Hoofdmenu

aziatisch?

Gestart door MarcdB, mei 11, 2012, 16:07:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarcdB

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/68326973
Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2012-05-11 Nijmegen - Heseveld
Foto's:




bij voorbaat dank Marc de Bont

Arp

#1
Hallo Marc,

Zeker Harmomia axyridis, mogelijk zelfs een bijzondere vorm - ik twijfel een beetje tussen een spectabilis met uitgelopen rood, of inderaad een zeldzame intermedia/aulica met overlappend zwart van succinea ofzo. Ga straks puzzelen, ben nu aan het koken.

Zie ook hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=181568.msg1166999#msg1166999
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=85068.msg962796#msg962796

Wat denken de keverkenners ?

P.S. Hmmm .... dat rood vooraan ?! tripunctata/equicolor + intermedia ??
Nee, kan eigenlijk allemaal niet vanwege het doorlopende rood in het midden ...  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Marc,

Heb je deze kever nog, c.q. zou je hem/haar terug kunnen vinden? Dit lijkt een rare vraag, maar ze zijn relatief honkvast - ik heb een keer equicolor gevonden, lekker laten rondlopen, en toen ik thuis kwam bleken m'n foto's zo ongelovelijk meuk dat ik terug ben gegaan en het beest inderdaad binnen 10-20 vierkante meter terugvond.

Het punt is dit: Puur op basis van de theorie zou je hier geen 100% plausibele oplossing voor kunnen vinden volgens mij. Het zou dus erg interessant zijn om te proberen deze met succinea te kruisen en te kijken wat eruit komt. Geen succes verzekerd, maar wel leuk om te proberen. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarcdB

Hoi,
Nee ik heb de kever niet. Ik verzamel eigenlijk nooit. Ik kan nog wel even gaan kijken, maar stel, ik vind hem, wat dan?

Groet,

Marc

Arp

Citaat van: MarcdB op mei 11, 2012, 19:11:48 PM
maar stel, ik vind hem, wat dan?
Neem een klein, plat8ig doosje (TicTac, schroefjes van de bouwmarkt ofzo) en prik/boor er wat luchtgaatjes in. Kever erin en blad met een zwik bladluisjes erbij als substraat om zich vast te houden en als eten voor onderweg en opsturen naar mij ;D. Het doosje moet plat zijn zodat het als brievenbuspost in een envelop kan: goedkoper, maar vooral een dag of twee sneller.

Dan ga ik snel enkele zo vers mogelijke succinea zoeken (liefst vers uit pop zodat ze nog niet gepaard hebben) en probeer ik ze allemaal zolang moddervet te voeren dat ze enthousiast zijn over het luizenaanbod en denken dat het een prima plek is om kindjes te bouwen. En dan de larvjes levend houden tot het kevers zijn. Is wel even een projectje, maar in dit geval wel de moeite waard lijkt me.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarcdB

Gisteren nog vogels geïnventariseerd en tevens nog gezocht naar het beestje, maar nog niet teruggevonden. Ook niet diezelfde avond. Ik woon in de buurt en zal nog eens een poging gaan wagen bij wat zonniger weer., marc

Arp

Hoi Marc,

Geweldig dat je wat moeite wilt doen - zou leuk zijn als je de kever terug vindt :)

We wachten rustig af  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)