Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Ik voel een 'melkpakken-discussie' aankomen...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Martijn Bot op mei 01, 2016, 17:04:35 PM
Ik neem aan dat de vogel wordt aanvaard tot en met de laatste dag met goede geluidsopnames?
De CDNA aanvaardt alleen waarnemingen die afdoende gedocumenteerd zijn. Ze zullen dus niet enkel kijken naar ingevoerde waarnemingen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BJHM Possen

Vergelijkbare discussie loopt hier

https://www.dutchbirding.nl/gallery/detail/18598#r1670907

waar wel nog wat opnames genoemd worden van later datum die op Zwartkoprietzanger duiden
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Bram Rijksen

De vogels in Hongarije zingen maar een weekje of wat echt enthousiast,  daarna kakt de zangactiviteit behoorlijk in. Dat zal hier toch niet heel anders zijn...

nvgilst


Oenanthe

Citaat van: Bram Rijksen op mei 01, 2016, 19:36:29 PM
De vogels in Hongarije zingen maar een weekje of wat echt enthousiast,  daarna kakt de zangactiviteit behoorlijk in. Dat zal hier toch niet heel anders zijn...
Misschien ook niet. In Hongarije hebben ze na een weekje enthousiast zingen wel een partner gevonden. Dat zal hier toch wel heel anders zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

laatvlieger

Citaat van: Bram Rijksen op mei 01, 2016, 19:36:29 PM
De vogels in Hongarije zingen maar een weekje of wat echt enthousiast,  daarna kakt de zangactiviteit behoorlijk in. Dat zal hier toch niet heel anders zijn...
Dat is waarschijnlijk helemaal niet met elkaar vergelijkbaar. Sterker nog, ik vermoed dat ongepaard mannetje juist doorgaat met zingen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Martijn Bot

Toen we (o.a.Christian Brinkman en Bram Ubels) vanmiddag weg liepen bij het ringstation zong er een vogel die we afdeden als enthousiaste Kar, maar die me nu bij thuiskomst niet helemaal lekker zit. Ik heb een vage opname met mijn camera gemaakt. Wie met verstand van zaken kan ik even een filmpje (groot bestand) sturen en wil meeluisteren/oordelen? PB maar even.

Martijn Bot

Met dank aan Thijs F. hier de opname. Lastig, ook volgens Thijs (ben dus gelukkig in goed gezelschap). Meedenken wordt zeer op prijs gesteld!
http://waarneming.nl/waarneming/view/117823633

HPM

Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2016, 10:52:11 AM

Met dank aan Thijs F. hier de opname. Lastig, ook volgens Thijs (ben dus gelukkig in goed gezelschap). Meedenken wordt zeer op prijs gesteld!
http://waarneming.nl/waarneming/view/117823633

Vergeet niet dat er ook 'rijk' zingende Kleine karekieten zijn. Het is niet altijd zo eentonig.
Herman van der Meer

Martijn Bot

Daarom is het ook lastig en valt de stelligheid waarmee de Zwartkoprietzanger wordt geclaimd ook zo op. Zeker gezien de afstand tussen  de vogel en de waarnemers.

HPM

Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2016, 11:53:40 AM

Daarom is het ook lastig en valt de stelligheid waarmee de Zwartkoprietzanger wordt geclaimd ook zo op. Zeker gezien de afstand tussen  de vogel en de waarnemers.

