Nederpix Richtlijn plaatsen Foto zeldzame vlinders

Gestart door characea, maart 29, 2007, 21:51:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Citeer
CiteerZet de foto's van vertrapte gebieden eens online, je kan ook altijd aan de paden door de vegetatie zien waar de eitjes van de gentiaanblauwtjes zitten.
Dan kun je weer op Nederpix zien van wie de sporen naar de Gentianen zijn.
Of op waarneming.nl
Of mag je alleen naar de Gentianen toe als je een vergunning hebt, Jeroen?
De discussie dat het altijd aan de fotograven ligt heeft al wel een erg lange baard.

Theo

acherontia

Nee inderdaad het gaat de verkeerde kant op met het toespelen van de zwarte piet aan fotografen. Ik vind het mede daarom raar dat de Vlinderstichting dit initiatief steunt. Als je kijkt op Nederpix dan staan daar per genoemde soort hooguit 5 foto's van ongeveer 3 fotografen..... Dat is raar als Nederpix zo'n sleutelrol zou spelen bij de competitie en het niet meer kunnen tonen van beeldmateriaal de oplossing is. Kennelijk toont in ieder geval bijna niemand de zeldzame vlinderplaatjes op Nederpix. Maar goed er zal ongetwijfeld goed nagedacht zijn en ook wel gekeken zijn hoeveel foto's van de kwetsbare soorten op Nederpix staan..... Die 5 foto's staan er volgend jaar niet meer, en dat zou inhouden dat er ineens niet meer tientallen mensen op zoek gaan naar de beestjes of de plekken niet weten te achterhalen? Of ziet men toch in dat het in het beste geval slechts een druppel op een gloeiende plaat is, getuige de slotzin bij de gedragscode: "We hopen dat Nederpix door deze beperkende maatregelen wellicht een kleine bijdrage kan leveren aan de instandhouding van een stukje Nederlandse natuur wat niemand zou willen missen."

Wellicht ten overvloede volgens mij is het totaal geen probleem als er tientallen mensen op zoek gaan naar bepaalde vlinders en deze willen zien en of fotograferen. Het wordt pas een probleem als moedwillig de boel ter plaatse verstoort of verziekt wordt. Zolang dit namelijk niet moedwillig gebeurt kan je iets bereiken met bewustwording en voorlichting (= primair een taak van de Vlinderstichting en de terreinbeheerders en niet van Nederpix). Daarnaast vind ik dat de terreinbeheerder c.q. eigenaar ook een bepaalde verantwoordelijkheid heeft en bij bewuste verstoring hard zou moeten optreden. Als de situatie echt "vijf voor twaalf" is dan zullen weer andere maatregelen getroffen moeten worden. Overigens waag ik het te betwijfelen of de verstoring inderdaad een dermate grote impact heeft op de populatie zelfs in NL, hoewel dat duidelijk van soort tot soort zal verschillen, of dat er vanuit pure emotie gereageerd wordt. Een kleine heivlinder wordt wellicht zelfs blij van vele bezoekers, als die dan wel dat verdomde tankmos maar goed lostrappen... Volgende probleem is dan weer dat een kleine heivlinder natuurlijk niet blij kan zijn....

Dat er soms wat massaal "jacht" gemaakt wordt op een soort en dat daarbij de regels niet altijd even goed in acht genomen worden ben ik mij terdege van bewust. Maar dat dat aan fotografie ligt en dat dat de belangrijkste oorzaak is van achteruitgang of het laatste zetje zal zijn voor sommige soorten om al dan niet lokaal uit te sterven, daar geloof ik weinig van en zou verder onderzoek dus wenselijk zijn. Wanneer teveel verstoring geconstateerd wordt dan zul je dat ter plekke aan moeten pakken , daar is tenslotte wet en regelgeving voor en ik verwachtte dat de Vlinderstichting op dat punt een rol zou spelen en niet de makkelijke weg zou kiezen om maximaal 5 foto's per soort van een website te weren omdat dat wellicht iets kan bijdragen...

Groeten,

Jeroen

Mark van Veen

#32
Jeroen, ik begrijp jouw felheid niet. Ik heb alle waardering voor het Vlinderstichting initiatief, alhoewel ik vind dat enkele zaken anders aangepakt moeten worden (zie mijn voorstel op Nederpix, waarvan ik overigens niet denk dat het serieus aandacht krijgt, maar dat is een zaak voor daar). De Vlinderstichting is een club die veel doet aan voorlichting en die (als een van de weinige) door heeft dat natuurbescherming meer is dan hekjes plaatsen. Dat ze tot actie overgaan interpreteer ik als noodzakelijke zorg voor dagvlinders. Ik begrijp uit alle discussies dat het in 2006 een aantal maal grondig mis is gegaan (oa bij een vindplaats van pimpernelblauwtje). Dan zoek je toch naar oplossingen!

Ik hoop dat er werkelijk een discussie aangegaan wordt, waarbij met alle argumenten rekening gehouden wordt. Dat fotografen niet per definitie verdacht zijn (dat ben ik met een netje al  B) ), maar wel hun verantwoordelijkheid nemen.

Wat ik op Nederpix te ver vind gaan, is het niet meer opnemen van nederlandse foto's van een aantal soorten. Simpelweg op provincies benoemen is toch OK? Met de dagvlinderatlas in de hand weet je toch wel waar je ongeveer moet zijn.
groet,

Mark van Veen

vlindersdigitaal

#33
Ok.. hier dan een echte dagvlinder fotograaf!

Ik ben het geheel met jeroen eens!! En dat zijn dan de woorden van iemand die er verstand van heeft, en er vooral dagelijks mee bezig is. Het weigeren van plaatjes op nederpix lost echt helemaal niks op! Het mag een goeie start zijn (wat ik dan weer wel vind) maar een oplossing is het zeer zeker niet!!

Ok.. je mag dus geen foto's meer plaatsen van (even een simpel voorbeeld) de weerschijnvlinder op nederpix. Denken jullie nu echt dat dit fotografen gaat weerhouden er toch heen te gaan? Nee hoor.. echt niet!!

Er zijn zoveel oplossingen om toch die foto's te delen met andere liefhebbers. Denk aan msn.. waarneming.nl!!.. zoom en de vele forums die er bestaan om je foto's te laten bewonderen en te beoordelen. Als het niet op nederpix mag.. gaan we toch gewoon met onze foto's ergens anders heen?

Daarom ben ik het met jeroen eens, en snap ik niet dat vele van jullie hier een ongelovelijk groot bord voor jullie kop hebben. Mensen kennen elkaar, en delen met elkaar de vindplaatsen en foto's. De grootste boosdoener van de bescherming is (geloof het of niet) Waarnemingen!! Mensen zien wat er waargenomen is, en gaan elkaar mailen voor de vindplaatsen. Ik weet het zelf, want ik word ook plat gemailt als ik een waarneming invoer hier (alleen van mij krijgen ze die niet, met alle gevolgen van dien als scheld woorden en weet ik het wat je naar je kop krijgt)

Vorig jaar heb ik eindelijk de weerschijnvlinder gevonden op de brand. Ik ben vergunning houder en let dus zelf ook op wat er hier gebeurt. Al snel was er hier een idioot die tot op de boom precies vertelde waar ze in zaten. Gevolg hiervan was een stormloop van mensen (meer zonder fototoestel nog wel!!) die de vlinders wilde zien en zelfs vangen met vang netjes. Bomen werden beschadigt en de drukte was dagelijks enorm! Ik ben elke!! dag daar aanwezig geweest deze vlinders zoveel mogelijk te beschermen. Naar mensen afstappen met vlinder netjes, en vriendlijk vragen deze op te bergen of het gebied te verlaten, en de bomen dicht smeren met een vervangende boswachter (omdat deze zelf op vakantie was). Ik heb zelfs die jongen (die me hielp met de bomen) de opdracht gegeven contact op te nemen met jullie om de waarnemingen weg te halen en beter te beschermen!!

