Hoofdmenu

torenvalk

Gestart door jeroensteenbergen, februari 06, 2007, 20:16:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroensteenbergen

Vanochtend fietste ik in de buurt van Zeist toen ik een vogel hoorde roepen: het was een regelmatig herhaald ki-ki-ki dat steeds dichterbij kwam. Al vrij snel zag ik een valkje op een aparte manier rondvliegen: licht golvende vlucht, veel glijpauzes en dan een paar tellen 'bibberen' met de vleugels. De vogel leek erg klein waardoor ik even (zonder kijker) aan Smelleken moest denken, maar later ik een valk erg ver weg op een torenvalkenkast zitten op de plek waar 'mijn vogel' heen was gevlogen. Ik ga er dus vanuit dat het 'gewoon' een Torenvalk was, maar dit gedrag heb ik nooit eerder gezien. In de boeken vind ik zo gauw geen herkenbare info m.b.t. baltsgedrag: is iemand anders hier mee bekend?  

thijs

ki ki ki is idd roep van torenvalk, ik hoor het niet zo vaak, maar op de camping van afgelopen zomer zat een nest op een paar meter van de tent, en de ouders en jongen riepen het veel naar elkaar.
Het is dus iig niet alleen baltsen, maar in deze tijd van het jaar waarschijnlijk wel.

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jeroensteenbergen

Ja, de roep van Torenvalk ken ik, maar het gaat me om de combinatie met die vreemde manier van vliegen.

thijs

#3
Ok.
Opzich golft een valkje wel een beetje, maar dat bibberen doet me dan wel denken aan een baltsvlucht.
Maar ik kan er ook niks over lezen, ik zal google een svragen wat die ervan denkt.

Thijs
Eaglewatch:

De meest complexe en spectaculaire demonstraties zien we bij de behendigste jagers. Sommige valken hebben een snelle schommelende vlucht, waarbij ze hun lichaam van de ene op de andere kant draaien. Hierbij maakt de vogel snelle, ondiepe vleugelslagen en hoge geluiden, waardoor hij erg opvalt. De vertoningen worden soms op grote hoogte uitgevoerd en kunnen eindigen met een adembenemende 'V'-vlucht naar het nest: met de vleugels in een 'V'-vorm stort de vogel zich met grote snelheid naar beneden.
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jeroensteenbergen

Het zal wel zo iets geweest zijn: hoe dan ook vond ik het een frappante waarneming, en balts is ook niet iets wat direct bij me opkomt begin februari (OK, als het het weer van enkele weken terug was...),maar kennelijk beginnen torenvalken ook al vroeg. Is voor mij nieuw.