Van de meeste opnames durf ik ook niet te zeggen of er een Zwartkoprietzanger op staat. Veel te ver weg. Het is alleen de wetenschap dat die soort er zat/zit dat het tot de mogelijkheden behoort. Daar zullen veel bezoekers zich waarschijnlijk aan vastklampen.
Herman van der Meer

Jacob Molenaar

Dougalls stern op de volharding Texel, zojuist ontdekt door f&s Martens. Zie DBA.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Bas vd Burg

Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2016, 10:52:11 AM
Met dank aan Thijs F. hier de opname. Lastig, ook volgens Thijs (ben dus gelukkig in goed gezelschap). Meedenken wordt zeer op prijs gesteld!
http://waarneming.nl/waarneming/view/117823633

Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken eigenlijk. Het tweede deel (vanaf ca. seconde 32) lijkt wel heel sterk op Kleine Karekiet en lijkt niet op eerdere opnames van Zwartkoprietzanger al zeg ik het zelf. Het eerste deel vind ik lastiger te beoordelen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

BJHM Possen

Citaat van: Jacob Molenaar op mei 02, 2016, 13:50:35 PM
Dougalls stern op de volharding Texel, zojuist ontdekt door f&s Martens. Zie DBA.

Werd die vorige week niet ook geclaimd, maar "niet serieus genomen" en "afgeschreven"? Gevalletje Sperweruil te Zwolle... ;)
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jacob Molenaar op mei 02, 2016, 13:50:35 PM
Dougalls stern op de volharding Texel, zojuist ontdekt door f&s Martens. Zie DBA.

Wel leuk dat de laatste foto ervan uit '13 toevallig ook van f&s Martens is: http://waarneming.nl/soort/photos/240
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Edwin Russer

Balkankwikstaart weer teruggevonden, via db alerts.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Herman van der Meer

canoorlander

Citaat van: Jacob Molenaar op mei 02, 2016, 13:50:35 PM
Dougalls stern op de volharding Texel, zojuist ontdekt door f&s Martens. Zie DBA.

Om 14:42 werd de Dougall's Stern op de Forsters gezien. Dat gaat de determinatie van sterns niet ten goede komen  ;D

Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

frankmeer

#7519
Citaat van: BJHMP op mei 02, 2016, 15:46:02 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op mei 02, 2016, 13:50:35 PM
Dougalls stern op de volharding Texel, zojuist ontdekt door f&s Martens. Zie DBA.

Werd die vorige week niet ook geclaimd, maar "niet serieus genomen" en "afgeschreven"? Gevalletje Sperweruil te Zwolle... ;)

Ik zou zeggen: oordeel zelf aan de hand van de beschrijving http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/116908812

Momenteel op Texel dus een nieuwe soort voor Nederland (Balkankwik), een nieuwe soort voor de Wadden (Dougalls) en waarschijnlijk hangt die Forsters (nieuw voor Texel) ook nog wel ergens rond; dat er nog steeds mensen zweren bij Vlieland.. ;)
Frank van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2016, 10:52:11 AM
Met dank aan Thijs F. hier de opname. Lastig, ook volgens Thijs (ben dus gelukkig in goed gezelschap). Meedenken wordt zeer op prijs gesteld!
http://waarneming.nl/waarneming/view/117823633
Ik vind het 'm niet, eerlijk gezegd. De onregelmatigheden in het eerste deel vind ik nog wel kunnen voor kleine karekiet en niet echt lijken op wat ik van de zwartkoprietzanger heb gehoord, zowel live als op opnames. Ik mis die felle, hoge tonen. En in het tweede deel klinkt-ie toch eigenlijk als een hele gewone karekiet, vind ik.
Overigens opmerkelijk hoe gemakkelijk vogelaars af en toe worden weggezet als fantasten die niet kunnen wachten om een nieuwe soort te stringen. Ik kan iedereen verzekeren dat de vogel vanaf de dijk met wat moeite af en toe heel redelijk en in elk geval herkenbaar te horen was. Goed genoeg om genoemde stelligheid te rechtvaardigen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Martijn Bot

Citaat van: guusp op mei 02, 2016, 19:02:13 PM
Overigens opmerkelijk hoe gemakkelijk vogelaars af en toe worden weggezet als fantasten die niet kunnen wachten om een nieuwe soort te stringen.
Je moet me geen woorden in de mond leggen, Guus. Ik heb alleen beschreven wat ik op de dag dat ik er was heb zien gebeuren. Over de rest van de dagen, laat staan over "de vogelaar in het algemeen" heb ik niets gezegd en ook geen mening omdat "de vogelaar" niet bestaat.
Overigens onderstreept het feit dat ik zowel bevestigende als ontkennende reacties op mijn opname heb gehad wel dat het lang zo makkelijk niet is als het lijkt en dat mijn vraag(tekens) gerechtvaardigd is/zijn.
Ik ben dus ook nog steeds benieuwd wat de CDNA gaat doen.