Er moet echt veel meer gebeuren wil je dit stoppen, dit is niet eens echt een begin. Denk niet dat ik kwaad ben omdat het op nederpix niet meer mag, ik ben een trouwe zoom gebruiker, en niet echt fan van nederpix. Ik ben wel kwaad op het fijt dat de vlinderstichting denkt een dikke pluim verdient te hebben met deze actie.. maar onderneem nu eens echte acties, en begin eens hier!

Mensen naar het buitenland sturen? goeie oplossing hoor.. kunnen ze daar de boel weg vangen en slopen (of dat nog niet genoegt gebeurt). Ik had jullie toch wel anders ingeschat..

Ik pist off? ja behoorlijk.. puur om de reden dat ik vorig jaar de klote uit me lijf gewerkt heb de weerschijn te beschermen en dan zie wat voor acties er tegen genomen word (die volkomen nutteloos zijn). Mij ga je echt niet zomaar tegen houden vlinders te fotograferen. je kan beter mensen inlichten wat voor schade ze aanbrengen. Veel gebeurt onbewust omdat ze niet weten waar ze mee bezig zijn! Geef daar eens voorlichtingen over, en gebruik foto's zoals jeroen al aan geeft!!

pfff... ik word moe van dit forum (na wat ik hier allemaal voor shit lees) ja sorry hoor, neem me niet kwalijk!
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

acherontia

#34
CiteerJeroen, ik begrijp jouw felheid niet. Ik heb alle waardering voor het Vlinderstichting initiatief, alhoewel ik vind dat enkele zaken anders aangepakt moeten worden (zie mijn voorstel op Nederpix, waarvan ik overigens niet denk dat het serieus aandacht krijgt, maar dat is een zaak voor daar). De Vlinderstichting is een club die veel doet aan voorlichting en die (als een van de weinige) door heeft dat natuurbescherming meer is dan hekjes plaatsen. Dat ze tot actie overgaan interpreteer ik als noodzakelijke zorg voor dagvlinders. Ik begrijp uit alle discussies dat het in 2006 een aantal maal grondig mis is gegaan (oa bij een vindplaats van pimpernelblauwtje). Dan zoek je toch naar oplossingen!

Dat is precies de reden waarom ik vind dat je meer van de Vlinderstichting mag verwachten. Als het dan uit de hand loopt gedurende een seizoen besteed daar dan direct op dat moment aandacht aan via internet, benut die mogelijkheden van snelle en driecte communicatie, laat direct weten wat er misgaat en dat er iets misgaat. Geef dan die voorlichting waar je voor staat als stichting en kom niet maanden later, met een gedragscode waarin niets over gedrag gezegd wordt en notabene op initiatief van Nederpix. Daar zit voor mij een groot probleem en bovendien vind ik dit ook nog eens een schijnactie omdat het leuk klinkt maar het echte probleem niet aangepakt wordt. Maanden de tijd gehad om na te denken over goede effectieve maatregelen en dan komt er zoiets. Dit was een goede stap geweest in juli/augustus (foto's verbannen daar waar je er grip op hebt, aangeven dat je het als stichting onacceptabel vindt wat er kennelijk in het veld of circuit gebeurt) toen het allemaal speelde, nu zou het dan de tijd zijn om met goede vervolgacties te komen.

Ander punt is dat het niet om vlinders gaat en we van hokjesdenken af moeten (straks krijg je waslijsten met organismen waarvan je geen foto's mag plaatsen volgens mij vallen dan bijvoorbeeld bijna alle reptielen af, veel plantensoorten etc.), die organismen vormen slechts een onderdeel; het echte probleem is dat kwetsbare locaties worden verstoord waar mogelijk (letterlijk mogelijk) vlinders ook de dupe van zijn. In het buitenland richt je op dergelijke locaties dezelfde schade aan maar op een andere schaal. Dat maakt het gedrag en het probleem niet anders hooguit de gevolgen.

Dan vind ik het schokkend dat een Vlinderstichting maar naar het buitenland doorstuurt. Alsof vlinders en andere organismen landsgrenzen kennen.... Heel concreet; in Belgie is men echt niet blij met de Nederlandse vlindertoeristen die daar de boel platlopen. Ik blijf vinden dat juist een Vlinderstichting eerder en andere acties had moeten ondernemen en dat dit geen oplossing is zelfs niet een stap in de goede richting.

Ik snap de woede van Marielle ook maar heb daar op een punt moeite mee. Ik vind niet dat de waarnemer fout is die een exacte waarneming doorgeeft, wel de mensen die daar niet mee om kunnen gaan en vervolgens naar het gebied afreizen en zich daar gaan misdragen. Echter de les is dat het misgaat als je vindplaatsen op die manier vrijgeeft daar moet je dus iets mee doen, Waarneming.nl heeft op dat gebied meer verantwoordelijkheid genomen dan de Vlinderstichting en Nederpix door direct vindplaatsen te gaan vervagen en toen al waren er hier op het forum discussies waar ook de Vlinderstichting openlijk deel aan had kunnen nemen en actie op had moeten nemen. Ik heb volgens mij op de site van de Vlinderstichting toentertijd bijvoorbeeld alleen happy nieuwsberichten gelezen over de weerschijnvlinder die na x jaar weer gezien was op de bewuste plek in Brabant (zat er gewoon al die jaren al), geen bericht over hoe het daar uit de hand gelopen is, geen berichten over wat er allemaal misging bij de pimpernelblauwtjes etc. Dat zou toch één van de plekken zijn om voor te lichten en te communiceren?!

Groeten,

Jeroen

[edit] Deze discussie moet niet gaan over of ik als persoon (of anderen personen)gelijk heb(ben), maar mag wat mij betreft wel gaan over de rol die de Vlinderstichting, Waarneming.nl. Nederpix en fotografen hebben/spelen. Oftewel om het zuiver te houden is het wenselijk om het niet op personen te spelen. Ik maakte, mij daar helaas ook schuldig aan met Vlinderstichting bedoel ik dus echt de Vlinderstichting als organisatie[/edit]

cvsw123

#35
Ik begrijp jullie boosheid (want zo mag ik het onderhand wel noemen, al vind ik het heel jammer dat het zo loopt), juist omdat hij dezelfde reden heeft waarom wij zo lang gewacht hebben. Even wat uitleg.

Jarenlang hebben we ons best gedaan vlinders populair te maken. Want (daarin heeft Mark helemaal gelijk): wat je leuk vindt en kent, daar wil je je voor inzetten. Hoe meer mensen vlinders kennen, hoe meer er voor bescherming te bereiken valt. We vinden ook dat daar zo weinig mogelijk restricties moeten zijn. Iedereen mag wat ons betreft overal van vlinders genieten en er foto's van maken.

Tot een jaar of wat geleden leverde dit slechts bij hoge uitzondering problemen op (althans, voor zover ik weet). Een simpel feit is dat dit afgelopen jaar veranderd is. Natuurlijk doe je niets aan vriendenclubjes die waarnemingen en plekken doorgeven, maar die waren er voor 2006 ook al volop. Email en zeker telefoon bestaan al veel langer. Dus het moet liggen aan iets dat er bij is gekomen (of denk ik nu te simpel?). Met waarneming.nl is overeengekomen om de locaties van enkele soorten te vervagen. Daarmee hou je niemand tegen, maar je werpt toch een kleine barriere op. Hetzelde geldt voor deze actie met Nederpix. Je houdt er echt niemand mee tegen, maar je moedigt het ook niet meer aan.

De vraag is natuurlijk of we niet juist iets anders hadden moeten doen, of juist meer, of juist minder. Uit alle reacties blijkt een breed palet aan ideeën hierover, van 'dit is al te veel' via 'prima zo' tot 'personen met naam en toenaam noemen, de schandpaal, e.d.'. Jeroen is het duidelijk niet met onze actie eens, maar hij is maar een van de reacties (wel een zeer zichtbare). Niet iedereen wil via een forum reageren, en enkele mensen geven aan mij aan zich daar ook wat angstig voor te voelen (en ik kan me daar iets bij voorstellen). Maar hun mening telt ook.

Marielle, ik vind het jammer dat je zo boos op ons bent. Wij willen helemaal niemand naar het buitenland sturen om daar de boel te vertrappen. Dan heb je ons verkeerd begrepen (of heb ik jou niet goed begrepen?). Het enige dat we willen is de aanzuigende werking van een paar soorten op een klein groepje fotografen op de laatste kwetsbare vindplaatsen in Nederland te verminderen. Het kan toch geen kwaad als iemand op vakantie in Zuid Duitsland is en ziet dat sommige wegbermen vol zitten met donkere pimpernelblauwtjes, en daar dan mooie foto's van heeft gemaakt die hij graag wil laten zien? Dat kan dan toch gewoon een mooie foto zijn? En die plekken (ik ken er heel veel) zijn echt niet kwetsbaar (daarin moet je me maar geloven). Alle genoemde soorten zijn op andere plekken in Europa talrijk, gewoon en wijd verbreid. De veenvlinders vliegen in Scandinavie op veel plekken rond. Op zo'n plek loopt hooguit een fotograaf rond, en er omheen zijn ernorme gebieden waar deze niet komt (metapopulatie). Voor een site als Nederpix, waarop fotografen hun foto's willen laten zien, kunnen zulke foto's toch prima? En op die laatste plek in Nederland kan een fotograaf ook geen kwaad, maar tien tegelijk bleek wat veel.

Overigens begrijp ik dat op de plek van de grote weerschijn in Brabant precies is gedaan wat Jeroen voorstelt: de boswachter of zijn vervanger (die hier de wet heeft te handhaven, en daar ook de bevoegdheid en middelen voor heeft) hebben actie ondernomen. De Vlinderstichting heeft geen opsporingsbevoegdheid of zo, wij zouden alleen met de boswachter contact kunnen opnemen. En dat was hier duidelijk al door jou gebeurd. Wel hadden wij je meer ondersteuning kunnen geven, daar heb je gelijk in.

Net als wrn.nl zijn wij ook voor zo min mogelijk restricties. Dat verklaart juist ook onze terughoudendheid. We willen mensen zo veel mogelijk vrij laten. Maar iets moest er gebeuren. Eigenlijk is er nu maar één ding veranderd: van een paar soorten kunnen er geen Nederlandse foto's meer op Nederpix. En van een paar andere wordt de plek vervaagd (maar Nederlandse foto's kunnen nog wel). En op wrn.nl worden ook wat soorten vervaagd. Had er meer actie moeten komen? Volgens sommigen wel, volgens andere was dit al te veel. Of verkeerd. Wij denken dat we hier niemand mee treffen (al zou je anders vermoeden als je de reacties ziet), behalve het groepje dat het afgelopen jaar voor problemen heeft gezorgd. En die vinden ook vast een uitweg, maar wij zijn nu eenmaal geen vlinderpolitie die de macht heeft daar wat aan te doen. Ik denk dat we al aan de grens zitten van wat wij kunnen. Een gedragscode voor vlinderaars opstellen is een idee, maar ik heb het idee dat eigenlijk iedereen zich daar al bij voorbaat aan houdt, en dat de mensen die dat niet doen zich er toch niks van aan zullen trekken. En met mensen opvoeden hetzelfde. Op zich een goed idee waar we zeker aan moeten werken, maar iedereen die wel eens op de weg zit weet dat er nu eenmaal altijd mensen zijn die de onbedwingbare behoefte hebben om net een stapje verder te gaan dan de wet (laat staan de gedragscode) toestaat.  

Ik hoop hier ons standpunt nog eens mee te hebben toegelicht. Het was al een compromis, en als ik naar alle reacties kijk had het ook nauwelijks anders gekund (want let op: hier staan niet alle reacties). En natuurlijk zijn sommigen het er niet mee eens, maar dat hou je altijd.

Wel ben ik blij dat er over gepraat wordt. Dank dus voor jullie ideeën en opmerkingen. Ze maken in ieder geval duidelijk dat er nog veel te doen is.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

luc hoogenstein

Zo, hier even kort een moderator van Nederpix. Chris, prima verwoord, precies onze gedachte. Het gaat om de signaalfunctie, en niet meer dan dat. Nederpix is een natuurfotografie-site en geen natuurbeschermingsinstantie. Vanuit de fotografie hebben we, gevoed door vele signalen uit de praktijk, de noodzaak gevoeld om samen met de verschillende pgo's van gedachte te wisselen over hoe we via een aanvulling op de gedragscode per groep wat verdieping aan kunnen brengen. Alle benaderde PGO's reageerde enthousiast (dat zegt toch wel iets dacht ik), en de aanvulling met de Vlinderstichting is het eerste resultaat. Let wel: het gaat om een beperkt aantal soorten die het moeilijk hebben; van de meeste soorten kun je gewoon je werk laten zien!

Wat me ook opvalt: het zijn binnen deze discussie maar zeer weinig mensen die een enorme grote mond opzetten (ik kan het niet anders noemen), waarbij ik het gevoel krijg dat we bij wijze van spreken de doos van Pandorra hebben opengetrokken. De andere kant van het verhaal is echter (tenminste, bij Nederpix): veel positieve reacties via pb's en persoonlijke contacten. En voor de mensen die falicant tegen blijven: niemand is verplicht om foto's te laten zien op Nederpix. Een van de sprekers doet dat al niet meer bijvoorbeeld. Zoom.nl en dfoto.nl enzo zijn prachtige alternatieven zonder pretenties waar je alles mag doen wat je wilt.

Dan nog iets persoonlijks: ik kan er met mijn volle verstand niet bij dat een initatief dat hopelijk een kleine bijdrage kan leveren in het kweken van wat meer natuurbesef tot zoveel weerstand kan leiden binnen een club natuurliefhebbers. Ik heb het gevoel dat er veel meer speelt.

groet,
Luc

Mark van Veen

CiteerWat me ook opvalt: het zijn binnen deze discussie maar zeer weinig mensen die een enorme grote mond opzetten (ik kan het niet anders noemen), waarbij ik het gevoel krijg dat we bij wijze van spreken de doos van Pandorra hebben opengetrokken.
Als een van de mensen die op nederpix.nl gereageerd heeft vind ik het jammer dit oordeel van een moderator van Nederpix.nl te lezen. Ik hoopte met argumenten aan te geven wat mij wel en wat mij niet aanstond. Het leest als "zo hebben wij nu eenmaal besloten".
groet,

Mark van Veen

Northwinds

Ik ga hier geen oordeel geven over het onderwerp maar het moet me even van het hart dat het jammer is dat sommige personen menen hun mening op een grove/beledigende manier te moeten geven. (piss off, klote, bord voor kop etc)
Ook jammer dat moderators hier niets aan doen.
Als je het ergens niet mee eens bent, kan.
Geef dan op een NORMALE manier jouw mening weer.
Tevens door 100X te zeggen dat je het ergens niet mee eens bent, gaat je mening echt niet zwaarder tellen, die herhalingen te lezen wordt alleen maar vervelend.

Elachista

#39
CiteerIk ga hier geen oordeel geven over het onderwerp maar het moet me even van het hart dat het jammer is dat sommige personen menen hun mening op een grove/beledigende manier te moeten geven. (piss off, klote, bord voor kop etc)
Ook jammer dat moderators hier niets aan doen.
Als je het ergens niet mee eens bent, kan.
Geef dan op een NORMALE manier jouw mening weer.
Tevens door 100X te zeggen dat je het ergens niet mee eens bent, gaat je mening echt niet zwaarder tellen, die herhalingen te lezen wordt alleen maar vervelend.
Die mening heb ik ook. Ik heb ook geen zin om me verder in deze discussie te mengen. Een mening moet een mening niet blijven, en niet door tien maal opnieuw door te draven met meningen om zo een gelijk te halen...  De discussie is op zich leerzaam en zinvol, daarom kan deze zich ook prima voortzetten.
Ik heb ook een hele andere mening dan bovenstaande eeuwige gesprekken, als ik die hier zou plaatsen komt er weer een verhaal van een paar honderd regels over dat het niet zo is. Gebruik je tijd nuttig zou ik zeggen, het is lekker weer....
Groet,
Tymo

hiskodevries

#40
toch  hoor ik graag ieders mening. door de evt. emotiies prik  ik wel heen.
dit is n.l. een belangrijk onderwerp.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

cvsw123

Laten we overigens wel een beetje relativeren, want de echte bedreiging van vlinders komt uit een heel andere hoek. Zie bv. de Rode lijst (http://www.vlinderstichting.nl/pdf/rodelijstrapport.pdf). Daarmee vergeleken zijn die fotografen natuurlijk peanuts. En daarom proberen we juist via de EU de bescherming beter onderbouwd te krijgen. Want je kunt vinden van de EU wat je wilt, de Habitatrichtlijn heeft al meer bereikt voor de natuur dan heel wat Nederlandse kabinetten achter elkaar. Een saaier onderwerp dan dit, maar misschien wel met een veel grotere impact op langere termijn.

Maar het blijft dan toch niet kunnen als een heel kleine laatste populatie vertrapt wordt, van bv. de veenvlinders of het donker pimpbl. Vergeet niet dat het bij deze vlinders gaat om Nederlandse populaties van tientallen, hooguit 200 volwassen dieren. Voor insecten is dat zo goed als niets. Lokale beheerders doen hun best, en dan gebeurd zoiets. Dat maakt ook die beheerders moedeloos. En je kunt er nu eenmaal niet de hele dag een politieagent of boswachter naast zetten (ga toch boeven vangen...).
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Weia

Als een mening kracht bijgezet wordt met zeg maar vulkanistische bewoordingen lees ik niet verder. Dus komt de boodschap ook niet door bij mij. Je kunt eenvoudig nagaan in voorgaande mails wat ik dus niet gelezen heb.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

vlindersdigitaal

#43
Heeft het eigenlijk wel zin hier te schrijven? Het enigste wat jullie opvalt is hoe bot ik hier gereageerd heb.. Natuurlijk ben ik kwaad, en dat zouden jullie ook zijn als jullie dagelijks op een gebied aanwezig zijn om politie agent te spelen! Ik stond er wel dagelijks alleen voor.. Moest ik dan maar thuis blijven en op internet lezen dat de vlinders gevangen waren? Waar zijn vrijwilligers voor, alleen vlinders tellen omdat het leuk is? In mijn ogen ook een stukje bescherming. En nee ik ben er niet trots op, want het had zo niet mogen gebeuren uiteindelijk.

Jullie willen er toch iets aan doen? De enigste reden dat ik kwaad ben is dat er niet genoegt voldoening is, omdat ik dit vorig jaar zelf ervaren heb. Ik wilde jullie ogen open doen door te zeggen wat de oplossingen zijn als fotograaf als het bij nederpix niet meer mag. Jullie er op wijzen dat foto's verbieden de vlinderaars er niet van weerhoud er toch heen te gaan, om het gebied te vertrappen of de bomen te beschadigen enz enz

In plaats dat sommige zich druk maken hoe jeroen en ik zo bot kunnen zijn, kunnen we ook gezamelijk nadenken wat er nog meer naast de foto's alleen gedaan kan worden. Hoe te voorkomen dat dit weer gebeurt (een herhaling van vorig jaar, en misschien nog wel erger). Kunnen we mensen er op wijzen dat het schadelijk is via de website? Er zijn zoveel meer dingen die gedaan kunnen worden, die geen geld hoeven te kosten. Het enigste wat het kost is tijd en energie. Wie van vlinders houd heeft er dit met alle liefde en plezier voor over.. ook al is het niet altijd even leuk.

Ja.. ik ben boos, en misschien hebben jullie zo iets van.. "pff mens stop je kop in sneeuw, we doen toch al zat" maar ik ben fotograaf en weet echt wel hoe andere denken en doen! En ja het zal echt wel iets of wat effect hebben, maar zal het niet beter zijn als het effect nog zwaarder word versterkt? beter nu kwaad zijn en hopen dat het effect heeft.. dan straks het te laat is. Jullie zelf hebben stap 1 gezet, ga nu niet afwachten of het effect heeft.. plaats op de site wat voor schade er was! (niet herkenbare foto's van de plaats) maar vertrapte planten of kapote bomen, overleg met elkaar wat er nog meer gedaan kan worden.. en zo nog véél meer!

Als jullie mijn teksten onzinnig vinden, en het nu allemaal wel geschikt vinden.. dan zullen de vlinders snel weg zijn. Daar heb je haar weer?.. Dan moet je het zeggen, en dan zal ik netjes zwijgen. Maar ik kan toch niet harteloos gaan zitten toe kijken?

Nog even een ander punt.. waarom staat het bonte dikkopje niet op de lijst?
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

vlindersdigitaal

CiteerIk ga hier geen oordeel geven over het onderwerp maar het moet me even van het hart dat het jammer is dat sommige personen menen hun mening op een grove/beledigende manier te moeten geven. (piss off, klote, bord voor kop etc)
Ook jammer dat moderators hier niets aan doen.
Als je het ergens niet mee eens bent, kan.
Geef dan op een NORMALE manier jouw mening weer.
Tevens door 100X te zeggen dat je het ergens niet mee eens bent, gaat je mening echt niet zwaarder tellen, die herhalingen te lezen wordt alleen maar vervelend.
Ik hoop ogen open te doen.. als dat niet lukt is dat erg jammer. Ik ben niet boos op één iemand, maar ik reageer zo omdat ik hoop iets te bereiken. Het is geen gerichte persoonlijke aanval op iemand, het is omdat het gewoon zeer doet wat ik gezien heb (en ervaren) en dan bedoel ik echt pijnlijk. Als dat als onbeschoft of wat dan ook ervaren word, dan hiervoor mijn excus. Maar ik kan er niet tegen hoe de natuur langzaam vernielt word door een stel *** (vul zelf maar in) terwijl we samen sterker kunnen staan, en door juist meer te doen.  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Elachista

#45
CiteerHeeft het eigenlijk wel zin hier te schrijven? Het enigste wat jullie opvalt is hoe bot ik hier gereageerd heb..
Wij hebben geen namen genoemd Mariëlle, volgens mij slechts een woord uit jouw verhaal. Dat heeft niets te maken met of jouw inbreng wel of niet gewaardeerd wordt!

