Update otternieuws

Gestart door martenboonstra, juni 02, 2012, 21:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: egilio op november 15, 2015, 20:33:35 PMAfgelopen vrijdag weer een otter doodgereden. Een zogende moeder, vandaag zijn 2 jongen op een naburige weg doodgereden gevonden.

Welke regio / welk gebied?
Met vriendelijke groet, Rob

martenboonstra

Friesland. Zwaar weekend voor otterstand.

Ben Gaxiola

Volgens mij net ten oosten van Wolvega (als ik een tweet van Harry Bosma goed interpreteer).
Ben Gaxiola

martenboonstra

Dat klopt. 2 stuks. Andere plek hebben we intensief gezocht ivm aangetroffen melkgevend vrouwtje. Het zoeken naar jongen is vrijwel onmogelijk...maar toch....

hiskodevries

Citaat van: Rob Koelman op november 15, 2015, 20:49:59 PM
Citaat van: egilio op november 15, 2015, 20:33:35 PMAfgelopen vrijdag weer een otter doodgereden. Een zogende moeder, vandaag zijn 2 jongen op een naburige weg doodgereden gevonden.

Welke regio / welk gebied?
http://waarneming.nl/waarneming/view/110527148
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

arnoniehof

en op facebook: Addy de Jongh: This morning a 3rd cub was found. Unfortunately dead as well!
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

martenboonstra

Het zijn er overigens 4 stuks ipv 3.

jfbouwmeester

Citaat van: martenboonstra op november 16, 2015, 15:46:26 PM
Het zijn er overigens 4 stuks ipv 3.

Dit is overigens helemaal een slecht nieuwsshow :(
In zo'n korte tijd zoveel doden onder zeldzame dieren. In mij gevoel is er weinig kans om een dier wat zeldzaam is dood te rijden.
Konijntjes of eenden is veel gemakkeljker.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

migratorius

Citaat van: jfbouwmeester op november 16, 2015, 15:55:20 PMIn zo'n korte tijd zoveel doden onder zeldzame dieren. In mij gevoel is er weinig kans om een dier wat zeldzaam is dood te rijden.
Van de Duitse wolven zijn er van 2000 (stand: 0 dieren) tot 2014 (stand: 100 dieren) maarliefst 50 overreden. De kans dat een zeldzaam roofdier doodgereden wordt is dus juist bijzonder hoog...

JanHein

jfbouwmeester

Citaat van: migratorius op november 16, 2015, 17:19:55 PM
Citaat van: jfbouwmeester op november 16, 2015, 15:55:20 PMIn zo'n korte tijd zoveel doden onder zeldzame dieren. In mij gevoel is er weinig kans om een dier wat zeldzaam is dood te rijden.
Van de Duitse wolven zijn er van 2000 (stand: 0 dieren) tot 2014 (stand: 100 dieren) maarliefst 50 overreden. De kans dat een zeldzaam roofdier doodgereden wordt is dus juist bijzonder hoog...

JanHein

Ja, dat lees ik. Alleen had ik dat nooit verwacht, gaat een beetje tegen de(mijn) logica in. Maar de praktijk wijst er dus op dat het gebeurt.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

martenboonstra

Tussentijds is een persbericht verzonden van het afgelopen weekend over het otterdrama.

Rob Koelman

Citaat van: martenboonstra op november 16, 2015, 19:25:00 PMTussentijds is een persbericht verzonden van het afgelopen weekend over het otterdrama.

Linkje?
Met vriendelijke groet, Rob

martenboonstra

Persbericht is zojuist verzonden. Linkje is onderweg nadat de geadresseerden het hebben opgepakt. Anders vraag ik nog even om volledige tekst te mogen plaatsen.



maurice.lahaye

Hmm, stond er een raster op de locatie waar het vrouwtje is dood gereden? Op Google Earth kon ik zo even niets zien staan... Anders heeft Friesland er bij deze weer een knelpunt bij...

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


martenboonstra

@maurice. Opvallend dat otter onder de tunnel zou kunnen doorlopen. Toch heeft otter andere route gekozen en is vermoedelijk al een paar keer overgestoken of onder door gelopen. Ondanks inspanningen van allerlei mensen geen succes. Helaas bestaat er geen handboek voor het vinden van jonge otters. Het gaat mijn voorstellingsvermogen te boven hoe goed otters jongen kunnen verstoppen. Waarnemen van otters is vrijwel uitgesloten, maar vinden van jonge otters vrijwel onmogelijk.

jeroenroelofsen

Op de telegraaf site staat vanochtend ook een klein stukje over de otter;
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24769667/__Aantal_otters_blijft_groeien__.html

Citeer
WAGENINGEN -
Het aantal otters in Nederland is het afgelopen jaar weer toegenomen. Maar hun leefgebied breidt zich nauwelijks uit. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit.
Pas nu zijn de onderzoeksgegevens bekend over de winterperiode 2014/2015. Daaruit blijkt dat de otterpopulatie met 14 procent is gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. Er zijn nu naar schatting 160 otters in Nederland.
Ze leven vooral in de Kop van Overijssel en Zuidoost-Friesland. Daar zijn de dieren ooit uitgezet. Intussen leven er ook otters in de Oostvaardersplassen in Flevoland.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

egilio

14% in een jaar is toch een behoorlijke groei, maar ik ben wel benieuwd naar de confidence interval rond die schatting. En hoe ze vastgesteld hebben dat het gebied wat de dieren gebruiken nauwelijks uitbreidt. Het gebeurd toch met enige regelmaat dat dieren (ver) buiten het bekende verspreidingsgebied opduiken. Is er een rapport?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

hiskodevries

#321
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

martenboonstra

Niet melkgevend vrouwtje otter overleden in Lauwersmeergebied. (Verkeer).

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op november 26, 2015, 13:10:48 PM
Citaat van: maurice.lahaye op november 26, 2015, 13:00:25 PMMannetje dood gereden bij Denekamp: http://waarneming.nl/waarneming/view/112248744

Benieuwd of dit een Nederlandse of een Duitse is...
Als je de verspreiding in NRW bekijkt en aanneemt dat de Otters in de Dinkel uit de Heubach komen, zou het een Duitse Otter (en geen in NL uitgezette Oost-Europese) kunnen zijn. Dat kan DNA-onderzoek aantonen. In de Oude IJssel zitten zowel Duitse als Oost-Europese Otters.
http://www.lwl.org/wmfn-download/pdf/Fischotter_Abh75_2013.pdf

JanHein

Vincent Martens

Dode otter gevonden langs A6 Emmeloord, hm 108.1 door boswachter Bertwin Bergman
groeten, Vincent

martenboonstra

Nog een otter op A32 en vandaag nog eentje te Nij Beets.  :wrong:

jfbouwmeester

Citaat van: martenboonstra op november 28, 2015, 15:05:22 PM
Nog een otter op A32 en vandaag nog eentje te Nij Beets.  :wrong:

Als dat zo doorgaat, zijn ze straks weer uitgestorven. Of we moeten ze achter een hekkie laten leven. :o
Nog beter is het als we de auto's omruilen voor paard en wagen.
Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jeroenroelofsen

https://www.ark.eu/nieuws/2015/otters-nog-steeds-aanwezig-gelders-rivierengebied
Volgens dit artikel worden er op kleine schaal ook otters uitgezet in Nederland.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)