Onbekende schermbloemige

Gestart door Limosa, maart 20, 2007, 15:53:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Deze schermbloemige kwam ik vandaag tegen en ik vermoed dat het een kervel is maar ik kom er niet helemaal uit.

De vondst is gedaan op zandgrond in een natte greppel. De stengel is onderaan paars, naar boven overgaand naar groen, behaard met witte haren tot 2 mm. Het blad is dof donkergroen met volle afgeronde bladeren. De stengels komen uit op een verdikte wortelvoet met een stevige maar korte wortel. Mijns inziens geen knol.

Weet iemand welke plant dit is?

1.
Groeten,

Joachim

Limosa

2. Een verduidelijking van de grootte.
Groeten,

Joachim

Nietspitten

Geranium robertsianum = Robertskruid
Kan wel tot 60 cm groot worden
groeten, Gerrit

Limosa

Knap stom :wub: , dat ik deze niet tot robertskruid gedetermineerd heb. Ik had voor robertskruid een heel ander rozet in mijn hoofd waarvan ik altijd dacht dat dat het was. Maar dan moet ik die maar eens determineren. Ik dacht echt even met een schermbloemige te maken te hebben, maar het klopt idd wel dat op geen een schermbloemige plant alle kenmerken paste. Vandaar ook deze vraag.

Bedankt Gerrit!
Groeten,

Joachim

Pieter Stolwijk

Sorry Gerrit, geen Robertskruid. Ik denk aan Dolle kervel (Chaerophyllum temulum), maar durf dat niet met absolute zekerheid te zeggen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Limosa

Pieter,

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan. Maar ik kon geen vlekken op de steel vinden, maar welke kenmerken geven hierbij de doorslag? Hij staat vlakbij dus een fietstocht erheen is zo gemaakt.
Groeten,

Joachim

Nietspitten

CiteerSorry Gerrit, geen Robertskruid. Ik denk aan Dolle kervel (Chaerophyllum temulum), maar durf dat niet met absolute zekerheid te zeggen.
Ok Pieter
tot dan dan.
groeten, Gerrit

Corryabbink

CiteerSorry Gerrit, geen Robertskruid. Ik denk aan Dolle kervel (Chaerophyllum temulum), maar durf dat niet met absolute zekerheid te zeggen.
Ik ook. Ruik er maar eens aan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Limosa

De plant heeft een niet echt uitgesproken geur. Eventueel een beetje scherp maar niet overtuigend. Ik zal er morgen nog eens langs voor betere foto's en een gedegener onderzoek!
Groeten,

Joachim

Windekind

Dit is geen Robertskruid !

Ik ga met Pieter mee voor de Chaerophyllum temulum.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins