Paring van waterjuffer?

Gestart door Jan2002, juni 10, 2012, 20:44:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

In onze tuin zag ik vandaag bijgaand 'setje' waterjuffers, die aan elkaar gekoppeld rondvlogen. Op een gegeven moment gingen ze op de rand van een waterbakje zitten, waarbij de achterste daadwerkelijk op het bakje zat en de voorste als een soort van vlaggemast omhoog bleef steken, zie foto. Is dit een paringsvlucht o.i.d.? Gezien de kleurverschillen vermoed ik dat het een mannetje en vrouwtje is, wie is wie en welke soort betreft het (vuurjuffer? ben een volkomen leek op dit gebied)?
Groet,
Jan

ArjenDrost †

Voorste is mannetje, achterste vrouwtje. Het mannetje heeft het vrouwtje bevrucht (of gaat dat nog doen) en houdt hierna het vrouwtje vast om ervoor te zorgen dat ze niet vreemdgaat (da's ook een manier om daarvoor te zorgen.... ;) ).


Het zijn Vuurjuffers, de enige juffersoort in Nederland die rood is en zwarte poten heeft.


Groeten, Arjen

Jan2002

Dank voor de snelle reactie Arjen. Hoe lang houden de juffers zo'n paring vol? Ik heb ze minstens een kwartier lang zo rond zien vliegen in de tuin.
Groet,
Jan

ArjenDrost †

Citaat van: Jan2002 op juni 10, 2012, 21:03:43 PM
Dank voor de snelle reactie Arjen. Hoe lang houden de juffers zo'n paring vol? Ik heb ze minstens een kwartier lang zo rond zien vliegen in de tuin.
Dit is dus niet de echte paring, dan hebben ze de bekende hartvorm. Geen idee eigenlijk hoelang ze zo rond kunnen blijven vliegen, maar volgens mij best lang.


Groeten, Arjen