of zijn deze dan toch verder getrokken naar het zuiden?
Iets van 280 aub :) . Hier genoeg rozenbottels in de tuin :)
René Janssen

hiskodevries

Citeer2. Het afvallen van bessen omdat deze overrijp raken
dat is dan weer mooi voor de Haakbekken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Albert de Jong op november 16, 2012, 13:09:27 PM
Dit is een patroon dat bij 3/5e van de invasies voor 2000 voorkwam. Hoge aantallen in oktober-november nemen vaak ook snel weer af. We zien dit nu dus ook weer gebeuren. Ik vraag me af of dit te maken heeft met lokale voedselafname. Zo snel vreten ze alles toch niet op? In Barendrecht hangen er bijvoorbeeld nog genoeg bessen. Daar komt nog bij dat veel van de Pestvogels ook op insecten joegen.

Er is enige overeenkomst met Falsterbo. Daar begonnen ze pas echt door te komen op de 7e. Maar daar zijn de aantallen (nog) niet afgenomen. Ook in Trektellen is er geen sprake van afname.  Daar was eergisteren zelfs een forse piek.

Bedenk wel dat het in de grafieken in Waarneming gaat om optellingen van de doorgegeven aantallen. Daar zitten veel dubbeltellingen bij. Een afname van de belangstelling, al is het maar aan bekende grote groepen, kan de grafiek dus sterk beinvloeden.
Herman van der Meer

Adri Clements

Nou Herman, grijp je kans zou ik zeggen om een mooie grafiek te maken die is opgebouwd uit maximale aantallen per locatie. Wel redelijk veel werk, maar een (waarschijnlijk heel sterke) onderbouwing van het waarnemerseffect.

Daarnaast zitten we vlak voor het weekend, eens kijken wat voor weekendeffect we dan te zien zullen krijgen (of niet).
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

georgetanis


[/quote]

Er is enige overeenkomst met Falsterbo. Daar begonnen ze pas echt door te komen op de 7e. Maar daar zijn de aantallen (nog) niet afgenomen. Ook in Trektellen is er geen sprake van afname.  Daar was eergisteren zelfs een forse piek.
[/quote]

Die piek zal komen door een groep van oa 110 langs de Vulkaan. http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28&site=0&land=1&taal=1&datum=20121114
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

HPM

Citaat van: Adri Clements op november 16, 2012, 14:35:20 PM
Nou Herman, grijp je kans zou ik zeggen om een mooie grafiek te maken die is opgebouwd uit maximale aantallen per locatie. Wel redelijk veel werk, maar een (waarschijnlijk heel sterke) onderbouwing van het waarnemerseffect.

Daarnaast zitten we vlak voor het weekend, eens kijken wat voor weekendeffect we dan te zien zullen krijgen (of niet).

Dat is  niet 'redelijk veel werk' maar redelijk onmogeljk werk.
Het gaat momenteel om 1647 meldingen (83 pagina's)  in 428 kilometerhokken en ik kan het niet eens op kilometer- of uurniveau, maar alleen op het onnauwkeurigere gebiedsniveau.
Ik dacht er al wel aan om Barendrecht te gaan uitzoeken. Dat zijn 188 meldingen.
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op november 16, 2012, 15:03:06 PM
Ik dacht er al wel aan om Barendrecht te gaan uitzoeken. Dat zijn 188 meldingen.
Wacht maar heel even, ik zal kijken of ik wat kan knutselen met max aantallen per atlasblok.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: gtroost op november 16, 2012, 15:10:21 PM
Citaat van: HPM op november 16, 2012, 15:03:06 PM
Ik dacht er al wel aan om Barendrecht te gaan uitzoeken. Dat zijn 188 meldingen.
Wacht maar heel even, ik zal kijken of ik wat kan knutselen met max aantallen per atlasblok.
via de provincie sites http://zuidholland.waarneming.nl/soort/maps/306?from=2012-11-09&to=2012-11-16&grid=5000
misschien is een 10 km grid nog beter http://noordholland.waarneming.nl/soort/maps/306?from=2012-11-09&to=2012-11-16&grid=10000
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Adri Clements

Citaat van: gtroost op november 16, 2012, 15:10:21 PM
Citaat van: HPM op november 16, 2012, 15:03:06 PM
Ik dacht er al wel aan om Barendrecht te gaan uitzoeken. Dat zijn 188 meldingen.
Wacht maar heel even, ik zal kijken of ik wat kan knutselen met max aantallen per atlasblok.

Kan dat ook per km hok (als je dan toch bezig ben  ;D
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

per kmhok, gaat fout, die groepen zijn nogal mobiel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

en gecombineerd, blauw is blok, rood = kmhok

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

vooruit nog eentje dan

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

#207
Gerard, sum kan volgens mij nooit kleiner zijn dan max.


Sorry, ik zie het al. Ze staan op verschillende schalen.

Herman van der Meer

Marwin

De pestvogels worden steeds minder gezien, kan zijn dat het na deze maand al afgelopen is met deze soort.
Twee jaar gelden waren ook met name langs de kust provincies alleen eind oktober begin november redelijk veel pestvogels tp/overvliegend en daarna ook niet echt meer.

We zullen wel zien of er nog veel komen komende weken/maanden, ik hoop het wel.

HPM

Citaat van: Marwin op november 16, 2012, 18:03:12 PM

De pestvogels worden steeds minder gezien, kan zijn dat het na deze maand al afgelopen is met deze soort.
Twee jaar gelden waren ook met name langs de kust provincies alleen eind oktober begin november redelijk veel pestvogels tp/overvliegend en daarna ook niet echt meer.

We zullen wel zien of er nog veel komen komende weken/maanden, ik hoop het wel.


Kijk eens naar onderstaand plaatje en let op het verloop van de invasies.
Over een half jaar weten we hoe het deze keer is gegaan.


Herman van der Meer