bladkoning?

Gestart door mirjamvandonselaar, juni 19, 2012, 10:22:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

mirjamvandonselaar

Bij Carnisse Grienden, wilgenvloegbos. Zo groot als een goudhaantje en bewoog erg snel, opvallende gele wenkbrauw streep en geel op de vleugels...wat is het??? Ik dacht eerst aan een goudhaan vanwege de grootte maar misschien bladkoning??

Groetjes M.

Oenanthe

Een bladkoning valt op door zijn vleugelstrepen en die ontbreken bij deze vogel. Ik vind zelf de gevlekte wang ook altijd een bruikbaar kenmerk maar de wang is hier door de belichting niet goed zichtbaar. Dit is in elk geval geen bladkoning. Gezien de pootkleur is het waarschijnlijk een fitis.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mirjamvandonselaar

oke bedankt, ik vond hem alleen zo vreselijk klein voor een fitis...

Oenanthe

Over klein en groot in het veld is al veel gezegd op het forum. Niets zo moeilijk als betrouwbaar inschatten hoe groot die vogel is. Bladkoninkjes zijn overigens maar een beetje kleiner dan fitissen. Bovendien zijn die in deze tijd van het jaar uitermate zeldzaam in onze contreien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

woost

Zijn dit jonge fitissen? want je ziet ze nu echt overal.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Oenanthe

Op de foto staat maar één vogel en dat is een volwassen fitis. Gezien het feit dat hij voedsel transporteert is hij waarschijnlijk op weg naar zijn jongen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 20, 2012, 17:11:22 PM
Op de foto staat maar één vogel en dat is een volwassen fitis. Gezien het feit dat hij voedsel transporteert is hij waarschijnlijk op weg naar zijn jongen.

Ik wist niet dat Fitissen hooi eten, Maarten.  :)
Die is waarschijnlijk (weer) aan het bouwen.
Herman van der Meer

Oenanthe

Ik wist niet dat fitissen twee broedsels groot brachten Herman.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 20, 2012, 21:02:07 PM
Ik wist niet dat fitissen twee broedsels groot brachten Herman.

Ik heb het even nagekeken maar tweede broedasels komen voor maar het kan ook nog steeds een eerste nest zijn. En misschien een vervanging voor een verstoord nest.
En anders zijn het de jongen die hooi eten  :)
Herman van der Meer

woost

Misschien maakt deze wel een vogelverschrikker?
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek