Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Citaat van: Pim op augustus 25, 2013, 13:39:22 PM
Ik durf wel te concluderen dat minstens de helft van de mensen die veldrietzanger hebben ingevoerd er geheel naast zaten.
Zelf urenlang gezocht en soms was er opwinding. Bij een grote groep twitchers is er dan enige correctie / sociale controle. Bijna elk vogeltje dat er vloog zorgde voor opwinding (meestal rietzanger of kleine karekiet). Bij kleinere groepjes / individuele vogelaars is deze zelfcorrectie al een stuk minder.
Respect voor de vogelaar die hem invoerde met een vraagteken.


Ik ben nog steeds verbaast dat mensen de vogel hebben gezien en dit niet deelden met ruim vijftig man die dertig meter verder stond en de waarneming ook pas later invoerden.


Dit heeft wat mij betreft de schijn flink tegen en ik weet zeker dat er waarnemers de boel besodemieteren.


Dit was stringen en wishfull thinking in het kwadraat en dit zeg ik niet zomaar.


En wat mij betreft gaat dit niet alleen om onbekende vogelaars, beetje introspectie zou op zijn plaats zijn.
Ik kan me ook zo'n bericht van jou herinneren over de Raddes van vorig jaar op Vlie, er zal vast een kern van waarheid in je bericht zitten, maar ik denk dat je je wat teveel laat meeslepen door je eigen teleurstelling.
Theo van Veenendaal

Jaap Denee

Citaat van: Pim op augustus 25, 2013, 13:39:22 PM
Ik durf wel te concluderen dat minstens de helft van de mensen die veldrietzanger hebben ingevoerd er geheel naast zaten.
Zelf urenlang gezocht en soms was er opwinding. Bij een grote groep twitchers is er dan enige correctie / sociale controle. Bijna elk vogeltje dat er vloog zorgde voor opwinding (meestal rietzanger of kleine karekiet). Bij kleinere groepjes / individuele vogelaars is deze zelfcorrectie al een stuk minder.
Respect voor de vogelaar die hem invoerde met een vraagteken.


Ik ben nog steeds verbaast dat mensen de vogel hebben gezien en dit niet deelden met ruim vijftig man die dertig meter verder stond en de waarneming ook pas later invoerden.


Dit heeft wat mij betreft de schijn flink tegen en ik weet zeker dat er waarnemers de boel besodemieteren.


Dit was stringen en wishfull thinking in het kwadraat en dit zeg ik niet zomaar.


En wat mij betreft gaat dit niet alleen om onbekende vogelaars, beetje introspectie zou op zijn plaats zijn.


;D  Jij durft. Hoewel ik ook wel weet dat er een kern van waarheid in je opmerking zit, Pim, scheer je met deze suggestie wel alle waarnemers over een kam; ook de goede. Ik ken waarnemers die zich daar over zouden kunnen opwinden. En dat David een vraagteken zet achter zijn waarneming heeft niets met zijn twijfel aan de determinatie te maken, maar het feit dat hij simpelweg geen kenmerken aan de mogelijke vogel gezien heeft. Dat zouden -inderdaad- meer mensen zo moeten doen.


Ik heb de vogel zelf twee keer kort, maar voldoende goed gezien in vier (!!!) uur stilzitten in het wilgenbosje onder aan de dijk. De eerste keer skulkte de vogel gedurende zeker een halve minuut door de bladeren, maar kwam pas in de laatste vijf seconden het koppatroon zichtbaar. Daarna verdween de vogel omhoog en heb ik de mensen op de dijk gewaarschuwd. De tweede keer skulkte de vogel weer voorbij en liet hij zich slechts gedurende seconden goed genoeg zien, om daarna weg te vliegen richting de hut. Roepen heeft op zo'n moment geen zin. De vogel is net als de karekieten en Rietzangers continu in beweging. Je ziet hem alleen herkenbaar gedurende seconden, in flitsen en als je er niet direct naast zit of staat heeft roepen helemaal geen zin. Dan ben je gewoon te laat. Dit is een kwestie van werken en geluk hebben en het heeft helemaal geen zin om mensen van 30 meter verderop erbij te roepen omdat de vogel zelf op al weer dertig meter verderop zit zodra iedereen erbij gekomen is. Als je dat niet begrijpt, dan begrijp je niet hoe het werkt en kun je beter thuis blijven. Het is niet aankomen, aanschuiven en even door een scoop kijken en tick. Je krijgt de vogel niet op een presenteerblaadje. Waarom denk je dat ik schrijf dat fastfoodtwitchers beter thuis kunnen blijven?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

cursorius

Citaat van: HPM op augustus 25, 2013, 14:05:09 PM
Citaat van: Pim op augustus 25, 2013, 13:39:22 PM

Ik durf wel te concluderen dat minstens de helft van de mensen die veldrietzanger hebben ingevoerd er geheel naast zaten.... Respect voor de vogelaar die hem invoerde met een vraagteken. ...


Die conclusie kan ook worden getrokken op basis van de 'beschrijvingen' bij veel waarnemingen. De rest van je verhaal kan ik niet beoordelen maar als je een fake-melding van zo'n soort beest doet in een willekeurige vergelijkbare rietkraag zullen er vermoedelijk tal van mensen zijn die hem 'te goeder trouw' ook daarwerkelijk zien en als zeker melden.

Dat weet ik zeker en het is dat ik niet gelynchd wil worden maar ik heb echt de neiging omdat een keer te doen. Er zal niet te kwader trouw gestringt worden maar er was iets met vader, wens, gedachte...

cursorius

Dinsdag maar eens n middagje bij het Kennemermeer vertoeven en als ik er een vind zal ik eerst zorgen dat ik n foto heb!  ;)

gerdwichers8

Relax: Bagger wordt niet edel door op de allerduurste tapijten te treden

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op augustus 25, 2013, 15:35:50 PM
Relax: Bagger wordt niet edel door op de allerduurste tapijten te treden

Prachtig..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Op dit moment hebben 23 mensen een waarneming van het beestje ingevoerd. Daarvan 1 met "?" (en weinig beschrijving) en 14 zonder enige beschrijving of niet meer dan "korte vleugels, roodbruine stuit" of "rode kleur en lange staart" o.i.d. Die voegen dus niks toe of in elk geval ga je dáár de 'strijd' met de CDNA niet mee aan laat staan 'winnen'.... Bij een 5-tal is de beschrijving redelijk uitgebreid maar inhoudelijk niet voldoende voor een zekere soortbepaling en/of bevat twijfelachtige elementen/kwalificaties die daar wel eens afbreuk aan zouden kunnen doen (zoals "nachtegaalrood" bijv.).
Van slechts 3 waarnemers is een interessante beschrijving beschikbaar waar je (de CDNA incluis) misschien wat mee kunt en waarvan je het ook terecht zou kunnen vinden dat ze de waarneming als "zeker" hebben ingevoerd.
(Alle kwalificaties van de ingevoerde waarnemingen voor mijn persoonlijke rekening; ik noem geen namen...)

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

#2767
Eens Frank.
Nou wordt elke waarneming individueel niet beoordeeld door de CDNA; zolang het formulier dat bij hun terecht komt genoeg documentatie bevat... kan iedereen die (redelijkerwijs) ervan overtuigd is dat ie hem heeft gezien, hem toch in zn persoonlijke "waarnemingenboekje" zetten?
Buiten de ongeschreven regels bij 400+ zijn daar geen telregels voor of wel?

Ik bedoel: als een Bruinkeelortolaan getwitchd wordt zullen de door jouw genoemde percentages hetzelfde zijn.
NB de beschrijving van de ontdekker ontbreekt hier ook nog geheel. Zou wel interessant zijn om die te vergelijken met wat hier allemaal geroepen wordt aan "kenmerken".
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op augustus 25, 2013, 18:07:15 PM
Eens Frank.
Nou wordt elke waarneming individueel niet beoordeeld door de CDNA; zolang het formulier dat bij hun terecht komt genoeg documentatie bevat... kan iedereen die (redelijkerwijs) ervan overtuigd is dat ie hem heeft gezien, hem toch in zn persoonlijke "waarnemingenboekje" zetten?
Buiten de ongeschreven regels bij 400+ zijn daar geen telregels voor of wel?

Ik bedoel: als een Bruinkeelortolaan getwitchd wordt zullen de door jouw genoemde percentages hetzelfde zijn.
NB de beschrijving van de ontdekker ontbreekt hier ook nog geheel. Zou wel interessant zijn om die te vergelijken met wat hier allemaal geroepen wordt aan "kenmerken".

In het geval van bijv. die Bruinkeelortolaan (Groene Bijeneter, Langstaartklauwier enz.) viel er voor de meeste twitchers niks toe te voegen omdat er hele series prachtige foto's van zijn gemaakt. In het geval van deze Veldrietzanger, waar (nog) geen enkele fatsoenlijke foto van is, kan elke twitcher iets substantieels bijdragen aan de ID mits hij/zij de juiste vogel heeft bekeken en niet de beroerd is om wat notities te maken.
Uiteraard heeft (nog) niet iedereen zijn waarneming en/of zijn beschrijving ingevoerd, dat vertekent het beeld wel enigszins.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Laat dit gewoon een wijze les zijn. Het documenteren en het juist op naam brengen van een vogel zijn erg belangrijk en daar zou eigenlijk meer aandacht aan besteed moeten worden. Vroeger had ik ook enkel ogen voor mijn lijstje en minder voor de vogel. Gelukkig is dat de laatste twee jaar behoorlijk bijgedraaid en begin ik mij ook lichtelijk te irriteren aan mensen die er veel te makkelijk over denken of op de expertise van anderen helemaal afgaan.

Ik denk dat dit geval er niet doorheen gaat komen als er niet beter gedocumenteerd gaat worden door alle waarnemers. Respect voor de mensen die er erg lang bij gezeten hebben voor o.a. dit doel!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jos Welbedacht

#2770
Ik ben het met Frank eens dat de vogel eigenlijk alleen maar door een paar waarnemers goed genoeg is beschreven om bij de CDNA kans te maken (5 a 6 waarnemers naar mijn idee, op basis van de waarnemingen op waarneming.nl). Ik vraag me zelfs af of we kunnen concluderen dat de vogel er gisteren en vandaag nog wel heeft gezeten.

Sommige waarnemers opperen dat ze in de vlucht enkele kenmerken hebben gezien, maar dat is m.i. niet mogelijk en waarschijnlijk het resultaat van onbewust de kant van Veldrietzanger op denken (noem het Wishfull-thinking). Kenmerken als afgeronde vleugels, lange staart, koptekening of snelle vleugelslag ga je m.i. echt niet onderscheiden bij een vliegend rietzangertje.

Maarja, misschien komt mijn scepsis ook wel voort uit het feit dat ik hem gisteravond en vanmiddag niet heb kunnen vinden  :angel: .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

Voor de duidelijkheid: ik ga er niet over wie wat wil/mag tellen, dat wil ik ook niet en eigenlijk interesseert het me zelfs geen barst.. Ik probeer alleen maar te beoordelen wie zijn/haar waarneming dermate fatsoenlijk heeft gedocumenteerd dat-ie misschien wel aanvaardbaar zou kunnen zijn als Veldrietzanger. Dat doe ik geheel op persoonlijke titel dus daar mag je ook gewoon je billen mee afvegen... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Yeronimo op augustus 25, 2013, 19:44:21 PM
...
Ik denk dat dit geval er niet doorheen gaat komen als er niet beter gedocumenteerd gaat worden door alle waarnemers. Respect voor de mensen die er erg lang bij gezeten hebben voor o.a. dit doel!


Aanvaarding van een/dit geval is natuurlijk geen bewijs dat alle claimers naar de juiste vogel hebben staan kijken of dat ze die goed genoeg hebben gezien. Maar stel je voor dat de CDNA van ieder geval tientallen of honderden beschrijvingen te beoordelen zou krijgen.
Bestaat er eigenlijk een versie van De Lijst waarop alleen de gevallen staan die op basis van de beschrijving van de deelnemers zijn goedgekeurd?
Herman van der Meer

gerdwichers8

Dat de èchte vuiligheid geweerd moet worden staat vast, maar de bekende toiletrol heeft meerdere velletjes. Ik zou niet terecht vinden dat de mensen die secuur en zorgvuldig omgaan met hun waarneming de vuiligheid van een ander ingewreven krijgen.
Die rol gebruik ik zelf ook altijd,net zo goed, maar dan zonder àl te veel druk, voor mijn dure lenzen en zonnebrilglazen.


Ik bedoel dit maar te zeggen, de rol is lang genoeg om een ander, schoon velletje te pakken voor de verschillende doeleinden.
Respect is gewenst, ook voor hen die weten wat ze gezien hebben!

laatvlieger

Citaat van: Jos Welbedacht op augustus 25, 2013, 19:50:25 PM
Ik vraag me zelfs af of we kunnen concluderen dat de vogel er gisteren en vandaag nog wel heeft gezeten.

Dat zijn vragen waar je wel voorzichtig mee moet zijn en dit was precies de reden waarom Remco Hofland en ik besloten de day after alsnog naar de plek af te reizen. Remco vond namelijk dat in Nederland soorten te snel worden afgeschreven en zoekacties worden opgegeven als ze de volgende dag niet binnen een uur worden gevonden. Ik was het daar helemaal mee eens. Het feit dat de soorten die de dag ervoor op Texel waren gevonden er allemaal nog zaten, bevestigde voor ons het vermoeden dat vogels die waren aangekomen waarschijnlijk die nacht niet weer waren opgevlogen. Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid dat er een aantal Veldrietzangers ieder jaar in Nederland broedt. Deze vogel zou daar een voorbeeld van kunnen zijn. Genoeg redenen dus om er flink wat tijd in te steken...

Toen we aankwamen stonden er twee heel jonge vogelaars uit Emmeloord die op de fiets naar de plek waren gekomen (hulde!) en verder helemaal niemand meer.... Best ongelofelijk voor zo'n soort als een Veldrietzanger! Je zou toch verwachten dat daar heel veel tijd in wordt gestoken en dat het niet zomaar wordt opgegeven.

Wij hebben er een uur of 3,5 gestaan, Remco heeft één keer een beest gezien waarvan de koptekening goed leek te kloppen, maar hij heeft volgens mij de handpenprojectie niet goed kunnen zien. We hadden ons opgesplitst en ik heb zelf helaas geen vogel gezien die ook maar in de buurt kwam. Desondanks zijn we blijven zoeken, omdat het zomaar kon gebeuren dat de vogel toch nog op zou duiken. In die 3,5 uur zijn er maar 5 andere vogelaars heel even langs geweest. 

Om heel eerlijk te zijn, vond ik de plek eigenlijk nog best overzichtelijk. Wel heel moeilijk vogelen maar zo groot was het niet en je kon vanaf het dijkje en het pad naar de hut best een groot stuk nog enigszins overzien. Een plaatselijke rietzanger liet zich bijvoorbeeld af en toe heel goed zien en een paar Kleine karekieten heb ik ook best aardig kunnen bekijken. Er zaten alleen niet veel vogels en ze verscholen zich erg veel. Maar als je bereid bent om er vele uren in te steken, dan kan zo'n beest best heel even vrij in een struikje zitten. Het gaat dan wel om secondenwerk, maar dat zou misschien net voldoende kunnen zijn om genoeg kenmerken te zien. Foto's is al meteen een heel stuk lastiger op deze plek.   

Ach en tsja qua waarnemers ... niet iedereen heeft even goede ogen  ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Caspergr

http://waarneming.nl/waarneming/view/78668674 Ik heb niemand hier over gehoord, lijkt me geen zeearend door die smalle vleugels maar misschien is het gezichtsbedrog? Ziet er wel spannend uit.

gerdwichers8

De hoek is een vervelende maar dit is een jonge Zeearend. Hij/zij lijkt niet helemaal juveniel te zijn.

Justin Jansen

Citaat van: laatvlieger op augustus 26, 2013, 11:18:46 AM
Citaat van: Jos Welbedacht op augustus 25, 2013, 19:50:25 PM
Ik vraag me zelfs af of we kunnen concluderen dat de vogel er gisteren en vandaag nog wel heeft gezeten.



Wij hebben er een uur of 3,5 gestaan, Remco heeft één keer een beest gezien waarvan de koptekening goed leek te kloppen, maar hij heeft volgens mij de handpenprojectie niet goed kunnen zien. We hadden ons opgesplitst en ik heb zelf helaas geen vogel gezien die ook maar in de buurt kwam. Desondanks zijn we blijven zoeken, omdat het zomaar kon gebeuren dat de vogel toch nog op zou duiken. In die 3,5 uur zijn er maar 5 andere vogelaars heel even langs geweest. 

Remco en Aad van der Spek hebben de vogel gisteren als nieuw opgevoerd voor de DB ranking. Dus....
M.v.g., Justin Jansen


Fred Visscher

Begint toch wel erg spannend te lijken hoor: http://waarneming.nl/waarneming/view/78694072 Ik bedoel een snavel van een juveniele long billed is al langer, en dus terecht opgemerkt van vader en zoon Martens. Ik ga morgen toch maar eens kijken...
Gr Fred

HJDT

Een zichtwaarneming van een Kwartelkoning is zeldzamer dan menig zeldzaamheid die hier langskomt. Lijkt me dus wel het vermelden waard.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=246022.0

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

Vraagje voor de mensen die al langer meedraaien: ligt het nu aan mij of worden er voor de tijd van het jaar wel heel erg veel (sub)zeldzaamheden gevonden?

3 citroenkwik
2 nona (ook een vangst bij suehuisterveen)
2 veldriet
2 struikriet
1 kleine spotvogel
1 roodkopklauwier

En dan die bakken draaihalzen, ortolanen etc
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

In elk geval al 3 Noordse Nachtegalen. Namelijk in het Zwanenwater, Kennemerduinen en Surhuisterveen.

Mogelijk heeft het te maken met een aanhoudende oostelijke wind? Zo is ook het aantal Grote Karrekieten dat in de Ooijse Graaf gevangen wordt dit jaar uitzonderlijk hoog!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op augustus 28, 2013, 11:14:55 AM
Vraagje voor de mensen die al langer meedraaien: ligt het nu aan mij of worden er voor de tijd van het jaar wel heel erg veel (sub)zeldzaamheden gevonden?

3 citroenkwik
2 nona (ook een vangst bij suehuisterveen)
2 veldriet
2 struikriet
1 kleine spotvogel
1 roodkopklauwier

En dan die bakken draaihalzen, ortolanen etc

Dat is toch heel makkelijk na te gaan m.b.v. de database of op de DB-site?
En "bakken met Draaihalzen" is al jaren heel normaal 2e helft augustus. "Bakken met Ortolanen" was dat ook (of zou dat moeten zijn geweest) maar zou tegenwoordig, gezien de slinkende N- en O-Europese populaties, wel wat minder moeten worden. Helaas is Ortolaan op bijv. telposten een lekkere 'string-soort': je hoort een onbekend geluidje, ziet iets vink-, gors- of pieper-achtigs en je roept enthousiast "Ortolaan!".... Geen hond die het nog kan checken en je bent de held van de dag...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Dus je wil zeggen dat hij niet op geluid te doen is Frank? Volgens mij is die namelijk prima te doen en enkel te verwarren met geelgors die nu nog amper tot niet trekt. Volgens mij klopt merendeel van de ortolanen over de telposten wel. Lijkt me wel handig als al die personen het ook proberen te bewijzen, zo heb ik laatst een geluidsopname van een overvliegende geplaatst. Moet ik daar nog een sonogram bij doen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op augustus 28, 2013, 11:31:00 AM
En "bakken met Draaihalzen" is al jaren heel normaal 2e helft augustus.

Ik weet niet wat je onder bakken met Draaihalzen verstaat maar de ringstations hebben er de afgelopen week aanmerkelijk meer gevangen dan normaal in de tweede helft van augustus. En waarom? Vraag niet hoe het kan maar geniet ervan!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op augustus 28, 2013, 11:39:46 AM
Dus je wil zeggen dat hij niet op geluid te doen is Frank? Volgens mij is die namelijk prima te doen en enkel te verwarren met geelgors die nu nog amper tot niet trekt. Volgens mij klopt merendeel van de ortolanen over de telposten wel. Lijkt me wel handig als al die personen het ook proberen te bewijzen, zo heb ik laatst een geluidsopname van een overvliegende geplaatst. Moet ik daar nog een sonogram bij doen?

Natuurlijk is Ortolaan op geluid te doen, dat zeg ik ook helemaal niet. Maar dat er veel mee geklungeld wordt door waarnemers (niet alleen op telposten) is zeker.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

'Van Des Menschen Gretigheid' Frank, hetwelk geen feedback met het ware begrip hanteert...Gelukkig dragen ze geen Colt ;D

HPM

Citaat van: frankneijts op augustus 28, 2013, 11:31:00 AM
Citaat van: Folkert Jan op augustus 28, 2013, 11:14:55 AM
...
En dan die bakken draaihalzen, ortolanen etc


Dat is toch heel makkelijk na te gaan m.b.v. de database of op de DB-site?
En "bakken met Draaihalzen" is al jaren heel normaal 2e helft augustus.
...

Hierbij een grafiekje van Draaihalzen in augustus 2005-2013, met voor dit jaar natuurlijk nog enkele dagen te gaan. Bedenk dat er dubbeltellingen bij zitten.
Herman van der Meer

Folkert Jan

De grafiek geeft een wat verkeerd beeld doordat de ruimte tussen de cijfers gelijk is, maar met een factor 10 wordt vergoot (van 1 naar 10 naar 100 naar 1000). Zou je het grafiekje kunnen laten zien waar dit gelijk is?

Iig bedankt tot nog toe. Maakt zoiets wel wat inzichtelijker.

@Frank: Dat "stringerseffect" is toch niet ineens dit jaar voor het eerst aanwezig?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013