CiteerNatuurlijk ben ik kwaad, en dat zouden jullie ook zijn als jullie dagelijks op een gebied aanwezig zijn om politie agent te spelen!
Ik doe niets anders, alleen op een heel ander gebied. Relaties vinden tussen bijzondere soorten en maai/snoeibeleid, en hierover praten bij lokale instanties. Al die gesprekken, onderzoeken en verslagen...daar gaat tijd in zitten.

CiteerMoest ik dan maar thuis blijven en op internet lezen dat de vlinders gevangen waren?
Zoals al die eikenbladrupsen... het zal wel wat meevallen is de reactie, en rupsen meenemen is wetenschap......

CiteerIn plaats dat sommige zich druk maken hoe jeroen en ik zo bot kunnen zijn, kunnen we ook gezamelijk nadenken wat er nog meer naast de foto's alleen gedaan kan worden.
Ik denk dat mede hierom veel mensen de plezier niet meer hebben om hun steentje bij te willen dragen aan deze discussie, de PM's liegen er niet om! Een misschien negatieve reactie van een buitenstaander kan dan te verwachten zijn. Een uitspraak als "piss off" krijg je dan ook. Tolerantie is belangrijk, ongeacht de een meer ervaring zou hebben dan de ander.

Citeermaar ik ben fotograaf en weet echt wel hoe andere denken en doen!
Ik ben ook fotograaf en ik zal niet ontkennen dat ik zelf de natuur verstoor. Afgelopen jaar moest ik een kameraad van mij er wel even op wijzen dat hij niet op een plantje met zuring moest gaan staan. Geloof het of niet, er zat een rups van een bruine vuurvlinder op. Niet iedere fotograaf heeft hetzelfde standpunt als jou Mariëlle.

Citeeroverleg met elkaar wat er nog meer gedaan kan worden.. en zo nog véél meer!
Met een beetje meer waardering voor ieders mening, dan moet dit zeker te bereiken zijn.

Citeer
Als jullie mijn teksten onzinnig vinden, en het nu allemaal wel geschikt vinden.. dan zullen de vlinders snel weg zijn.
In tegendeel, ik denk dat wij het allemaal fijn vinden dat je ons wat meer verteld over jouw belevingen. De tweede uitspraak begrijp ik niet.
Groet,
Tymo

vlindersdigitaal

#46
CiteerZoals al die eikenbladrupsen... het zal wel wat meevallen is de reactie, en rupsen meenemen is wetenschap......

Ruspen is heel anders als vlinders, tenminste wel in dit verhaal. Er liep een klein kind te vertellen dat ze een kleine ijsvogel vlinder hadden gevangen, en dat ze nu op zoek waren naar de grote weerschijnvlinder. Waarom? om thuis op te prikken omdat ze zo mooi zijn.. dat is geen wetenschap meer. Dit kreeg ik te horen van mensen die daar aanwezig waren, en ben juist daarom op die groep mannen afgestapt met de vraag of ze hun netjes wilde opbergen met vergunning in de hand. Uiteindelijk waren ze binnen tien minuten het gebied uit..

Misschien is mijn reactie wel wat fel.. maar geloof me, ik heb zat gezien. Ik ben ook geen heilig boontje hoor! Ik ga heus wel eens van het pad af.. wie dat ontkent liegt. Iedereen komt wel eens in de verlijding, maar in meeste gevallen weten we wel wanneer het nog net kan en wanneer totaal niet. Helaas zijn er ook vele bij die het uiteindelijk niks kunnen schelen, of mensen die het kwaad er niet van in zien.

Iniedergeval spijt mijn woede.. maar het doet gewoon zeer. En voor mijn gevoel kunnen we er echt wel meer aan doen (alleen al samen denken) maar mijn punt blijft er bij.. die foto's is een stap, maar lang niet genoegt.

CiteerIn tegendeel, ik denk dat wij het allemaal fijn vinden dat je ons wat meer verteld over jouw belevingen. De tweede uitspraak begrijp ik niet.

Als we niet meer doen dan foto's verbieden op nederpix.. zal het niet stoppen, en kijken we toe hoe o.a. het donker pimpernel blauwtje uit ons land zal verdwijnen...  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

cvsw123

We hebben als Vlinderstichting dit soort verhalen nog bijna nooit op internet gezet. De mensen die dit doen kijken niet op onze site of voelen zich niet aangesproken (het zijn altijd die anderen). Maar als jij denkt dat het wel helpt, wil ik er best voor zorgen dat die berichten in de toekomst er wel op komen. Overigens denk ik dat je meldingen afgelopen zomer hier op dit forum een net zo grote impact hebben. Dat heb je al voor elkaar.

Wat ik bedoelde te zeggen, en blijkbaar niet duidelijk genoeg, is: voor een duurzame bescherming heb je duurzame populaties nodig die groot en sterk genoeg zijn. Dat kan alleen door inrichting en beheer. Graslanden moeten op een goede manier gemaaid, bosranden opengekapt, verdroging, vermesting, vergrassing e.d. tegengegaan. Zo worden populaties groot genoeg om zonder problemen te overleven. Dan lossen de andere problemen vanzelf op, want enerzijds wordt een soort zo talrijker en daardoor minder interessant voor verzamelaars, anderzijds komt hij dan op veel meer plekken voor, zodat schade op een plek er minder toe doet. Maar er is nog veel te doen voor het zover is.

Maar ik ben het met je eens: dit is een wat technische benadering. Als je meemaakt wat jij hebt meegemaakt doet dat direct pijn. En wil je dat er direct iets aan gebeurd. Gelukkig heb je een goede relatie met de boswachter. Misschien zou het goed zijn als die zo iemand eens een flinke bekeuring zou geven (want behalve een politieagent kan hij dat ook (jij en ik niet)) en er voor zou zorgen dat dat in de krant kwam (willen we anders best bij helpen). Want ik krijg de indruk (correct me if I'm wrong) dat een harde bekeuring tot nu toe niet gegeven is. Als je ons ook inlicht zetten wij dat zeker op de site.

Waarom geen bont dikkopje op de lijst? Omdat die soort (gelukkig) nog vrij algemeen is in Brabant en Twente. Er zijn vele tientallen populaties, die ook meestal niet bedreigd zijn. Ik heb ook nooit gehoord van problemen. Natuurlijk kan ergens een aantal fotografen of verzamelaars schade doen, maar dat bedreigd de soort in ons land niet. Overigens zou zoiets ook niet goed te praten zijn, maar dan geldt ook weer dat de boswachter degene is die echt wat kan doen.
De soorten die wel op de lijst staan zijn heel zeldzaam (tientallen, hooguit enkele honderden vlinders), hebben nog maar een of twee populaties, en/of komen op een heel kwetsbare vegetatie voor (die dus makkelijk te beschadigen is).
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

klaas van haeringen

CiteerAls we niet meer doen dan foto's verbieden op nederpix.. zal het niet stoppen, en kijken we toe hoe o.a. het donker pimpernel blauwtje uit ons land zal verdwijnen...

