Update otternieuws

Gestart door martenboonstra, juni 02, 2012, 21:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic



egilio

De dieren die bijgeplaatst waren waren opgevangen als wezen. Weet iemand of ze uit hetzelfde nest afkomstig zijn? Waar komen alle uitgezette otters in Nederland nu vandaan? Wit-Rusland, Letland, Polen, Hongarije, plus een aantal dieren op eigen kracht uit Duitsland en otters uit fokprogrammas waarvan de oorsprong misschien niet bekend is. Lijkt me dat de genetische variatie bij de bron wel goed is.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jeroen kok

Hoi egilio. Ik heb gehoord dat het zijn vier wees otters uit Hongarije zijn  En ze allemaal niet genetische verwant van elkaar zijn.

martenboonstra


jeroen kok

Ben wel bang dat in Hongarije vier vrouwtjes otters zijn dood gereden?

jeroen

Vincent Martens

groeten, Vincent

HPM

Citaat van: Vincent Martens op oktober 10, 2016, 10:01:24 AM

Otter voor het eerst op video langs de IJssel tussen Kampen en Zwolle
http://www.destentor.nl/regio/kampen/voor-het-eerst-otter-gefilmd-in-de-ijssel-1.6509779

"Het lijkt er sterk op dat de IJssel tussen Kampen en Zwolle leefgebied is  ... Nog niet eerder is waargenomen dat de otter dit deel van de rivier bezoekt. Het waterdier werd in de omgeving van Kampen tot nu toe alleen waargenomen in de Veluwerandmeren, het Zwarte Meer en het Zwarte Water."

Toch niet http://waarneming.nl/waarneming/view/124464034
Herman van der Meer

martenboonstra

Schipper beroept zich op noodweer of noodweerexces. Een schulduitsluitingsggond volgens het strafrecht.   :rolleye:Volgens mij een prima motief om de pels te bemachtigen.

martenboonstra

Afgelopen weekend een tweetal otters gesneuveld. Eentje thv Wolvega en de ander thv Beilen. De laatste vertoont
naar mijn overstellige overtuiging een schotwond aan onderzijde van de otter. Het is even afwachten op het resultaat
van het onderzoek. Het zou vermoedelijk de eerste kunnen zijn die geschoten is na de introductie.

Gelukkig ook een beetje goed otternieuws; de drie uitermate schuwe doch vriendelijke otters - welke ik volg in gedrag en levenswijze -
doen het uitstekend in het gebied waarin ze bijna 40 jaar lang uitgestorven zijn geweest. Het duurt niet lang voordat de kinderen op eigen
benen staan. Zelfredzaamheid is hoog bij otters.

peterv

Citaat van: martenboonstra op oktober 12, 2016, 11:37:36 AM
Het is even afwachten op het resultaat van het onderzoek.
Dat lijkt me verstandig alvorens te gaan speculeren over een doodsoorzaak.
Overigens is er vandaag (12 okt) nog een otter in het Drentse verkeer gesneuveld. Bij Meppel. Ook dit dier gaat naar Alterra voor onderzoek.
Peter Venema

martenboonstra

@peterv geschreven stukje op persoonlijke titel geschreven en gebaseerd op eigen bevinding en waarneming.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

egilio

#374
Ze zijn wel heel stellig met hun nummers. Wieden Weerribben 86, 185 totaal. Dit zijn minimum counts, de werkelijk aantallen liggen hoger, maar hoeveel hoger is niet te zeggen. Terwijl ze wel veel spraints hebben en op basis van DNA toch een capture-recapture analyse kunnen doen die tot een totale populatie schatting leidt, met onzekerheid in de estimates (en dat is toch wel belangrijk om te weten om de populatie ontwikkeling echt te kunnen volgen).

Edit: Heb eens in het rapport van vorig jaar gekeken. Aantallen zijn gebaseerd op DNA uit spraints, die worden verzameld door vrijwilligers. Er wordt echter geen rekening gehouden met hoeveel vrijwilligers er spraints zoeken of hoe lang zij zoeken. Oftewel er wordt geen rekening met gehouden met de inspanning om spraints te zoeken. Als 500 vrijwilligers spraints van 160 otters vinden en het jaar erna worden er spraints van 185 otters gevonden door 750 vrijwilligers, zijn er dan meer otters?
Ik hoop dat hier toch ergens wel rekening mee wordt gehouden, je zou toch niet willen dat de populatie ongemerkt daalt, omdat er meer gezocht wordt en je daar geen rekening mee houdt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

martenboonstra

Voor de echte otterliefhebber of otterspotter is er ook nog een facebookpagina aangemaakt.

https://www.facebook.com/stichting.otter.5


HPM

Herman van der Meer

peterv

Citaat van: HPM op november 01, 2016, 13:02:15 PM
Citaat van: hans parlevliet op november 01, 2016, 12:59:16 PM

Wellicht tijd om dit knelpunt aan te pakken: http://www.dvhn.nl/drenthe/Opnieuw-otter-doodgereden-bij-Huis-ter-Heide-21744479.html

Ja, dat is tegenwoordig het grote knelpunt.
Na de eerste dode otter daar dit jaar zijn er al afspraken gemaakt over aanpak van dat knelpunt. Maar dat soort werkzaamheden (plannen, bestekken maken, aanbesteden enz) kosten helaas veel tijd voordat het in uitvoering gaat. In 2017 (voor zover ik weet) komt hier een otterpassage. Zie ook http://www.dvhn.nl/drenthe/Plan-ottertunnel-bij-Huis-ter-Heide-21509999.html
Peter Venema

HPM

Herman van der Meer




jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

MaartenHaverkamp

Citaat van: jeroenroelofsen op november 28, 2016, 14:29:34 PM
Otter met 3 jongen in Nieuwkoopse Plassen
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3294477/Otter-met-drie-jongen-gespot-bij-Nieuwkoopse-Plassen

(Arjan Kop was me al voor in Zoogdieren in het nieuws)

Als het nu eens echt winter wordt wil ik wel gaan zoeken in Loosdrecht, weet plekken van oude stropers waar ze tot begin ''80 voorkwamen, kennelijk goed biotoop.



arjan.kop

De kans begint wel te stijgen. Vorig jaar zijn er ook al jongen geweest bij Nieuwkoop.

jeroenroelofsen

Zou mij inderdaad ook niet verbazen dat ze bij langdurige vorst (en sneeuw) op nu nog onbekende en dus onverwachte plekken zouden opduiken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

MaartenHaverkamp

Citaat van: arjan.kop op november 28, 2016, 21:55:38 PM
De kans begint wel te stijgen. Vorig jaar zijn er ook al jongen geweest bij Nieuwkoop.

Heb het idee dat ze voorbij Loosdrecht e.o zijn gekomen op hun reis vanaf Overijssel, als ik op de kaart kijk (en ik ken de gebieden) is Ankeveen,Loosdrecht, Kortenhoef etc. een stuk groter dan Nieuwkoop, zou mij niet verbazen als daar ook een kleine populatie huist.

HPM

Ook buiten Nieuwkoop e.o zijn er vondsten geweest. Niet alle gevallen daarvan die op Waarneming waren ingevoerd zijn nu terug te vinden. Ik heb ook eens een kaartje van west-Nederland op het forum gezet met daarop o.a die gevallen, maar dat kan ik niet vinden.
Want ik wil zeggen is dat het onwaarschijnlijk is dat er niet ook elders in de (wijde) omgeving otters zitten, want ze zijn in Nieuwkoop natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Ze moeten uiteindelijk wel uit Flevoland gekomen zijn.
Veelzeggend is misschien ook het verkeersslachtoffer bij Reeuwijk dit jaar. Een ander belangrijk oud otterbolwerk, maar helaas veel erger door verkeer 'afgegrendeld' dan Nieuwkoop.
Herman van der Meer

arjan.kop

Ik verwacht dat kaartlezen er niet echt in zal zitten, maar ze zouden via de beide Wierickes zonder veel verkeer tegen te komen naar Reeuwijk kunnen. Ik vraag me vooral af hoe lang ze al in de omgeving zitten. Die otter die jaren geleden (was het 2007?) werd doodgereden op de N11 ter hoogte van Zoeterwoude zal ook niet in één nacht vanuit Overijssel zijn komen lopen.