Guus Peterse

Sorry Martijn, ik overdrijf natuurlijk een beetje en bovendien reageer ik niet specifiek op jou maar op diverse opmerkingen op diverse fora, ook op Dutchbirding, waar af en toe gesuggereerd lijkt te worden dat mensen wat al te gemakkelijk die zwartkoprietzanger claimen. Is niet mijn ervaring.
En overigens, zonder nou te willen zeggen dat het eenvoudig is, dat deze opname lastig is, wil natuurlijk niet per se zeggen dat het in zijn algemeenheid lastig is. Ik heb ook opnames gehoord die me overduidelijk lijken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Maar Guus, het lijkt me denkbaar dat misschien wel niemand van de mensen die nu deze vogel hebben waargenomen (behalve de ringers) een  Zwartkoprietzanger zouden hebben opgemerkt als ze zonder voorkennis over die dijk zouden zijn gekomen. Dat komt niet door die mensen maar door de grote afstand in combinatie met de aanwezigheid van bijvoorbeeld zingende karekieten. Die waarnemingsomstandigheden spelen/speelden ook met voorkennis een grote rol. De vraag of al die waarnemers de (goede) vogel wel hebben gehoord of herkend lijkt me daarom niet zo gek. Het is natuurlijk ook geen nieuw probleem.

Een enkeling bekijkt het voor zichzelf realistisch http://waarneming.nl/waarneming/view/117799270
Herman van der Meer

Guus Peterse

#7524
Dat eerste, dat is best mogelijk, maar niet erg relevant. Zonder voorkennis zouden er daar overigens maar bar weinig mensen over die dijk zijn gekomen. Met je laatste opmerking suggereer je natuurlijk dat anderen het minder realistisch bekeken hebben en dat illustreert precies wat ik zeggen wil: dat te gemakkelijk gesuggereerd wordt dat mensen die zeggen de vogel gehoord te hebben, niet helemaal eerlijk zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Roel Schwartz

Op 30 april heb ik op een 40 minuten durende opname met de Sony PCM/M10 niets gevangen. Ook geen Kleine Karekieten. Echter wel een verkeerd tijdstip, rond het middaguur namelijk. Daarvoor hadden een stel vogelaars het beest nog wel horen zingen.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

BJHM Possen

Citaat van: frankmeer op mei 02, 2016, 18:50:47 PM
Citaat van: BJHMP op mei 02, 2016, 15:46:02 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op mei 02, 2016, 13:50:35 PM
Dougalls stern op de volharding Texel, zojuist ontdekt door f&s Martens. Zie DBA.

Werd die vorige week niet ook geclaimd, maar "niet serieus genomen" en "afgeschreven"? Gevalletje Sperweruil te Zwolle... ;)

Ik zou zeggen: oordeel zelf aan de hand van de beschrijving http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/116908812

Momenteel op Texel dus een nieuwe soort voor Nederland (Balkankwik), een nieuwe soort voor de Wadden (Dougalls) en waarschijnlijk hangt die Forsters (nieuw voor Texel) ook nog wel ergens rond; dat er nog steeds mensen zweren bij Vlieland.. ;)

Ik kwam toen tot dezelfde conclusie, inderdaad, namelijk "niet serieus genomen" en "afgeschreven". Toch is het opvallend, mijns inziens. De vraag kwam ook meer voort uit een overpeinzing over het aantal zeldzaamheden dat op deze manier gemist wordt: onvolledige, niet sluitende beschrijving van iemand die -wellicht; geen idee hoe dat in dit geval zit- relatief weinig ervaring heeft. Wat was er gebeurd als een "gerenommeerd" vogelaar iets vergelijkbaars had geclaimd (uit te sluiten is dat de beschrijving dermate summier was geweest uiteraard)?

