Donzige Mycena

Gestart door w.veenhoven, mei 25, 2012, 06:49:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

w.veenhoven

Hoi

Voor de leden van het forum.Ik wilde wel eens weten hoe zeldezaam deze paddenstoel is.Dat is onderzocht door Eef Arnolds en Aldert Gutter van de (N M V) Gerrit Oost heeft een mail gestuurd naar Eef Arnolds en ik naar Aldert Gutter.Zie de onderstaande mailen. Hoe kan dit dat deze mycena geen rode lijst soort is? Want volgens mij kun je hem alleen vinden op een oude Fijnspar stobbe en dan ook nog in de schaduw.Ik hoop dat iedereen hier wat mee kan.  Gr Wob.

Hallo Gerrit

Het paddenstoeltje ziet er inderdaad raar uit. Het is vrijwel zeker een extreem groene vorm van de vrij algemene Donzige mycena (Mycena amicta). Gewoonlijk is die grijzig bruin met een subtiel blauwgroen randje langs de hoedrand en wat blauw aan de steelbasis. Vormen met meer blauw zijn wel bekend, maar zo bont als deze heb ik het nog nooit gezien!

Lentegroet,

Eef
Beste Wob,

Dat zijn mooie foto's die mij even wat hoofdbrekers hebben gekost. In principe zijn paddenstoelen niet te determineren van een foto, maar de blauwgroene kleur in dit type paddenstoeltje is zeldzaam (zelfs binnen deze soort!) en daardoor is het zoeken wat makkelijker. Doordat het zwammetje normaal grijsbruin is, een gestreepte hoed heeft en meestal een donkerder steel, heb ik zeker tien boeken moeten bekijken, voordat ik een plaatje vond met deze vorm (vroeger als aparte variëteit beschouwd). Het plaatje was niet zeer gelijkend, maar met een naam kan je googelen en dan zie je snel of er bij die naam foto's opduiken die op die van jou lijken. Ook dat gaf, hoewel er wel een tiental foto's was die het idee versterkte dat ik goed zat, nog geen echte zekerheid. Maar nu dorst ik toch wel de Europese monografie van Robich (Mycena d'Europa, 2007) op te slaan en daarin staat een foto die de typische hoedrand toont die ook op één van jouw foto's staat. Inclusief de witte, bijna doorzichtige steel.
Het gaat dus om de blauwgroene vorm van de Donzige mycena (Mycena amicta) en de doorslaggevende kenmerken zijn de rijkelijk en over de hele lengte bepoederde steel die naar onder toe dezelfde kleur heeft als de hoed en de hoedrand die intenser is gekleurd en zo wat afsteekt tegen de bleekgele lamelkleur. Jouw materiaal was blijkbaar heel jong, waardoor de kenmerkende strepen op de hoed nergens te zien zijn en in determinatieboeken ga je daarop dus fout. Volgende keer ook ouder materiaal fotograferen graag! Natuurlijk zijn de microscopische kenmerken doorslaggevend, maar door de zeldzame kleur en het substraat: naaldhout kunnen we nu wel 99% zeker zijn. Ik wil jouw foto's graag deze zomer toevoegen aan onze Verspreidingsatlas. Is dat akkoord?

Met vriendelijke groet,

Aldert Gutter

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

Citaat van: w.veenhoven op mei 25, 2012, 06:49:29 AM
Hoe kan dit dat deze mycena geen rode lijst soort is? Want volgens mij kun je hem alleen vinden op een oude Fijnspar stobbe en dan ook nog in de schaduw.
Omdat deze toch vrij vaak gemeld wordt: http://www.verspreidingsatlas.nl/091070 deze soort is ook niet zo heel kritisch wat habitat betreft: http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/amicta.htm Deze extreem groen vorm is dan wel weer erg bijzonder, maar omdat het geen aparte variëteit meer is valt daar geen aparte zeldzaamheid aan te geven.
Groeten,
Martin

Dieter

Waarschijnlijk gewoon een mutatie in één of ander gen zoals er bv albino's zijn.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV