pop van B. zandoogje?

Gestart door Tello Neckheim, mei 01, 2012, 23:36:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tello Neckheim

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/67453937
Nachtvlinder onbekend - Lepidoptera indet. gezien op 2012-05-01 Noordhollands Duinreservaat - Terrein Bergen Zuid
Foto's:


bij voorbaat dank Tello Neckheim
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Hetty Soetekouw

Qua uiterlijk is het zeker de pop van een Bont zandoogje, maar de kleur is heel afwijkend
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Henri25

Zou het niet kunnen dat deze pop gewoon erg op uitkomen staat en daarom zo donker gekleurd is geworden (ipv groen?). Zie: http://www.vlindernet.nl/fotoalbum.php?soort=pop&vlinderid=1142

Groeten Henri
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Hetty Soetekouw

Ik weet het niet Henri. Ik vind deze pop wel heel erg donker en hij ziet er niet doorschijnend uit.
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Henri25

Dat vond ik idd ook wel vreemd, want normaal zou je dan wel de vleugels oid moeten zien. Een tweede en laatste optie die ik kan verzinnen (ook uit eigen ervaring met andere vlinderkweken) is dat de pop dood en rot is van binnen. Dan willen ze vaak ook behoorlijk donker kleuren, zonder te gaan doorschijnen......
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Hetty Soetekouw

Klopt! Ik heb Tello ook geadviseerd hem als Bont zandoogje in te voeren bij de dagvlinders  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

jack_windig

Als een rups van het Bont Zandoogje verpopt op een donkere plaatsdan wordt hij niet groen maar donkerbruin. Deze pop is echter wel heel zwart, het zou inderdaad kunnen dat deze op het punt staat van uitkomen, als het een donkerbruine pup was dan schijnt de vlinder er niet zo doorheen. Maar het zou inderdaad ook goed kunnen dat de pop dood is. Wat er dan vaak gebeurt is dat de vloeibare inhoud die normaal groen is zwart wordt (de inhoud van een pop zo halverwege rups en vlinder is grotendeels groene vloeistof). Meestal voelt de pop dan ook wat slap aan.

Henri25

Wat het dan precies is geweest zullen we nooit weten. Maar dat het een B. zandoogje is, is natuurlijk wel zeker  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Tello Neckheim

Bedankt allemaal voor de opmerkingen. De pop zat op een blaadje dat op de grond lag. De pop bewoog ook niet toen ik het fotografeerde. Ik ga er van uit dat het een dode pop was.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim