voor de rozettenverzameling

Gestart door Esther, januari 15, 2007, 17:11:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Groeten,

Joachim

Esther

#61
De rechtse is denk ik weegbree, daar zie ik een klein stukje van denk ik.
Die midden in beeld, geen idee, ( ik durf haast niet meer, maar bij deze kan ik de bladvorm wel zien in tegenstelling met die schapenzuring. Ik denk dat de bladvorm veerlobbig of veerspletig genoemd kan worden, of ga ik daar al de mist mee in? Heb je nog een hint voor een familie waar ik kan gaan zoeken?
De tweede foto ook graag een hint welke familie ik kan zoeken, dan ga ik eerst eens kijken of ik iets over die bladvorm kan vinden.

Esther

Limosa

Hoi Esther,

De rechtse plant op de eerste foto is geen weegbree, maar een zuring, waarschijnlijk ridderzuring en anders veldzuring.

De eerste rozet is een composiet, probeer er maar uit te komen en als dat niet lukt help ik je zo mogelijk verder. Wat betreft bladvorm ben ik ook niet de best onderbouwde amateur. ik zal het even voor je proberen op de zoeken.

De tweede foto is waarschijnlijk een kruisbloemige, waarbij de veldkers familie een goede optie is.

Ik hoop dat dit je wat meer houvast geeft!
 
Groeten,

Joachim

Limosa

De bladvorm van de eerste plant is m.i. (overgenomen uit de oecologische flora) langwerpig-omgekeerd-eironde, naar de voet steelvormig versmalde, grof bochtig getandeof dieper ingesneden bladeren. Niet de meest heldere uitleg voor deze bladvorm, maar misschien kom je hier verder mee.
Groeten,

Joachim

Esther

CiteerHoi Esther,


De eerste rozet is een composiet, probeer er maar uit te komen en als dat niet lukt help ik je zo mogelijk verder. Wat betreft bladvorm ben ik ook niet de best onderbouwde amateur. ik zal het even voor je proberen op de zoeken.

B) ha Joachim, ik zal wel wat uurtjes zoet zijn, ik heb de oecologische flora voor me en de composieten zijn blz 25 t/m 215  :D Maar ik ga mijn best doen ik zal waarschijnlijk wel weer nat gaan met zoveel keuzes uit al die blz. Voorlopig kom ik nog niet aan de tweede toe denk ik.

groet Esther

Esther

CiteerDe bladvorm van de eerste plant is m.i. (overgenomen uit de oecologische flora) langwerpig-omgekeerd-eironde, naar de voet steelvormig versmalde, grof bochtig getandeof dieper ingesneden bladeren. Niet de meest heldere uitleg voor deze bladvorm, maar misschien kom je hier verder mee.
Ik denk dat het iets van Biggenkruid kan zijn?? Als ik die goed heb begin ik aan de volgende, ( alhoewel ik de kans klein acht dat ik er een keertje eentje goed heb)

Groet Esther

Limosa

Hoi Esther,

Volgens mij is die helemaal goed! Ik hou nog even een slag om de arm door even op bevestiging te wachten, maar daar kwam ik inderdaad ook op uit. Kun je er ook nog uit komen welke van de twee soorten het precies is? En ik ben benieuwd hoe je er achter gekomen bent!
Groeten,

Joachim

Limosa

Groeten,

Joachim

Esther

CiteerHoi Esther,

Kun je er ook nog uit komen welke van de twee soorten het precies is? En ik ben benieuwd hoe je er achter gekomen bent!
Hoe ik er achter kwam was door de hint, ik vond hem erg veel op paardenbloem lijken, en ben eerst zo op plaatjes gaan zoeken, de kruiskruiden kon ik overslaan en ik heb ook niet valsgespeeld door het stiekem aan iemand te vragen. Het verschil tussen de 2 soorten kom ik niet uit. Ik zal nu de volgende gaan proberen.
Trouwens wel weer een hele mooie voor de diashow  :D

groet Esther

Windekind

Gewoon biggenkruid klopt helemaal.
Op de zelfde foto m.i. jonge ridderzuring (rechts).

Groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Esther

CiteerSucces met de tweede!
Hier kom ik echt niet uit, ik kan de blaadjes niet goed genoeg zien, ik neig naar zandkool, maar das vast weer geen familie van die kers. Ik heb echt geen idee.

Groet Esther

Limosa

Het lijkt mij geen zandkool toe, die hebben minder ingesneden bladeren. Zelf neig ik naar een (bos- of kleine) veldkers, maar foto's van rozetten op waarneming geven me net niet die voldoening om het echt vast te stellen. Ik wacht even de reactie van kenners af.
Groeten,

Joachim

Limosa

Bosveldkers is het sowieso niet, die vormt namelijk geen rozet....
Groeten,

Joachim

Limosa

Heeft iemand op dit foum een idee van welke plant dit rozet afkomstig is? Veldkers begin ik uit te sluiten, maar verder niet echt een idee.
Groeten,

Joachim

mcbud


Limosa

Kijk, daar kunnen we verder mee. Bedankt Marc!
Groeten,

Joachim

Esther

CiteerKlein tasjeskruid ?
vgl:

Teesdalia nudicaulis


vr gr, marc
Potverdrie, dan had ik hem goed, maar durfde het niet op te schrijven, ik kwam er ook op uit maar was te bang om nat te gaan  ^_^

Groeten Esther

mcbud

Nog een rozet uit Zuidkennemerland. Wat later in het jaar komen er gele bloemen aan.
(foto van 11-02-07)
succes, marc

Esther

Kun je even een hint geven uit welke familie deze is? Dat zoekt iets beter in de flora.
Wel weer mooie foto !!