Slecht voorbeeld, donkere pimpernelblauwtjes zijn lang geleden al in Nederland uitgestorven. In Noord-Brabant zijn ze uitgezet en daar deden ze het best goed geloof ik, totdat beheerders per ongeluk hun hele biotoop hebben platgemaaid. Wat nu in Limburg rondvliegt is, als ik het goed heb, ook uitgezet.  

cvsw123

CiteerSlecht voorbeeld, donkere pimpernelblauwtjes zijn lang geleden al in Nederland uitgestorven. In Noord-Brabant zijn ze uitgezet en daar deden ze het best goed geloof ik, totdat beheerders per ongeluk hun hele biotoop hebben platgemaaid. Wat nu in Limburg rondvliegt is, als ik het goed heb, ook uitgezet.
In Brabant waren ze inderdaad uitgezet, maar in Limburg niet. Dat is een herkolonisatie uit Duitsland.  
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Esther

Misschien maak ik nu wel een hele domme opmerking over foto's plaatsen van beschermde vlinders, maar verbieden zal het denk ik niet oplossen.
Is het niet veel beter om zo'n foto wel te plaatsen en een verhaal erbij schrijven waarom die vlinder zo zeldzaam is en waarom ze zo kwetsbaar zijn. Mensen die niets van vlinders weten ( zoals ik bijv.) leren daar dan iets van en zullen er misschien juist met andere ogen naar gaan kijken en misschien ook wel voorzichtig worden.
Bij mij is bijv de grote vuurvlinder, ik weet dat ie zeldzaam is en wil hem dus eigenlijk best graag fotograferen. Dan is het toch juist beter om goed te weten waarom dat beter niet kan? Of als je het wel doet waar je vreselijk goed op moet letten om schade te voorkomen. Met name mensen die er niet veel van afweten doen denk ik de schade door gebrek aan kennis en herkennen van zo'n vlinder. Ik denk dat foto s daarom eigenlijk erg belangrijk zijn.

Esther

vlindersdigitaal

cvsw123

Ik zal contact zoeken met fia (van onze werkgroep) en dit probleem overleggen. Ik zal er ook voor zorgen dat ik contact zoek met leo de bruin (boswachter van een gebied) die me kan helpen bij dit gebied (zie daar iemand van ook toezicht houden op het bekende gebied). Ik heb goeie contacten met hun, en zal het overleggen wat we tegen dit probleem kunnen doen (mocht dit weer gaan gebeuren dit jaar) Ik zelf zal me zelf weer beschikbaar stellen zoveel mogelijk mee op te letten ter plaatsen wanneer deze weer waargenomen worden. Er waren inderdaad geen boetes uit geschreven, maar dat komt dat de toezichthouder/boswachter van dat gebied op dat moment op vakantie was. Vandaar dat ik me juist zelf ingezet had mee op te letten. De vergunning die ik heb is altijd van meerdere gebieden in een.

Daarnaast zal ik zorgen dat ik aan het einde van het jaar op de vergadering aanwezig zal zijn (van boswachters en natuurliefhebbers) omdit eens goed onder de loep te brengen. Zo weten de natuurliefhebbers in deze omgeving wat er precies speelt. Deze vergadering is altijd na het seizoen, daarnaast komen er ook mensen op af die verder weg in het land zitten.

Wanneer er weer zichbare schade is zal ik foto's verzorgen voor jullie. Verder is het vooral toezicht houden, want het gebeurt allemaal op het pad. Hoe zit dat eigenlijk met vlindernetjes? Mag je die bij hebben.. (sommige gebruiken ze puur voor determinatie) Maar vorig jaar waren er ook vangers.

Gelukkig kwamen de vlinders niet naar beneden ondanks alle acties die uitgevoerd werden. (iniedergeval niet dat ik gezien heb) wel hoornaars, andere vlinders en vliegen die het van de wonden moesten hebben. Hopelijk zal het dit jaar rustiger zijn..

Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

ArjenDrost †

CiteerIs het niet veel beter om zo'n foto wel te plaatsen en een verhaal erbij schrijven waarom die vlinder zo zeldzaam is en waarom ze zo kwetsbaar zijn. Mensen die niets van vlinders weten ( zoals ik bijv.) leren daar dan iets van en zullen er misschien juist met andere ogen naar gaan kijken en misschien ook wel voorzichtig worden.
Bij mij is bijv de grote vuurvlinder, ik weet dat ie zeldzaam is en wil hem dus eigenlijk best graag fotograferen. Dan is het toch juist beter om goed te weten waarom dat beter niet kan? Of als je het wel doet waar je vreselijk goed op moet letten om schade te voorkomen. Met name mensen die er niet veel van afweten doen denk ik de schade door gebrek aan kennis en herkennen van zo'n vlinder. Ik denk dat foto s daarom eigenlijk erg belangrijk zijn.

Esther
Ik ben het met je eens dat het goed is om foto's te laten zien van zeldzame vlinders. Als zo'n foto op een verantwoorde wijze gemaakt is, dus zonder de omgeving te verstoren, is er ook niet zo'n probleem. Een probleem kan ontstaan als steeds meer mensen naar die plek komen om een heel klein groepje vlinders op de foto te zetten. Alle kleine beetjes verstoring kunnen dan tot veel verstoring leiden. Zeker als er bij die grote groep mensen ook personen zijn die koste wat kost een foto willen maken of, zoals hierboven vermeld, zelfs met netjes komen aanzetten.

Op Nederpix kunnen wij niet zien hoe een foto tot stand is gekomen. Er is een gedragscode, waar elke fotograaf zich aan hoort te houden. Daar staat netjes de flora en fauna wet uitgelegd en dus wat je wel en niet mag. Maar vorig jaar is gebleken dat er mensen zijn die zich daar toch niet zo aan houden en koste wat kost een foto willen hebben. Bij een Citroentje is dit vervelend voor dat individu en de omgeving waar die vlinder vliegt, maar bij de zeer zeldzame soorten komt meteen het voortbestaan van de Nederlandse populatie ingevaar.
Vandaar dat we voor Nederpix dus besloten hebben om dit soort foto's niet meer te plaatsen. We weten ook dat dit niet de oplossing voor het probleem is, maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.

Groeten

Arjen (Nederpix moderator)

Esther

CiteerOp Nederpix kunnen wij niet zien hoe een foto tot stand is gekomen. Er is een gedragscode, waar elke fotograaf zich aan hoort te houden. Daar staat netjes de flora en fauna wet uitgelegd en dus wat je wel en niet mag. Maar vorig jaar is gebleken dat er mensen zijn die zich daar toch niet zo aan houden en koste wat kost een foto willen hebben.
Wat ik niet goed snap is 'dat er een gedragscode is waar iedere fotograaf zich aan hoort te houden', als er dan mensen met vlindernetjes komen zijn dat toch juist de mensen die niet op de hoogte zijn van de kwetsbaarheid en de flora en faunawet? Dat zijn toch juist niet de mensen te zijn die weten waar ze mee bezig zijn?
Deze mensen zijn misschien helemaal niet op de hoogte van een gedragscode, het komt op mij als leek een beetje over dat de boosdoeners misschien wel in de verkeerde hoek worden gezocht.
Ik kan me vreselijk goed de ergernis voorstellen dat je machteloos wordt van mensen met vlindernetjes die de boel platwalsen, maar zijn dit nou niet juist de mensen die geen kennis hebben van zaken? Schiet het verbieden van het plaatsen van foto's niet het doel voorbij van goede voorlichting en het bespreekbaar maken van dit onderwerp? Zolang leken niet op de hoogte zijn van de kwetsbaarheid zal het eerder in goede voorlichting gezocht moeten worden denk ik ( als leek) zodat je niet door het gebrek aan kennis met je grote  platvoeten de boel komt verknallen. Vindplaatsen hoef je natuurlijk niet bekend te maken.

