Geelpootmeeuwen aflezen in Kroatië

Gestart door Maarten Hotting, augustus 27, 2012, 19:46:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Hallo allemaal,

Ik wil even een verhaaltje delen met mijn ervaring uit Kroatië, misschien hebben andere er ook nog wat aan.
Ik ben drie weken in Kroatië op vakantie geweest aan de kust en heb daar veel Geelpootmeeuwen gezien, vooral juveniele vogels.
Aan het strandje waar we geregeld aan het zwemmen waren zaten ook Geelpootmeeuwen op de rotsen langs de kust.
Eerder in de vakantie had ik op het eiland Cres al een juveniele gekleurringde Geelpootmeeuw afgelezen met een gele kleurring (S50M).
http://observado.org/waarneming/view/70644753

Op het strand waren de Geelpootmeeuwen vanaf de kant lastig te bekijken en was het controleren op ringen ook erg moeilijk.
Omdat ik toch wel nieuwsgierig was of daar ook geringde vogels tussen zaten ben ik er met een zwemband heen gezwommen.
Al drijvend op de band hoefde ik nauwelijks te bewegen en kwam ik steeds dichterbij de groep van soms wel 150 juveniele Geelpootmeeuwen.
Dit heb ik meerdere dagen gedaan en dat leverde al snel een gekleurringde Geelpootmeeuw op.
Omdat ik geen verrekijker mee had op het water moest ik wel dichterbij komen om de vogel af te kunnen lezen.
Met een beetje geduld lukte het me om binnen de 5 meter te komen en was de ring prima af te lezen met het blote oog (SC3S).
Uiteindelijk heb ik zeker 2 gekleurringde Geelpootmeeuwen al drijvend gezien waarvan 1 volledig afgelezen.

Wat me ook opviel was dat er een aantal juveniele vogels tussen zaten met nog een kop vol met donsveertjes.
Deze vogels zullen pas net uit de kolonie zijn gekomen, maar ik vond het wel apart om te zien.

De gekleurringde Geelpootmeeuwen S50M en SC3S zijn volgens cr-birding in de broedkolonie op Cres geringd.
Ik heb er een mail heen gestuurd maar nog geen reactie terug ontvangen.
Als ik wat hoor zal ik het hier ook even plaatsen.
Groet,
Maarten

Bart van Hoogstraten

Hoi Maarten,

Klein off-topic-vraagje tussendoor -> wat zit er op die rots links van de Aalscholver?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Maarten Hotting

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 27, 2012, 20:27:39 PM
Hoi Maarten,

Klein off-topic-vraagje tussendoor -> wat zit er op die rots links van de Aalscholver?
Misschien het de zoon of dochter van de aalscholver, die overigens een Kuifaalscholver is ;-)
Groet,
Maarten

Klaas van Dijk

hoi Maarten,

Erg leuk om dit zo even op te schrijven. Je moet inderdaad soms flink wat toeren uithalen om een gekleurringde vogel af te lezen en extra leuk dat het dan uiteindelijk toch lukt. Ook een hele mooie foto. Zelf ben ik soms ook wel uren bezig om een ring eindelijk met zekerheid af te lezen. Aflezingen 'met het blote oog' zijn natuurlijk extra leuk!

Toeval of niet, maar een dik uur geleden heb ik hier in Groningen ook een meeuw (in mijn geval een Kokmeeuw) afgelezen met een Kroatische ring. Wit S070. Een adult in de slagpenrui; zat op het Sontplein (bij de McDonalds). Was ik erg blij mee, want ik had hem hier vorige zomer ook een keer (ook toen dik in de slagpenrui). Dit jaar zeker al 15 keer tijdens de zomer (juli-augustus) een bezoek aan het Sontplein gebracht, maar dus nooit een keer gezien. En dan nu opeens wel.

Groetjes & veel succes,

Klaas

Maarten Hotting

Bedankt Klaas,
Erg leuk zo'n Kokmeeuw uit het zuidoosten van Europa.
Ik hoorde van Jan Zorgdrager dat hij er ook eentje uit Kroatië had in Hoorn.
Ik hoop er ooit ook eentje tegen te komen in Nederland.

Ringen aflezen blijft een hele uitdaging, zeker de metalen ringen.
Maar wel erg leuk en vaak erg verrassend.

Jij ook succes met het aflezen!!
Groet,
Maarten

Jeroen Nagtegaal

Ik neem even aan dat dit Luka vogels zijn? Zelf moet ik mijn diverse Kokjes van hem nog mailen, maar normaliter reageert hij erg vlot. Soms binnen een uur!

Overigens zijn er in NL ook al enkele Gele S-Geelpoten afgelezen. Of dat Vuilstortvangsten of Broedvogels zijn weet ik zo niet.

Verder wordt er in ZO-europa meer geringd dan ooit, zeker bij Kokmeeuw. De kans op een vogel uit die hoek wordt dan ook steeds groter. Zelf heb ik dit jaar zeker 3 vogels van Luka. Mogelijk worden dat er nog wel wat extra.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Maarten en Jeroen,

Toevallig sprak in vandaag met Roy Slaterus. Roy had het toen ook over een gekleurringde Pontische Meeuw die hij onlangs bij IJmuiden op de foto had gezet (zie http://www.ortolaantje.nl/gallerytwo/main.php?g2_itemId=3334&g2_imageViewsIndex=1 ). Later was ik nog even aan het rondkijken zijn site (www.zuidpier.com) en toen kwam ik opeens ook een foto tegen van een gekleurringde Geelpootmeeuw uit Kroatië, zie http://www.ortolaantje.nl/gallerytwo/main.php?g2_itemId=2344&g2_imageViewsIndex=1

Groetjes, Klaas

ruud_altenburg

In Kroatië zijn eerder blauwe ringen gebruikt. Alle blauwe en gele ringen zijn voor zover ik weet aangelegd bij pullen op eilandjes voor de kust. Luka gebruikt in Zagreb oranje ringen voor stortvangsten. Jullie hebben heel wat leuks gemist afgelopen februari..!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

frankmeer

#8
Frank van der Meer