Hoofdmenu

Bugreports 2.N

Gestart door hiskodevries, april 24, 2012, 08:17:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Ik kan alleen maar concluderen dat bij sommige gebruikers de portaal-info corrupt is geraakt.
Ik kom zo met een nieuwe update waarin je de portaalgegeven opnieuw kunt downloaden/verversen.
Je begint dan met een schone lei en kunt dan opnieuw je inloggegevens invoeren.
Verder is de foutafhandeling verbeterd en is het portaalscherm qua lay-out verbeterd.

Deze versie zal over enkele uren beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Anne Hueber †

Alex.....je hebt toch niet weer van die nieuwe geintjes bedacht..... :rolleye:

Alex Kwak

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 20:58:40 PM
Alex.....je hebt toch niet weer van die nieuwe geintjes bedacht..... :rolleye:

Wees gerust. Als alles nu werkt, dan werkt het straks ook nog.
Echter, kan je nu niet inloggen, dan heb ik hopelijk daarvoor een mogelijke oplossing ingebouwd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Anne Hueber †

We gaan het morgenochtend zien.
En anders weet ik je wel te vinden ;) ;D

Alex Kwak

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 21:19:28 PM
En anders weet ik je wel te vinden ;) ;D

In ieder geval op 8 juni?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Nietspitten

Citaat van: Alex Kwak op april 02, 2013, 20:05:44 PM
Deze versie zal over enkele uren beschikbaar zijn.

Portal keuze is nu zo duidelijk als maar kan.

Goed gedaan Alex 
groeten, Gerrit

Anne Hueber †

Citaat van: Alex Kwak op april 02, 2013, 21:16:53 PM
Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 20:58:40 PM
Alex.....je hebt toch niet weer van die nieuwe geintjes bedacht..... :rolleye:

Wees gerust. Als alles nu werkt, dan werkt het straks ook nog.
Echter, kan je nu niet inloggen, dan heb ik hopelijk daarvoor een mogelijke oplossing ingebouwd.

Bij het portaal staat nu geen groen vinkje meer, maar 'dit portaal wordt gebruikt'.....dus dan neem ik aan, dat ik m'n inloggegevens niet meer opnieuw hoef in te voeren.
En wat betekent die groene bol rechtsboven in het scherm?

Alex Kwak

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 22:27:35 PM
Bij het portaal staat nu geen groen vinkje meer, maar 'dit portaal wordt gebruikt'.....dus dan neem ik aan, dat ik m'n inloggegevens niet meer opnieuw hoef in te voeren.

Klopt

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 22:27:35 PM
En wat betekent die groene bol rechtsboven in het scherm?

Arghh! Ik dacht dat dit toch wel een heel duidelijk icoon (de wereldbol) voor "kaart" was...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Anne Hueber †

#549
Is ook een heel duidelijk icoon voor 'kaart'.
Maar ik bedoelde eigenlijk.....waarvoor zou ik die moeten gebruiken?
Als ik in het veld ben, voer ik gewoon m'n waarnemingen in, daar heb ik geen kaart voor nodig.....daar heb ik de GPS voor.

Nietspitten

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 22:35:12 PM
Is ook een heel duidelijk icoon voor 'kaart'.
Maar ik bedoelde eigenlijk.....waarvoor zou ik die moeten gebruiken?
Als ik in het veld ben, voer ik gewoon m'n waarnemingen in, daar heb ik geen kaart voor nodig.....daar heb ik de GPS voor.

En als je in het veld een positie correctie wilt invoeren ....??
groeten, Gerrit

Anne Hueber †

Nou, daar begin ik niet aan.....vertrouw volkomen op de juistheid van de GPS en een paar meter verschil is ook geen ramp.
Is me allemaal veel te ingewikkeld.

Douwe van der Ploeg

Ik denk dat het grote voordeel van kaarten is dat je, bijvoorbeeld:
- een waarneming vanuit de trein/auto preciezer in kan voeren.
- een waarneming van iets dat je verderop ziet preciezer in kan voeren (bijv. een vogel aan de overkant van het kanaal, een walvis zwemmend uit de kust, etc.)
- een waarneming later toch kan invoeren, ook al heb je geen computer (bijv. op meerdaagse kampeertochten).
Douwe van der Ploeg

Nietspitten

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 22:47:27 PM
Nou, daar begin ik niet aan.....vertrouw volkomen op de juistheid van de GPS en een paar meter verschil is ook geen ramp.
Is me allemaal veel te ingewikkeld.

De mogelijkheid van kaarten : Google , OSM enz... zitten er overigens niet van vandaag of gister in. 
groeten, Gerrit

Mark Zevenbergen

Ik weet niet of het aan de update ligt maar na het handmatig invoeren en daarna verwijderen van alle waarnemingen op mijn telefoon werkte het allemaal weer.

DunesUnLimited

Alex, je vroeg om suggesties voor het fixed location icoon, ik heb er wat over nagedacht. En het is best lastig, je zou mischien een handje of zo een google maps label kunnen gebruiken.

Een alternatief zou zijn om als je dat aanklikt, een schermpje te geven waar je die waarden aan kan passen en dat ook duidelijk maakt dat de gps niet gebruikt wordt.

Een nog botter alternatief is om het te verwijderen, ik heb het zelf nog nooit gebruikt.

Iets subtieler is om het een instelbare voorkeur te maken, die default uit staat. Dan hebben argeloze gebruikers er geen last van, en is het nog steeds beschikbaar voor een power user.
Bernard van Duijnen

Alex Kwak

Citaat van: DunesUnLimited op april 03, 2013, 10:59:25 AM
Alex, je vroeg om suggesties voor het fixed location icoon, ik heb er wat over nagedacht. En het is best lastig, je zou mischien een handje of zo een google maps label kunnen gebruiken.

Een alternatief zou zijn om als je dat aanklikt, een schermpje te geven waar je die waarden aan kan passen en dat ook duidelijk maakt dat de gps niet gebruikt wordt.

Een nog botter alternatief is om het te verwijderen, ik heb het zelf nog nooit gebruikt.

Iets subtieler is om het een instelbare voorkeur te maken, die default uit staat. Dan hebben argeloze gebruikers er geen last van, en is het nog steeds beschikbaar voor een power user.

Inmiddels heb ik de functionaliteit verhuisd naar het menu. Daar kan het minder kwaad denk ik.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Bij multi-invoer treedt nog altijd een bug op. Nadat je een waarneming hebt opgeslagen via het floppy-disk symbool,  verlaat je met de back-toets het scherm. Wanneer je dan een nieuwe waarneming met multi-invoer wenst in te voeren, komen het aantal en het geslacht niet vanzelf op de standaardwaarden ' 1 ' en ' onbekend ' terug. Het gedrag en het kleed keren wel terug naar de standaardwaarden(die je overigens zelf kan instellen via soortgroepinstellingen).
Dus als je bvb. '4 mannetjes Tapuit' hebt ingevoerd, zal je, wanneer je erna '1 Buizerd (van onbekend geslacht)' met multi-invoer wenst in te voeren, de 4 zelf in 1 moeten veranderen en ' mannetje ' naar ' onbekend ' en dat is , veronderstel ik, niet de bedoeling.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op april 03, 2013, 17:18:02 PM
Bij multi-invoer treedt nog altijd een bug op. Nadat je een waarneming hebt opgeslagen via het floppy-disk symbool,  verlaat je met de back-toets het scherm. Wanneer je dan een nieuwe waarneming met multi-invoer wenst in te voeren, komen het aantal en het geslacht niet vanzelf op de standaardwaarden ' 1 ' en ' onbekend ' terug. Het gedrag en het kleed keren wel terug naar de standaardwaarden(die je overigens zelf kan instellen via soortgroepinstellingen).
Dus als je bvb. '4 mannetjes Tapuit' hebt ingevoerd, zal je, wanneer je erna '1 Buizerd (van onbekend geslacht)' met multi-invoer wenst in te voeren, de 4 zelf in 1 moeten veranderen en ' mannetje ' naar ' onbekend ' en dat is , veronderstel ik, niet de bedoeling.

Bedankt voor het melden. Ik zit hier een beetje mee omdat ik eigenlijk vind dat je na een multi-invoer het invoerscherm eigenlijk helemaal over zou moeten slaan en meteen naar het overzichtsscherm zou moeten.
Wat vindt 'men' hier van?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

multi invoer is bedoelt om snel een aantal locaties aan te geven van individuen van 1soort. bijvoorbeeld baltsende Tjiftjaf. ik snap het probleem ook niet van aantal is 1. voor alle andere situaties is multi invoer niet bedoeld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2013, 18:28:11 PM
ik snap het probleem ook niet van aantal is 1.

