slakje in berkenbos

Gestart door Robert Heemskerk, februari 04, 2007, 19:03:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag slakkenforum,

Ik kwam vandaag een aantal van dit soort slakjes tegen in een berkenbos.

Nu ben ik benieuwd wat voor slakjes dit nu precies zijn?!  :o

groet, Robert

Robert Heemskerk

onderzijde:

alegro

CiteerNu ben ik benieuwd wat voor slakjes dit nu precies zijn?!  :o
Helaas  :(  Ik moet je teleurstellen. Dit is er weer zo1tje uit de categorie Niet Op Naam Te Brengen Vanwege Te Jong. Het kan vanalles zijn; een juveniel tuinslakje, of een heesterslakje, of misschien wel een segrijnslak. Meer valt er echter niet van te maken.
Grüezi mitenand,
Arjan

Robert Heemskerk

Jammer dan., hoe zie je nu dat het een jong slakje is?

Aan de mondrand, dat doorzichtige stuk?

Ik zag een hoop van dit formaat slakjes, helemaal niet aan jonge slakjes gedacht.
Omdat het nu winter is had ik verwacht dat jonge slakjes zegmaar redelijk volgroeid zouden zijn..
Weet niet hoe snel dat gaat eigenlijk..

groetjes en bedankt voor je reactie!


alegro

#4
CiteerJammer dan., hoe zie je nu dat het een jong slakje is?

Aan de mondrand, dat doorzichtige stuk?
Dat is inderdaad een goed kenmerk, maar een andere, net zo belangrijke, "weggever" is de verhouding in grootte tussen de allereerste winding (de protoconch, die zich al in het ei-stadium ontwikkelt) en de windingen erna. Bij een meer volwassen dier, met meer windingen, is die protoconch in verhouding veel kleiner tot de laatste (nieuwste) winding.

Dit soort dingen herkennen is ook een kwestie van ervaring. Als je al wat langer slakken hebt waargenomen en soorten hebt leren herkennen weet je intuitief of het al dan niet om een volwassen dier gaat. Slakkenhuisjes zijn er in veel verschillende vormen, maar er zijn ook in zekere zin overeenkomsten die moeilijk uit te leggen zijn.
Grüezi mitenand,
Arjan