Groeten Esther

mcbud

Dan wordt het wel erg makkelijk, want de familie is naar het geslacht van deze plant genoemd.
En je hoeft niet in de tweede helft van de Heukels te kijken.
De plant is nogal bekend geworden door erfelijkheids onderzoek in het begin van de vorige eeuw door één van de grondleggers van de evolutiebiologie, de Leidse bioloog Hugo de Vries. Aan de hand van kruisingsexperimenten met deze soort herontdekte de Vries de wetten van Mendel en introduceerde hij begrippen als gen en mutatie die nu door evolutiebiologen in de hele wereld dagelijks worden gebruikt.
Na zijn dood bleek dat zijn mutaties geen echte mutaties waren maar gewone kruisingen; hij had onbewust gewerkt met genetisch onzuivere exemplaren. Maar zijn mutatietheorie  staat nog steeds overeind.
Maakt dit het zoeken wat makkelijker?  

vr gr, marc

Esther

Ben ik warm als ik denk dat het de Teunisbloemfamilie kan zijn? Ik ben als eerste gaan googelen op Hugo de Vries.
Leuk dit spoorzoeken.

Groet Esther

mcbud

#81
Heel warm.
Aan de rozet kun je niet zien om welke soort het gaat. Maar op dezelfde plek bloeide tot laat in oktober een hoge plant met grote gele bloemen met een lange stijl, die ver buiten de meeldraden uitstak.
Heukels bij de hand?  ;)

marc

Esther

Ja ik heb de Heukels bij de hand, maar die vind ik erg lastig ( tenslotte moet ik er nog wel mee leren werken, een hoop botanische termen ken ik nog niet) Ik ga mijn best doen, en wie weet kom ik ook een eind met de oecologische flora, ik zal hem vinden!

Groet Esther

Esther

Ik denk duinteunisbloem
Ik begin in de Heukels dan bij 1 en ga dan naar 2 en dan 3, maar ik twijfel ook of het geen Middelste teunisbloem kan zijn, ik zou ook vanaf 2 naar 4 kunnen gaan, moeilijk die Heukels.
Ik gok, gezien de vindplaats op de duinteunisbloem, en ik weet pertinent zeker dat dit geen herderstasje is ;-)

Groeten Esther

mcbud

Half goed
Maar waarom van 1 naar 2 springen (op bladz 328)? De stijl is duidelijk langer dan de meeldraden.
Ik had er een foto van de onderkant van een rozetblad bij moeten zetten. Dan had je kunnen zien dat de zijnerven er duidelijk uitspringen. Bij de duinteunisbloem zijn de rozetbladen van onderen vlak.
Maar waarschijnlijk heb je toch wel gedeeltelijk gelijk, want volgens Weeda zijn bijna alle Teunisbloemen in de kalkrijke duinen kruisingen.
Ik zal een hoge resolutie versie van de foto mailen voor de rozettenshow.

vr gr, marc

Esther

Hardstikke bedankt, en ja ik zie nu waar ik die fout maak, ik had helemaal niet over hoeven springen naar 2. Het is heel stom dat ik niet zag dat je gewoon bij 1 kon blijven. Maar goed al doende leer ik er wel veel van. Het is ook een mooie voor de diashow.
Het leuke is dat juist al die verschillende rozetten zo anders zijn als kruiskruid. Dat is er de bedoeling van dat niet iedere rozet paniek veroorzaakt, en dat lukt op deze manier aardig denk ik.  

Groet Esther

Limosa

Hoi Esther,

Gisteren in Lauwersoog geweest en deze plantenrozetten gefotografeerd. Hopelijk kun je er een beetje uitkomen qua determinatie. Succes!

rozet 1: het is een plant die voornamelijk langs de kust voorkomt, de familienaam volgt als je er op het eerste moment niet uitkomt.
Groeten,

Joachim

Limosa

Rozet 2: Volgens mij is deze al eens eerder de revue gepasserd maar een kleine controle of je hem onthouden hebt. Dit is namelijk in een iets later stadium.  
Groeten,

Joachim

Esther

Citeerrozet 1: het is een plant die voornamelijk langs de kust voorkomt, de familienaam volgt als je er op het eerste moment niet uitkomt.
De familienaam zou ik echt niet weten, ik zou haast denken iets van zeekraal uit een zeegrassenfamilie? Ik baseer dat puur op de groeiplaats, zal wel hardstikke fout zijn.

Esther

Limosa

rozet 3: Deze zul je misschien wel kennen. Het is een zeer algemene plant, welke bloeit met kleine gele bloemhoofdjes.
Groeten,

Joachim