Dat is inmiddels alleen voor BMP'ers
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

zo zou het standaard ook moeten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Sanders

Citaat van: Alex Kwak op april 02, 2013, 22:31:47 PM
Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 22:27:35 PM
Bij het portaal staat nu geen groen vinkje meer, maar 'dit portaal wordt gebruikt'.....dus dan neem ik aan, dat ik m'n inloggegevens niet meer opnieuw hoef in te voeren.

Klopt

Citaat van: Anne Hueber op april 02, 2013, 22:27:35 PM
En wat betekent die groene bol rechtsboven in het scherm?

Arghh! Ik dacht dat dit toch wel een heel duidelijk icoon (de wereldbol) voor "kaart" was...

Wel duidelijk, maar wel een erg lelijk icoon. Net zoals het vinkje en pijltje in de kaart.
Gr,
Vincent Sanders

wespenbuizerd

#563
Citaat van: Alex Kwak op april 03, 2013, 18:22:37 PM
Citaat van: wespenbuizerd op april 03, 2013, 17:18:02 PM
Bij multi-invoer treedt nog altijd een bug op. Nadat je een waarneming hebt opgeslagen via het floppy-disk symbool,  verlaat je met de back-toets het scherm. Wanneer je dan een nieuwe waarneming met multi-invoer wenst in te voeren, komen het aantal en het geslacht niet vanzelf op de standaardwaarden ' 1 ' en ' onbekend ' terug. Het gedrag en het kleed keren wel terug naar de standaardwaarden(die je overigens zelf kan instellen via soortgroepinstellingen).
Dus als je bvb. '4 mannetjes Tapuit' hebt ingevoerd, zal je, wanneer je erna '1 Buizerd (van onbekend geslacht)' met multi-invoer wenst in te voeren, de 4 zelf in 1 moeten veranderen en ' mannetje ' naar ' onbekend ' en dat is , veronderstel ik, niet de bedoeling.

Bedankt voor het melden. Ik zit hier een beetje mee omdat ik eigenlijk vind dat je na een multi-invoer het invoerscherm eigenlijk helemaal over zou moeten slaan en meteen naar het overzichtsscherm zou moeten.
Wat vindt 'men' hier van?

Niet akkoord; ik geef een situatie weer waarin je bijvoorbeeld eerst 3 zangposten van een Tjiftjaf invoert ( 3 waarnemingen op 1 kaart), vervolgens 2 foeragerende adult mannetjes Zwarte Roodstaart ( 1 waarneming op 1 kaart) en erna 2 zangposten van een Heggenmus ( 2 waarnemingen op 1 kaart).
Het lijkt mij normaal dat je niet van kaartmodus verandert (dus multi-invoer) en ondertussen niet naar het overzichtsscherm gaat, zo was en is het in WnPda, zoals ik het jaren heb gebruikt en nog steeds gebruik.
In de huidige situatie van mijn voorbeeld moet je wanneer je de 2 zangposten van een Heggenmus wenst in te voeren, het aantal eerst op 1 zetten en het geslacht op 'onbekend'.
Met andere woorden , ik stel de kaartmodus op 'multi-invoer' in en per opgeroepen kaartje voer ik nu eens verschillende (meer dan 1, dat kunnen ook zoogdieren of dagvlinders, enz. betreffen, dus niet alleen zoals in BMP territoriumindicerende vogels) waarnemingen in, dan weer één enkele waarneming.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op april 03, 2013, 23:03:00 PM
Niet akkoord; ik geef een situatie weer waarin je bijvoorbeeld eerst 3 zangposten van een Tjiftjaf invoert ( 3 waarnemingen op 1 kaart), vervolgens 2 foeragerende adult mannetjes Zwarte Roodstaart ( 1 waarneming op 1 kaart) en erna 2 zangposten van een Heggenmus ( 2 waarnemingen op 1 kaart).
Het lijkt mij normaal dat je niet van kaartmodus verandert (dus multi-invoer) en ondertussen niet naar het overzichtsscherm gaat, zo was en is het in WnPda, zoals ik het jaren heb gebruikt en nog steeds gebruik.
In de huidige situatie van mijn voorbeeld moet je wanneer je de 2 zangposten van een Heggenmus wenst in te voeren, het aantal eerst op 1 zetten en het geslacht op 'onbekend'.
Met andere woorden , ik stel de kaartmodus op 'multi-invoer' in en per opgeroepen kaartje voer ik nu eens verschillende (meer dan 1, dat kunnen ook zoogdieren of dagvlinders, enz. betreffen, dus niet alleen zoals in BMP territoriumindicerende vogels) waarnemingen in, dan weer één enkele waarneming.