Groet Esther

ArjenDrost †

Was het maar zo, Esther. Ik ben bang dat deze mensen precies weten wat ze doen. Mensen die de moeite nemen om op zoek te gaan naar bijv. het donker pimpernelblauwtje (toch niet Nederlands mooiste vlinder), hebben in ieder geval wat verstand van zaken.
Ik vrees dat je teveel van het goede in de mens uitgaat. Overigens, mochten wij toch nog foto's aangeboden krijgen van deze vlinders op Nederpix, zullen wij de fotograaf met alle plezier nog even uitleggen waarom we deze niet meer plaatsen.

Helaas hebben niet alle mensen het beste voor met de natuur (anders ga je niet met een vlindernetje achter een van de laatste individuen van een bepaalde soort aan lopen).

Bovendien denk ik dat met een discussie als deze (die ook een beetje op Nederpix zelf gevoerd is) men toch wel overtuigd zou moeten raken dat je op z'n minst voorzichtig moet zijn met deze soorten.

Groeten, Arjen

hiskodevries

#55
In deze discussie worden een aantal zaken door elkaar gehaald.
Via nederpix is het mogelijk om een beperkte groep fotografen rechtstreeks aan te spreken. Dat is een goede zaak en een mooi begin.

Wat vlindersdigitaal doet om bepaalde soorten in 1 gebied te beschermen is ook lovenswaardig en is ook een vorm van voorlichting.

In Waarneming.nl wordt een aantal kwetsbare soorten automatisch vervaagd.

Het gaat hier om een bewustwordingsproces.
mensen moeten zich bewust zijn dat een aktie gevolgen kan hebben.
Als je met je fototoestel een kwetsbaar gebied inloopt is de kans aanwezig dat je meer kapot maakt dan je weet van hebt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

acherontia

#56
Met het risico mensen te vervelen en op sommige de indruk te wekken dat er puur herhaald wordt wat er al eerder gezegd is denk ik dat het toch zinvol is om te proberen mijn mening nader toe te lichten. Niet om anderen van mijn gelijk te overtuigen, wel om nader uitleg te geven omdat ik duidelijk niet goed begrepen word. Dat kan ik mijzelf aantrekken want het lukt mij kennelijk niet om mijzelf goed en duidelijk in schrift uit te drukken.

Gelukkig prikt Hisko tenminste door de emoties heen.
Want mijn felheid komt voort uit een stuk betrokkenheid bij vlinders. Ik denk dat we het er over eens zijn dat er iets aan de hand is en dat er actie moet worden ondernomen. Ik vind dat de actie die nu ondernomen wordt niet de juiste is omdat deze mijns inziens niet het gewenste effect zal hebben of zelfs geen effect zal hebben.

Daar zijn een heleboel aanwijzingen voor die overigens grotendeels door voorstanders zelf al worden aangedragen. Ik zal proberen dat te verduidelijken met voorbeelden, citaten etc.

Ik heb getwijfeld of ik dat wel moet melden, maar omdat iedereen meent te moeten melden dat er steunbetuigingen danwel PB's en emails rondgaan wil ik toch laten weten dat ik 32 ondersteunde emails heb ontvangen en 3 negatieve emails, waarvan één anoniem (vreemd hotmailadres met domme praat, zal vast van iemand afkomen die zich zo misdraagt in het veld!).

Nogmaals het gaat niet om gelijk hebben of krijgen het gaat wel om acties ondernemen op basis van feiten en niet gevoelens. Dat de richtlijnen voor fotografie niet zo breed gesteund worden als iedereen wilt doen geloven blijkt uit deze discussie op Nederpix:

http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=453

Maar nu het echte probleem waarom ben ik er van overtuigd dat de nu opgestelde gedragscode niet zal werken. De belangrijkste reden is dat er nauwelijks foto's van de genoemde soorten op Nederpix staan, als de paar foto's die er staan (van ook maar een zeer klein aantal fotografen, namelijk maximaal ongeveer 5 foto's van 3 fotografen). Dan moeten of die drie fotografen de problemen veroorzaken of degene die de problemen veroorzaken plaatsen hun foto's toch al niet op Nederpix en een verbod zal dus niets uithalen.

Daarbij is het ook raar dat eigenlijk direct al wordt aangegeven we maken het slechts iets moeilijker getuige dit citaat:
CiteerHetzelde geldt voor deze actie met Nederpix. Je houdt er echt niemand mee tegen, maar je moedigt het ook niet meer aan.
Gezien het geringe aantal geplaatste foto's op Nederpix van de betreffende soorten denk ik dat van aanmoedigen geen sprake is en je dus moet afvragen of het competitie-element wel op die manier speelt op Nederpix.

Is er misschien niet iets heel anders aan de hand? Zou het niet zo kunnen zijn dat er tegenwoordig een grote groep vlinderliefhebbers is die in plaats van een verzameling opgeprikte vlinders een fotoverzameling wil hebben? En zal daar niet een groep tussen zitten die de foto's niet persé wil tonen op het internet? Net als dat vroeger (volgens mij zijn er nauwelijks nog verzamelaars van dagvlinders, vergeleken met 30-50 jaar geleden) verzamelaars hun verzameling niet of nauwelijks aan anderen toonden, en als dat al gebeurde dan werden/worden etiketten vaak weggehaald, want stel je voor dat iemand "jouw" plek te weten komt. Afin dat is maar een theorie. Die plek is met het internet de steeds betere en toegankelijkere verspreidingskaartjes niet meer moeilijk te achterhalen. Gelukkig voor veel nachtvlinders nog wel, ik ben meermalen gebeld door mensen die graag de exacte vliegplaats van Lemonia dumi wilden weten.... En ook een vijftal vragen gekregen over de grote weerschijnvlinderupsfoto die ik hier ooit getoond heb, vragen of men niet een rups kon krijgen. Overigens uitsluitend vragen van wildvreemden....


En toch denk ik dat je uit moet gaan van goede bedoelingen van mensen. Als je toch je passie kunt halen uit het maken van foto's van vlinders dan moet je toch ook "iets" met die vlinders hebben? Als dat zo is, en daar ga ik vanuit en dat geloof ik ook echt, dan betekent dat direct dat voorlichting wel degelijk iets kan bereiken. Ik vind het dan ook echt jammer dat suggesties om op dat punt iets te doen direct de grond in geboord worden omdat men het gevoel of idee heeft dat het niets uit zal halen. Onderstaande citaten spreken daarin denk ik voor zich:

CiteerEen gedragscode voor vlinderaars opstellen is een idee, maar ik heb het idee dat eigenlijk iedereen zich daar al bij voorbaat aan houdt, en dat de mensen die dat niet doen zich er toch niks van aan zullen trekken

CiteerNiet iedereen denkt zoals jullie, met kennis en verstand van soorten, en begaan met hun ecologie en bescherming. Er zijn mensen die puur voor een postzegel gaan, en de rest oninteressant en onnodig vinden.
Feitelijk wordt hier dus gezegd; maar de leden van Nederpix wel, of staat er eigenlijk de verkeerde mensen worden hiermee bereikt, hetgeen een argument is om een echte gedragscode niet uit te voeren?!