Natuurlijk, als het ook iets algemeens kan zijn, is het in vrijwel alle gevallen ook iets algemeens. Zo ook hier naar verwachting.
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

snwja3

#7527
Citaat van: BJHMP op mei 03, 2016, 08:43:58 AM
Citaat van: frankmeer op mei 02, 2016, 18:50:47 PM
Citaat van: BJHMP op mei 02, 2016, 15:46:02 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op mei 02, 2016, 13:50:35 PM
Dougalls stern op de volharding Texel, zojuist ontdekt door f&s Martens. Zie DBA.

Werd die vorige week niet ook geclaimd, maar "niet serieus genomen" en "afgeschreven"? Gevalletje Sperweruil te Zwolle... ;)

Ik zou zeggen: oordeel zelf aan de hand van de beschrijving http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/116908812

Momenteel op Texel dus een nieuwe soort voor Nederland (Balkankwik), een nieuwe soort voor de Wadden (Dougalls) en waarschijnlijk hangt die Forsters (nieuw voor Texel) ook nog wel ergens rond; dat er nog steeds mensen zweren bij Vlieland.. ;)

Ik kwam toen tot dezelfde conclusie, inderdaad, namelijk "niet serieus genomen" en "afgeschreven". Toch is het opvallend, mijns inziens. De vraag kwam ook meer voort uit een overpeinzing over het aantal zeldzaamheden dat op deze manier gemist wordt: onvolledige, niet sluitende beschrijving van iemand die -wellicht; geen idee hoe dat in dit geval zit- relatief weinig ervaring heeft. Wat was er gebeurd als een "gerenommeerd" vogelaar iets vergelijkbaars had geclaimd (uit te sluiten is dat de beschrijving dermate summier was geweest uiteraard)?

Natuurlijk, als het ook iets algemeens kan zijn, is het in vrijwel alle gevallen ook iets algemeens. Zo ook hier naar verwachting.


Gek, dat hier zomaar conclusies getrokken worden door mensen die totaal niet weten (of moeite hebben gedaan) wat er is gebeurd.
De beschrijving was/is half, daarentegen zijn de Texelse vogelaars wel degelijk gaan zoeken en hebben de waarneming ook serieus genomen. Er kon echter niets worden teruggevonden.
Dus voortaan eerst beter even de feiten checken voordat je dit soort proza op het forum zet!
Wietze Janse

HPM

Citaat van: guusp op mei 02, 2016, 23:17:43 PM

Dat eerste, dat is best mogelijk, maar niet erg relevant. Zonder voorkennis zouden er daar overigens maar bar weinig mensen over die dijk zijn gekomen. Met je laatste opmerking suggereer je natuurlijk dat anderen het minder realistisch bekeken hebben en dat illustreert precies wat ik zeggen wil: dat te gemakkelijk gesuggereerd wordt dat mensen die zeggen de vogel gehoord te hebben, niet helemaal eerlijk zijn.


Ik zeg niet en bedoel niet dat die mensen niet eerlijk zouden zijn. Die gedachte was niet eens bij me opgekomen.
En dat over die voorkennis is in een moeilijk geval als dit natuurlijk wél relevant.
Herman van der Meer

Guus Peterse

In essentie is de vraag: hebben al die mensen die een zwartkoprietzanger hebben ingevoerd, die ook daadwerkelijk gehoord. De voorkennis heeft ze daarbij uiteraard geholpen, maar maakt het niet minder aannemelijk dat ze hem inderdaad gehoord hebben (eerder aannemelijker). In die zin is dat gegeven niet relevant.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015