Duidelijk, bedankt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JRoosma

Ik krijg de laatste tijd soms alerts van dit gebied, Frieschepalen, Friesland:

http://waarneming.nl/gebied/view/1351?g=0&from=1012-04-06&to=2013-04-06&sp=0&z=1&u=0&rows=20&g=0&z=1&from=1012-04-06&to=2013-04-06&rows=20&u=0

Toen ik een alert kreeg van Grote Burgemeester ging er een lichtje branden. Die zit al een tijdje bij Breezanddijk, die waarneming is nu daar gezet door de waarnemer. Even de waarnemingen van dit gebied doorkijkend, staan er nogal wat foutieve locaties tussen. Steenloper, Grote Jager, Middelste jager zijn nou niet 1-2-3 soorten die je in Frieschepalen zomaar ziet op dezelfde dag....

Via ObsMapp blijft de GPS bij sommige waarnemers hangen o.i.d. en wordt de waarneming ingevoerd in Frieschepalen. Kijk maar naar de plek van de pijl, allemaal op dezelfde plek (de ObsMapp-waarnemingen dan).

Ik vrees dat een admin alle waarnemingen van dit gebied, ingevoerd via mobiele apps zal moeten nalopen en de waarnemers mailen..
Misschien zijn er wel meer van zulke locaties in Nederland?

Ik zal dit bericht ook even plaatsen in bugmeldingen waarneming.nl en foutieve determinaties.

Ps opvallend veel waarnemingen van Belgische waarnemers  ???
Jaring Roosma

Alex Kwak

Citaat van: JRoosma op april 06, 2013, 18:27:40 PM
Ik krijg de laatste tijd soms alerts van dit gebied, Frieschepalen, Friesland:

http://waarneming.nl/gebied/view/1351?g=0&from=1012-04-06&to=2013-04-06&sp=0&z=1&u=0&rows=20&g=0&z=1&from=1012-04-06&to=2013-04-06&rows=20&u=0

Toen ik een alert kreeg van Grote Burgemeester ging er een lichtje branden. Die zit al een tijdje bij Breezanddijk, die waarneming is nu daar gezet door de waarnemer. Even de waarnemingen van dit gebied doorkijkend, staan er nogal wat foutieve locaties tussen. Steenloper, Grote Jager, Middelste jager zijn nou niet 1-2-3 soorten die je in Frieschepalen zomaar ziet op dezelfde dag....

Via ObsMapp blijft de GPS bij sommige waarnemers hangen o.i.d. en wordt de waarneming ingevoerd in Frieschepalen. Kijk maar naar de plek van de pijl, allemaal op dezelfde plek (de ObsMapp-waarnemingen dan).

Ik vrees dat een admin alle waarnemingen van dit gebied, ingevoerd via mobiele apps zal moeten nalopen en de waarnemers mailen..
Misschien zijn er wel meer van zulke locaties in Nederland?

Ik zal dit bericht ook even plaatsen in bugmeldingen waarneming.nl en foutieve determinaties.

Ps opvallend veel waarnemingen van Belgische waarnemers  ???

