Hoofdmenu

Welke libel?

Gestart door m.dijksterhuis, augustus 14, 2012, 11:36:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

m.dijksterhuis

Allen,

Gisteren het volgende waargenomen:
- rondvliegend (insectenjacht?) rond 19.30-20.30 uur over heideveld
- grote libel: van vergelijkbare grootte als de rondvliegende grote keizerlibellen
- donkere libel, geen duidelijke kleur zichtbaar
- achterlijf met bandering: zwart-wit-zwart-wit etc. Het wit kan ook lichtgeel of cremekleurig geweest zijn. Beter: donker-licht-donker-licht etc.

Als ik op libellennet kijk komt een bronlibel het meest dicht in de buurt. Zal het niet geweest zijn, maar daar leek hij/zij het meeste op. Hier in de buurt (op 300 mtr) is een vennetje. Hier is in het verleden Venglazenmaker gezien.

Heeft er iemand een idee wat het waarschijnlijk geweest kan zijn?
Ben benieuwd naar reacties.

gr, Marc

Johannes Klapwijk

Misschien kun je de specifieke locatie delen? Dat geeft iets meer context. Maar als hij echt zo groot was zal het vermoedelijk een glazenmaker zijn en afhankelijk van of het ven wel of niet beschaduwd is zou ven of blauwe glazenmaker, of als hij iets kleiner was paardenbijter tot de mogelijkheden behoren. Uiteraard is er op basis van deze info nooit echt uitsluitsel te geven. Paardenbijter komt het meest voor, maar is wel herkenbaar kleiner als je hem eenmaal kent.


Ik zou zeggen, bekijk eens foto's van deze soorten en vergelijk die met je herinnering.

m.dijksterhuis

Dank voor de info Johannes.
De exacte lokatie is: http://waarneming.nl/waarneming/view/70395237
Dit betreft de waarneming van tengere grasjuffer in hetzelfde ven als waar ik het over had.
De heide grenst aan dit ven. Het ven is overdag niet beschaduwd maar ligt in de zon. Er zijn diverse libellen en juffers aanwezig.
Maar de libel die ik zag was op de heide vlakbij het ven (ongeveer 300 mtr).

Paardenbijter lijkt mij te klein, ik kon de libel goed vergelijken met de keizerlibel. Als ik de foto's en kenmerken van ven en blauwe glazenmaker bekijk lijkt blauwe glazenmaker mij het meest waarschijnlijk, ook omdat deze algemener is.
Zal hem als onzekere blauwe glazenmaker invoeren.

groeten, Marc