Onbekende plant uit Hongarije

Gestart door Johan_N, september 07, 2012, 00:52:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Johan_N

Graag hulp bij de determinatie van deze (helaas bij valavond en wat onscherpe gefotografeerde) plant van een schraal grasland uit Ócsa, ten zuiden van Boedapest.


Waarneming:
http://observado.org/waarneming/view/71022233


Foto's:








Alvast bedankt.


Johan

Datura

Het lijkt mij een (niet al te florissante) Knautia, maar dan.... K. longifolia lijkt er behoorlijk op, maar wordt door de Flora europaea niet voor Hongarije opgegeven.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Johan_N

Bedankt Kim. De bloem lijkt inderdaad op Knautia, of toch tenminste een halve. Deze plant stond in een berm langs een zandweg in een natuurreservaat, een restant van wat ooit puszta was.  Voor zover ik me herinner stonden er meer van deze soort; in ieder geval geen 'echte' Knautia's, dan had ik daar wel een foto van gemaakt.


Maar vreemd genoeg zie ik hier korte meeldraden en een lange, uitstekende  stamper; dat heb ik nog nooit eerder gezien (of vergis ik me en is die stamper een meeldraad zonder helmknoppen?).


K. longifolia heeft blijkbaar zittende stengelbladeren, die zie ik niet op mijn foto. K. drymeia komt voor in Hongarije, maar heeft dan weer bredere bladeren; maar zo te zien bestaat er een subsp. intermedia, die dan wel smallere bladeren heeft. Ik zoek nog wat verder.


Johan