Twee uiltjes

Gestart door gardensafari, juli 16, 2005, 11:21:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Twee uiltjes gefotografeerd waar ik niet helemaal uitkom. De eerste behoort of tot de W-uilken of is één van de Apamea's. Ik vermoed dat laatste, maar kom er ook dan niet helemaal uit. Fors beest: vleugellengte 27 mm en dat geeft dan een spanwijdte van zo'n 55-56 mm. Zou moeten helpen bij de determinatie, maar brengt mij alleen verder in verwarring. Het is volgens mij een groot uitgevallen Apamea monoglypha, alleen moet bij die soort de W niet doorlopen tot aan de vleugelrand?



Ik dacht meteen: "Die ken ik". Maar dat bleek fout. Hij lijkt qua kleur en uitmonstering sterk op de Geelbruine Herfstuil, maar die hoort nog niet te vliegen. De belijning is ook anders. Ik kan hem echter in mijn boekjes niet terugvinden. Vooral de kaarsrechte lijn bovenin de vleugel baart mij zorgen.



Kan iemand mij uit de brand helpen.

Dank! Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Eerste is toch A.monoglypha, op dit moment erg talrijk - en een van de grootste vlinders (soms ietsje groter dan Noctua pronuba).

De tweede is een vlinder die op dit moment overal massaal uit de pop komt, Cosmia trapezina (hyena). Variabel in kleur, soms heb je hele donkere exemplaren, of met een hele donkere band etc. etc.
Groet,
Tymo

gardensafari

Bedankt Tymo!

De eerste is nieuw voor mijn tuin en had ik dus nog nooit eerder gezien. Bovendien lijkt hij op veel andere en dus wilde ik graag zekerheid. Bedankt daarvoor. Bij de tweede ben ik stom geweest, want die kende ik al! Waarschijnlijk ben ik afgeleid door de kleur (Hyena's in mijn tuin zijn tot dusver veel meer gelig) en door het feit dat ik meteen aan die Geelbruine moest denken, waardoor ik de Hyena over het hoofd zag. Maar stom blijft het  :censored:

Bedankt en groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.