Hoofdmenu

Pantserjuffer?

Gestart door loger, augustus 13, 2012, 14:39:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

loger

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/70432355
Pantserjuffer spec. - Lestes spec. gezien op 2012-08-13 Haps - Buitengebied West
Foto's:


bij voorbaat dank Louis Geraets

maarten1023

Deze is iets lastig te zien.. Ik vermoed een Tengere, gezien het witomzoomde pterostigma. Helaas is niet te zien of er een scherpe kleurscheiding op het achterhoofd is. Dat zou er wel bij horen.
Groet,

Maarten

Anne Hueber †

Ik heb deze vanmiddag al als Gewone pantserjuffer goedgekeurd-->oa een donker 'eilandje' op het heupschildje.

JohanvantBosch

Citaat van: maarten1023 op augustus 13, 2012, 21:45:14 PM
Deze is iets lastig te zien.. Ik vermoed een Tengere, gezien het witomzoomde pterostigma. Helaas is niet te zien of er een scherpe kleurscheiding op het achterhoofd is. Dat zou er wel bij horen.

Je kunt die witte omzoming van hat pterostigma beter niet als determinerend kenmerk gebruiken, Maarten. Het komt ook bij andere soorten voor.

maarten1023

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 13, 2012, 22:17:05 PM
Citaat van: maarten1023 op augustus 13, 2012, 21:45:14 PM
Deze is iets lastig te zien.. Ik vermoed een Tengere, gezien het witomzoomde pterostigma. Helaas is niet te zien of er een scherpe kleurscheiding op het achterhoofd is. Dat zou er wel bij horen.

Je kunt die witte omzoming van hat pterostigma beter niet als determinerend kenmerk gebruiken, Maarten. Het komt ook bij andere soorten voor.

Okey.. goed om te weten want dat gebruik ik regelmatig, iig om Zwervende en Tengere uit elkaar te houden.
Groet,

Maarten