Is dit een bruine kiekendief?

Gestart door jurgenvv, september 01, 2012, 23:22:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

jurgenvv

Hallo allen.

Ik ben niet zo thuis in roofvogels, maar gezien het formaat, staart niet gevorkt en geen waaier en de lichte kop kom ik op een bruine kiekendief uit .. maar graag bevestiging.
Fotos gemaakt in nationaal park hoge veluwe op 23-07 dit jaar.



Gr, Jurgen

gko

geen bruine kiek, maar een wespendief
met vr gr gkoopman

jurgenvv

Bedankt. Waaraan is dit met zekerheid te zien ? de tekening van het kleed ?
in mijn (beperkte) boekjes heeft de wespendief een meer waaiervormige staart namelijk.

Ik ben (nog) geen vogelaar, maar wil altijd weten wat ik fotografeer. Hoe meer fotografeer hoe meer ik leer, bedankt voor de moeite !

gko

#3
eigenlijk aan alles, vooral de duifachtige kop en het vliegbeeld met de kenmerkende streping
en de wat smallere langere vleugels en de lange staart vergelijk hem maar eens met een foto van een buizerd in vlucht,
het zijn natuurlijk wel goede foto's, want ik vind het onderscheid niet altijd zo gemakkelijk te zien
met vr gr gkoopman

frankmeer

Citaat van: gko op september 02, 2012, 11:28:36 AM
eigenlijk aan alles, vooral de duifachtige kop en het vliegbeeld,
vergelijk hem maar eens met een buizerd in vlucht

Die duifachtige kop is een waardeloos kenmerk, zeker als je zoals hier zo goed de kleedkenmerken kunt beoordelen. Zelfde geldt voor het 'vliegbeeld', waarvan de beoordeling ook sterk afhankelijk is van ervaring van de waarnemer.
Frank van der Meer

gko

je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar ik vond dit direct al geen buizerd en
mijn omschrijving van waarom ik het geen buizerd vind zal ongetwijfeld veel beter kunnen,
in dit geval vind ik hem wel een duifachtige wespendiefkop hebben, maar in het algemeen
is dit natuurlijk geen goed kenmerk
met vr gr gkoopman