piepklein vlindertje, Duinreservaat

Gestart door rodewouw, april 30, 2012, 21:23:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

rodewouw

Vandaag zag ik in het NHDuinreservaat onverwacht een piepkleinvlindertje, in een warm duindalletje. Bij de eerste flits had ik eventjes de associatie met het bont zandoogje, dat vanwege  min of meer de zelfde kleuren. Ook het patroon, een soort kleine blokjes, zag ik in de gauwigheid, leek er wel wat op. Alleen dit beestje had een totaal ander formaat dan het zandoogje: héél veel kleiner. Ik kreeg het niet op de foto, verkeerde (zonne)bril, moest tegen het licht in kijken en als ik maar een stap in de richting deed vloog het weg en was ik het weer een paar minuten kwijt. Ik heb het in totaal vier keer gezien, binnen een minuut of vijf, steeds kort maar dat was ook omdat ik met mijn camera stond te tobben.  De laatste keer duurde het ietsje langer omdat het toen wat verderop even uitbundig met de vleugels zat te wapperen. Ook dat kon ik niet fotograferen.
Het was absoluut geen nachtvlinder, uiltje of zo, het leek in alles een echt vlindertje, het meest opvallend de echte 'vlinder'vleugelslag bij het vliegen. Het beest leek mij eerst iets meer dan een centimeter groot maar toen het met de vleugels zat te wapperen zag ik dat de spanwijdte toch wel 2 cm zou kunnen zijn. Ik heb, eenmaal thuis, wat zitten zoeken, wist niet goed in welke richting ik moest beginnen. Uiteindelijk kwam ik via de 'soorten' bij aardbeivlinder terecht. Dat lijkt er erg op vooral op de paar foto's waar de vlekken wat meer bruin zijn. Maar ik zag ook dat hij bij Waarneming in tien jaar tijd  nog maar één keer boven het IJ is aangemeld. Het  lijkt me dus nogal stug dat ik er nou ineens een gezien zou hebben ... .  En nog iets: de paar dikkopjes die ik ken vliegen toch wat anders dan deze deed. Mijn vraag is, uiteraard, wat heb ik nou toch gezien???
addy

G.J. Smit

Hallo Addy,

Momenteel vliegt de kleine vuurvlinder, was het deze?
http://waarneming.nl/soort/photos/712
Met vriendelijke groet,

Gert-jan

het groentje :rolleyes:

rodewouw

Nee hoor, die ken ik verschrikkelijk goed, heb er vandaag nog minstens zeven gezien. Is ook veel groter dan dit beestje.
addy

G.J. Smit

Met vriendelijke groet,

Gert-jan

het groentje :rolleyes:

rodewouw

Ken ik ook heel goed, vandaag een keer gezien, is ook veel groter dan dit was.
addy

G.J. Smit

Kan je nog iets zeggen over de kleur?
Met vriendelijke groet,

Gert-jan

het groentje :rolleyes:

rodewouw

Een  beetje bont zandoogje kleuren dus, donkerbruin en beige/gelig. Ik had dus mijn zonnebril op, die kleurt alles iets warmer.
addy

G.J. Smit

ken jij de Aarbeivlinder (is misschien wel een beetje vergezocht)
Met vriendelijke groet,

Gert-jan

het groentje :rolleyes:

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

rodewouw

Klaverspanner ken ik inderdaad niet. Ik heb er wat meer plaatjes/foto's van bekeken en het komt iets in de richting. Alleen hebben de klaverspanners veel meer wit. Het patroon toont ook wat marmerachtig en dat had 'mijn' vlindertje helemaal niet. Ook is de klaverspanner wat groter, zag ik. Klaver staat in dit stukje duin trouwens heel weinig.   
addy

rodewouw

Antwword op vraag van ( Smit) over aardbeivlinder: zie mijn eerste tekst.
addy

G.J. Smit

Oeps overheen gelezen.

je hebt gelijk waarschijnlijk te ver gezocht.
Met vriendelijke groet,

Gert-jan

het groentje :rolleyes:

Botervlieg

Addy,

Ik denk dat het lastig wordt om er iets over te zeggen. Over welke soort het is. Wij waren er nu eenmaal niet bij, en er zijn zoveel vlinders.

Misschien kun je er een tekening van maken? Dat klinkt misschien een beetje stom, maar misschien dat het helpt?

Groetjes, Marleen

rodewouw

Tekenen kan ik echt niet. Sowieso al niet, maar daarvoor was het ook allemaal te kort en te snel,  ik hoor helaas niet tot de gelukkigen met een tot in alle details haarscherp beeldgeheugen. Het beeld dat ik heb is dat van een piepklein vlindertje, dat me even deed denken aan het bont zandoogje, met donkerbruine vlekjes op een soort beige-wit, plus een soort aanduiding van een rand. Verder het formaat, de manier van vliegen en het fladderen met de vleugels.
addy

caliprobola

Gewone heispanner is nog zo een bruin dagactief spannertje dat soms voor een dagvlinder wordt aanzien. Ook bruine daguil  en dwerghuismoeder zijn relatief kleine tot kleine dagactieve, bruine nachtvlinders die in deze periode vliegen en met dagvlinders verward kunnen worden.

rodewouw

De dwerghuismoeder heeft wel een beetje de bontzandoogje kleuren maar heeft weer geen vlekjes, de bruine daguil heeft  golven in het patroon, de gewone heispanner -en dan het mannetje- komt qua de hoeveelheid van beide kleuren wèl overeen maar heeft weer een beetje dat marmerachtige waarvan ik me bij 'mijn' vlindertje niets herinner. (Ik hoop dat ik de namen niet door elkaar heb gehaald ...) En kan zo'n spanner net zo leuk met de vleugels fladderen als ik het zag gebeuren??
Ik ben morgen nog even in de buurt. Als we nu toch nog wat zon zouden krijgen ga ik natuurlijk wel weer zoeken. Alleen, vandaag was het daar minstens  20 graden, dat krijgen we niet terug.
addy

acherontia

Callistege mi vliegt nu ook overdag en anderds is inderdaad Chiasmia clathrata een optie. Bedie soorten die vaak voor dagvlinders worden aangezien.

Groet,

Jeroen

rodewouw

Hallo Jeroen, dank je wel! De mi-vlinder vind ik de aantrekkelijkste optie tot nu toe. Hij is op deze plek ook wel te zien. Hij wordt zelfs, zag ik,  vaak verwisseld met de aarbeivlinder. Zelf meldde ik hem vorig jaar aan vanuit het Fochteloër veen, zag ik, maar ik heb hem meer gezien. Van de Mi-vlinder-foto's komt vooral http://waarneming.nl/fotonew/8/2359138.jpg dicht bij wat ik gisteren zag. Zeker als je niet al te gedetailleerd kunt kijken, en dat was in mijn geval zo. Alleen, ik zag zo duidelijk die blokjes- ik herinnerde me later dat ik even aan een schaakbord heb gedacht- en dat heeft deze niet. Hij  is met die heksenneus ook wel erg markant,  ook de spanwijdte is groter dan wat ik meende gezien te hebben, en in mijn herinnering vliegt hij ook anders. En verder dacht ik dus: dit heb ik nog nooit gezien.
Maar op dit moment lijkt het me de waarschijnlijkste optie. Voorlopig houd ik het er even op. Blijf de plek wel in de gaten houden, de komende weken.  Dag en dank, Addy
addy