En dan de paar geluiden die er wel degelijk zijn van mensen die behoefte hebben aan voorlichting; meer communicatie vanuit professionals. Ik doel daarmee op o.a,  de nuttige bijdrage van Esther, die volgens mij de spijker op zijn kop slaat. Maar nog belangrijker is ook weer de discussie op Nederpix:

Zie dit citaat:
CiteerIk denk niet dat het een kwestie van rotte peren is Luc. Ik ben al mijn hele leven geïnteresseerd in de natuur en heb in de loop der jaren best wat kennis opgedaan. Echter, ook ik was niet op de hoogte van die symbiose tussen dat blauwtje en de mieren en ik kan mij zo voorstellen dat dit voor vrijwel alle fotografen hier geldt.

Ik vermoed dan ook dat er veel meer fout gaat door onwetendheid dan door moedwil. Reden waarom ik in het verleden weleens heb gepleit voor het toestaan van bv foto's van inheemse wilde planten uit Heemtuinen en parken. Daar is toezicht en kan eventuele schade bovendien worden hersteld

Waarop dan onderstaande reactie komt van een moderator:

CiteerDat is dan toch een kwestie van je een heel klein beetje verdiepen in je onderwerp. Als je wel weet dat dat blauwtje op de pimpernel fourageert en de kleine populatie(s) weet te vinden, dan is het waarschijnlijk de volgende paragraaf in je boekje waarin staat dat deze vlinders mieren nodig hebben in hun levenscyclus. In mijn vlindergidsje staan zelfs een paar bladzijden met welke mieren bij welke vlinders horen. En ik neem aan dat je ook zelf kunt verzinnen dat het optillen van stenen oid om overwinterende padden niet goed is voor die padden.

Volgens mij weer een duidelijk signaal dat mensen wel degelijk behoefte hebben aan voorlichting op een makkelijke en toegankelijke manier. Daar ligt volgens mij een rol voor de Vlinderstichting en ik denk dat een persbericht en aandacht op de website van de Vlinderstichting op het moment dat het ergens misgaat daar een belangrijke bijdrage aan kan leveren. Nog los van het feit dat als zoiets geconstateerd wordt dat er dan natuurlijk door de juiste instanties gewoon verscherpt toezicht zou moeten zijn, niet overal lopen Mariëlle's rond 

Bij voorlichting hoort dan natuurlijk ook dat aangegeven wordt waarom het juist bij bepaalde vlinderpopulaties zo belangrijk is om verstoring te voorkomen, nog belangrijker dat het niet alleen de vlinders zijn die verstoord worden maar veel meer organismen die gebonden zijn aan die kleine stukjes kwetsbaar biotoop! Dat er heel andere dingen moeten gebeuren om de populaties wat vitaler te krijgen is denk ik evident.

Dat er zelfs behoefte is aan een gedragscode met aandacht voor meer punten blijkt wel uit de opmerking van Tymo over de rupsen van het eikenblad. Zelf zou ik het waarderen als de Vlinderstichting openlijk stelling zou nemen tegen commerciële handel in vlinders (pas na kritiek is men gestopt met het verkopen van koolwitjes om deze tijdens bruiloften los te kunnen laten) ten behoeve van kweken of wat dan ook. Dat is ook zo'n nieuwe trend die de kop op steekt, handel in allerlei insecten. Wildvang (afkomstig van kwetsbare populaties!) is daarbij geen uitzondering, ook uit NL zijn hier voorbeelden van bekend. Maar dat is een heel andere discussie die niet bij dit topic thuishoort.

Dat een echte gedragscode hier afgedaan wordt met "zal geen effect hebben want de verkeerde mensen worden bereikt of de juiste mensen worden niet bereikt'' is volgens mij te zwart wit en te makkelijk gesteld. Als dat zo zou zijn dan moeten dat soort hoofdstukken ook maar direct uit vlinderboeken geweerd worden, in de vertaalde nachtvlindergids wordt hier wel aandacht aan besteed en wordt fotografie aangeraden. In de Veldgids Dagvlinders staat ook van alles over gedragscodes.

CiteerDus het moet liggen aan iets dat er bij is gekomen (of denk ik nu te simpel?).

Nee er wordt niet te simpel gedacht er is iets nieuws, het probleem is duidelijk aanwezig de oplossing is denk ik niet zo makkelijk en volgens mij zou het streven wel moeten zijn om echt iets te doen. In ieder geval melden dat het gebeurt (juist ook op het moment dat het actueel is) is volgens mij wenselijk en nuttig. Ook als alleen betrokken mensen het lezen.

Dat ook dat nuttig kan zijn wil ik aan de van een voorbeeld illustreren. Op de Hoge Veluwe mag je van de paden af, tenminste als er geen borden met  verboden toegang of rustgebied staan. Ik vind het dan opmerkelijk dat ik daar meermalen aangesproken wordt als ik mij 10 meter van het pad af begeef, kennelijk beseffen de mensen daar dat het een uniek gebied is en leeft dat besef (wellicht omdat er entree betaald moet worden). Begeef ik mij op Planken Wambuis van de paden af (met mijn vergunning op zak) dan word ik niet aangesproken... Misschien is er dus op dat punt wel iets te bereiken maar dan moet men wel weten wat er mis is en dat het mis is. Dat zou dan dus zelfs een methode kunnen zijn waarmee je en de mensen die mogelijk uit onwetendheid iets aanrichten en de mensen die bewust de boel verzieken bereikt, hetzij direct hetzij indirect.

Afin ik hoop dat ik mijn standpunten heb kunnen verduidelijken en daarbij niemand tegen de borst stuit. Het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen.


Dit is overigens wel het laatste dat ik hierover kwijt wil op het forum, anders wordt het echt een ellenlang herhalen van argumenten.

Groeten,

Jeroen

Esther

Dan heb ik nu een hele theoretische vraag die ik mezelf probeer te stellen omdat ik dus (nog) niet veel weet van de kwetsbaarheid van gebieden en soorten.
Ik wil het wel heel erg graag leren.
Ik woon in een gebied waar de grote vuurvlinder ook woont. Ik wil deze vlinder dolgraag eens zien en als het even kan ook op de foto. Het gebied is mijn achtertuin waar ook onze dieren grazen. Ik weet ook waar de waterzuring staat. ( deze plekken zijn gemerkt) Misschien is het dan juist beter de merktekens te verwijderen, maar ja, dan wordt er misschien perongeluk daar het riet gemaaid door de loonwerkers. De merktekens zijn er juist als waarschuwing "afblijven" maar ze zijn tegelijkertijd ook het signaal, hier worden de eitjes afgezet.
Wat zijn de dingen die ik vooral moet laten? En wat kan ik doen om te voorkomen dat deze vlinders in mijn achtertuin bekend worden bij de vlindernetjeseigenaars?

Groet Esther

Jeroen Nagtegaal

Ik neem aan dat mensen niet zo aso zijn om in je achtertuin alles te gaan platwalsen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

acherontia

#59
Beste Esther,

CiteerDan heb ik nu een hele theoretische vraag die ik mezelf probeer te stellen omdat ik dus (nog) niet veel weet van de kwetsbaarheid van gebieden en soorten.
Ik wil het wel heel erg graag leren.

Ik denk dat je het beste rechtstreeks met de beheerder (die kan je ook vast veel over het gebied en haar kwetsbaarheid vertellen) of Vlinderstichting contact kan zoeken en vragen wat de mogelijkheden zijn. Ik denk dat je het terrein niet overal op mag maar ook dat er zonder mee mogelijkheden zijn om zonder schade toch mooie foto's te maken. Zeker als je er zo dicht bij woont en dus misschien wel regelmatig kan gaan kijken gedurende de vliegtijd. Succes, en laat je de foto's hier op waarneming.nl zien?

Groeten,

Jeroen