van wit naar blauwe knopjes..

Gestart door Gert Kremer, december 25, 2006, 22:37:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Welke naam moet ik hier aangeven?
Diverse kleuren op dode eikentakken van de zelfde boom, o.a. ook en 5-tal gele tritzwammen.

foto 96 gemaakt op 13-12-'06 Witte knopjes.
foto 191 gemaakt op 19-12-'06 Blauwe knopjes.
foto 273 gemaakt op 25-12-'06 iets donkere blauwe knopjes.

Op de zelfde takken een ander soort:
foto 274 en 274ab Vergroot.
Ik weet niet waar ik moet zoeken.
Groeten
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

274ab. vergroot
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

feel4nature

de eerste soort zou best een slijmzwam kunnen zijn,
de tweede soort is de paarse eikenschorszwam.
natuurlijk met groet, Ali.

Gert Kremer

Hallo Ali,
De wit/gele zijn nu blauw zijn dat dan slijmzwammen?
zijn +/- 1 dik.
Kan ik wat doen om het te controleren?
Groei zit er volgens mij niet meer in.
Ook zit op de zelfde tak nog een zwarteschors schimmel, als het buiten licht genoeg is zal ik er nog een foto van maken. het is 200 meter achter m'n huis.
Groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

feel4nature

Hallo Gert,

als je meer info wilt hebben over de slijmzwam kun je het beste met Arno praten,
hij weet ook het adres van de expert waar je eventueel de soort kunt laten bekijken.

als je meer wilt weten over de zwarte korstzwam kun je het beste even met Corry praten.

ik weet van alles net niets :mellow:  :P  
natuurlijk met groet, Ali.

Gert Kremer

Ali bedankt.
Nu hoop ik dat Corry en Arno nog even een reaktie zullen geven.
foto's 96-191-273 is het zelfde zwammetje, gemaakt op verschillende datums.
Op foto 274 links kun je nog een stukje (zwarteschorsschimmel) zien zitten
Wachten met groet,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Hallo Gert,

Natuurlijk geven we een reactie. Het lijkt me wel een slijmzwam, maar ik kan het net niet goed zien. Heb je misschien een macro-opname, of kun je er nog een maken? Als het een myxomyceet is, kun je het beste wat materiaal verzamelen. Lees daarvoor even de pinned topics in het onderdaad myxomyceten.

Gert Kremer

Hallo Arno,
macro-opname? ....is heel dicht bij he!
Ik heb hp photosmart 720 dus dat zal niet lukken.
Ik kan wel een stukje opsturen en als ik het goed begrijp moet het naar
Hans van Hooff.......of moet ik eerst een foto mailen naar hem?
 
Groet Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Hallo Gert,

Een macro-opname is inderdaad van dichtbij.
Het lijkt me wel makkelijker om eerst een foto naar Hans te sturen. Misschien kan hij er zo meer over zeggen. Op de eerste foto met gele vruchtlichamen lijkt het of ik korte steeltjes onder de vruchtlichamen zie, daarom denk ik toch wel dat het myxomyceten zijn.

Gert Kremer

Hallo Arno,
Foto's met kort verslag zijn verstuurd naa rHans van Hooff.
als de uitslag binnen is, kom ik hier op terug.
Bedankt,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Natuvos

Hallo Gert en de anderen,

Ik had de topic even laten liggen in afwachting van reacties.
Ik dacht nl. dat het franjekelkjes zijn, resp. sneeuwit franjekelkje en gewoon franjekelkje

Gert Kremer

Hallo,
Bericht van Hans:

Zoals je misschien al gemerkt hebt zijn slijmzwammen moeilijk te benoemen vanaf een foto.
Er moet altijd microscopisch naar gekeken worden wil je zekerheid. Dat wil ik graag voor je doen. Ik denk aan een soort uit de groep Badhamia aan de kleur te zien. Wil je zekerheid verzamel dan een stuk, plak het vast met een druppel lijm in een lucifersdoosje en stuur het naar me op.
Het ziet er interessant uit op de foto!

Materiaal is vandaag 28-12-'06 op de post gegaan.
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

CiteerMateriaal is vandaag 28-12-'06 op de post gegaan.
Gert
:duim:  Ik ben benieuwd.

Gert Kremer

Hallo,
hieronder het verslag van Hans van Hooff.

De toegestuurde myxomyceet is in prima staat aangekomen. Zoals ik al vermoedde is het een Badhamia.
Onder de microscoop is te zien dat de sporen in klompjes samenhangen, dat ze groot zijn (13-15 µm) en aan een zijde een kapje van langere wratten hebben. De vruchtlichamen zijn zittend en zelden gesteeld en zijn lichtblauw tot wit van kleur. We hebben hier te doen met het Hoekmazig kalknetje oftewel Badhamia capsulifera een zeldzame soort in Europa. Een heel mooie vondst dus, proficiat!

Met twee foto's.
Groeten
Gert



Foto 48 a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Henk1949

Proficiat Gert, prachtige vondst.

Arno van Stipdonk

Nou Gert, meteen een voltreffer! Proficiat, op naar de volgende mooie vondst. :duim:  

Gert Kremer

Welke foto's kan ik het beste in mijn map zetten?

Eindjaars goed, beginjaars goed allemaal.
Gert.  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Ik zou alledrie je eigen foto's erin zetten. Misschien kun je aan Hans vragen of je zijn foto's erbij mag zetten als je zijn naam erbij vermeld? Het zijn mooie foto's die zeer welkom zijn in de database.

Gert Kremer

Vraag is onderweg naar Hans.
Kan ze later bij plaatsen of moet ik wachten?
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Je kunt de waarneming en je eigen foto's al plaatsen. De foto's van Hans kun je eventueel altijd later nog toevoegen.

Gert Kremer

Met toestemming van Hans alles ingevoerd.
Ik hoop dat het zo goed is?
Allen bedankt,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

#25
Ziet er goed uit Gert.
Misschien dat je bij het commentaar nog kunt toevoegen dat de soort gedetermineerd is door Hans van Hooff. Ik zie dat je dat wel al gedaan hebt bij de foto's. Maar deze worden niet altijd aangeklikt waardoor niet iedereen dat leest. Als je het bij de informatie bijschrijft komt de tekst meteen naar voren en krijg je zeker nooit meer vragen over de determinatie.

Ik heb de soort overigens op Zeldzaam gezet en de Nederlandse naam ingevoerd. Nu sta je mooi een week lang op de voorpagina van waarneming.nl.  ;)

Edit: en als je het goed vind ga ik dit topic verplaatsen naar de slijmzwammen.

Gert Kremer

Altijd goed.
gedetermineerd door Hans van Hooff, probeer ik ook.
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Hoi Gert, een erg leuke vondst, gefeliciteerd.