Dat zijn gebruikers die onbedoeld de vaste locatie hebben gebruikt. Die stond in oudere versies op die positie. Geen fout van het programma, maar van de gebruikers.
Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161848.msg1364365#msg1364365
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JRoosma

Citaat van: Alex Kwak op april 07, 2013, 14:26:22 PM
Citaat van: JRoosma op april 06, 2013, 18:27:40 PM
Ik krijg de laatste tijd soms alerts van dit gebied, Frieschepalen, Friesland:

http://waarneming.nl/gebied/view/1351?g=0&from=1012-04-06&to=2013-04-06&sp=0&z=1&u=0&rows=20&g=0&z=1&from=1012-04-06&to=2013-04-06&rows=20&u=0

Toen ik een alert kreeg van Grote Burgemeester ging er een lichtje branden. Die zit al een tijdje bij Breezanddijk, die waarneming is nu daar gezet door de waarnemer. Even de waarnemingen van dit gebied doorkijkend, staan er nogal wat foutieve locaties tussen. Steenloper, Grote Jager, Middelste jager zijn nou niet 1-2-3 soorten die je in Frieschepalen zomaar ziet op dezelfde dag....

Via ObsMapp blijft de GPS bij sommige waarnemers hangen o.i.d. en wordt de waarneming ingevoerd in Frieschepalen. Kijk maar naar de plek van de pijl, allemaal op dezelfde plek (de ObsMapp-waarnemingen dan).

Ik vrees dat een admin alle waarnemingen van dit gebied, ingevoerd via mobiele apps zal moeten nalopen en de waarnemers mailen..
Misschien zijn er wel meer van zulke locaties in Nederland?

Ik zal dit bericht ook even plaatsen in bugmeldingen waarneming.nl en foutieve determinaties.

Ps opvallend veel waarnemingen van Belgische waarnemers  ???

Dat zijn gebruikers die onbedoeld de vaste locatie hebben gebruikt. Die stond in oudere versies op die positie. Geen fout van het programma, maar van de gebruikers.
Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161848.msg1364365#msg1364365

Ok, maar het is dus allang bekend? Zijn er nog meer van zulke locaties? Lopik, Frieschepalen, Amersfoort, waar nog meer dan? Dat betekend dat er 10-tallen of mogelijk 100-den waarnemingen al minstens een paar jaar op de verkeerde locatie staan...Lijkt me wel handig om dat eens uit te zoeken, de goedgekeurde waarnemingen worden ook door PGO's en zo gebruikt...
Jaring Roosma

Alex Kwak

Citaat van: JRoosma op april 07, 2013, 14:56:35 PM
Ok, maar het is dus allang bekend? Zijn er nog meer van zulke locaties? Lopik, Frieschepalen, Amersfoort, waar nog meer dan? Dat betekend dat er 10-tallen of mogelijk 100-den waarnemingen al minstens een paar jaar op de verkeerde locatie staan...Lijkt me wel handig om dat eens uit te zoeken, de goedgekeurde waarnemingen worden ook door PGO's en zo gebruikt...

Als je goed had gelezen had je gezien dat dit probleem ongeveer 1 week heeft gespeeld, dat dat alleen voorkwam bij gebruikers die niet opletten, en dat het hier om waarnemingen gaat die onterecht zijn verzet door de gebruiker naar een vaste locatie. Die vaste locatie was "vroeger" default Ergens in het noorden van NL, en tegenwoordig standaard bij de OLV te Amersfoort.

Geen paniek dus.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JRoosma

Ok Alex,

Maar het is wel een feit dat er al vanaf minstens 2011 dus waarnemingen zijn ingevoerd met die bewuste locaties..
Als ik als Belg/Fransman of Limburger in Friesland vogel en via ObsMapp een rits waarnemingen invoert en je ziet je waarnemingenlijst staan, dan ga je er toch vanuit dat je de juiste locatie hebt? Frieschepalen, Friesland, dat zal wel goed zitten toch? Andersom zou ik het ook hebben misschien als ik in Belgie/Frankrijk vogel, daar kom ik bijna nooit..
Daarom vroeg ik ook of er meer van die locaties bekend zijn, zoals dus Amersfoort, Frieschepalen en Lopik.
Mijn punt is dat er feitelijk een aantal oude waarnemingen (aantal =?) verkeerd staan, waarvan de waarnemers dat zelf niet eens weten, maar misschien begrijp ik jouw punt niet zo goed?  ???
Check:
http://waarneming.nl/waarneming/view/59409920
http://waarneming.nl/waarneming/view/55641786
http://waarneming.nl/waarneming/view/61524556
http://waarneming.nl/waarneming/view/63450580

Het gaat er gewoon om dat die waarnemings-locaties gecorrigeerd worden.
Enne, nooit in paniek raken ej  :)
Jaring Roosma