hoe vind ik bepaalde soorten

Gestart door BramtK, augustus 04, 2012, 22:42:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 07, 2012, 11:41:12 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 07, 2012, 00:14:55 AM
EDIT: Bart, het betreft hier weliswaar 'maar' een wat minder zwaar gidtige Wipneusadder maar de titel van je foto is natuurlijk volkomen terecht.....

Nee, is een Aspisadder Vipera aspis (hoornpunt op de omhoog gebogen neus ontbreekt).


Zeker? Waar was het precies?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

#31
Citaat van: frankneijts op augustus 07, 2012, 12:07:52 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 07, 2012, 11:41:12 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 07, 2012, 00:14:55 AM
EDIT: Bart, het betreft hier weliswaar 'maar' een wat minder zwaar gidtige Wipneusadder maar de titel van je foto is natuurlijk volkomen terecht.....

Nee, is een Aspisadder Vipera aspis (hoornpunt op de omhoog gebogen neus ontbreekt).


Zeker? Waar was het precies?

Het was hier. Je kijkt dan min of meer door mijn voorruit naar de plek waar hij overstak (exact). Links van de weg was drassig rietland en rechts stroomde water door de geul, gevoed door kleine hellingstroompjes (anders dan op de foto). Maar dit is dus in het overlappingsgebied van Latasti en Aspis (waarbij het echt op het absolute randje van Latasti-gebied is en royaal binnen Aspisgebied). Ik begreep uit mijn oude Elseviers (uit 1978  :P ) dat de Aspis een omhoog gebogen neuspunt heeft maar dat een hoornige punt ontbreekt zoals bij de Wipneus. Ik zal het voor de zekerheid, straks na invoer, even voorleggen op het herpetoforum.

edit -> Elseviers vermeldt trouwens ook nog dat de Spaanse Berus soms ook een omhoog gebogen neus kan hebben en makkelijk te verwarren is maar volgens de verspreidingskaart zit die daar dus absoluut niet, meer in het noorden tegen de Atlantische kust en niet in dit oostelijke deel van de Pyreneeën. Maar dat terzijde, we zitten hier immers bij de avi's.  ;) Back on topic!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Citaat van: SlechtValk op augustus 07, 2012, 03:59:42 AM
Citaat van: BramtK op augustus 04, 2012, 22:42:42 PM
leeg
« Laatst bewerkt op: 2012-08-06, 12:27:27 door hiskodevries »

Ik ben een beetje confused door dit bericht... waarom een heel bericht verwijderen?


Dat is een spookbericht, gemaakt door Hisko om het topic te starten. Ik kan me niet herinneren dat ik iets nuttigs had opgeschreven. ;)


Ik heb vandaag, ondanks werkbezoek aan Noord-Brabant geen Zwarte ooievaar gezien. Erger, ik heb ook geen Blauwe breedscheenjuffers gezien. Op de Kampina so wie so niet erg mijn best gedaan met libellen.  :(
Groeten,

Bram ter Keurs

Steven Wytema

Misschien zit er nu een Rode wouw (al ruim een week) in de westbroekse zodden (Utrecht).
Waarnemer spreekt van " alweer een.." maar in tussenliggende periode is er bijna niemand geweest.
Steven Wytema


UtrechtsVogelNet

#34
Citaat van: Steven Wytema op augustus 10, 2012, 21:52:31 PM
Misschien zit er nu een Rode wouw (al ruim een week) in de westbroekse zodden (Utrecht).
Waarnemer spreekt van " alweer een.." maar in tussenliggende periode is er bijna niemand geweest.

Voor zover ik weet niet, heb er iig geen eerdere/latere meldingen van gehad.

Phil

EDIT: een melding van gisteren gehad.

PieterH

Is 4/08 wel gemeld op wrn.nl  .http://waarneming.nl/gebied/view/5998?sp=12 .
Is trouwens best mogelijk dat de vogel er al die tijd gezeten heeft .
Ik heb de vogel vanmiddag zo'n half uur waargenomen .
Groeten , Pieter Hilgeman

g.j.p.gelderblom

Citaat van: andrestr op augustus 04, 2012, 23:06:49 PM
Ik vogel de laatste 1,5 jaar zeer veel en toch is het me nog niet gelukt om een aantal soorten te zien te krijgen.
Het betreft Kruisbek, Kleine barmsijs, Pontische meeuw en Rode wouw.

Misschien handig om je woonplaats c.q. actieradius er even bij te noemen André. In het midden van het land zijn Kruisbek en Pontische Meeuw in deze tijd van het jaar niet moeilijk, maar om daarvoor nu bijvoorbeeld uit Friesland te komen...
Groeten,

PieterGeert