Hoofdmenu

lastige

Gestart door ratje, februari 17, 2012, 18:07:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op de keutel van een ree vond ik ook deze zwarte puntjes. Onder de  :micro: zag ik aan de zijkanten de sporen al uitsteken. Ik heb me suf gepiekerd bij welke soort ik deze moet zoeken. Bij veel sporen zitten aan het uiteinden uitstulpingen. Mag ik dit als aanhangsels rekenen? Velen hebben horizontale en verticale kiemspleten. Kan iemand mij misschien adviseren in welke richting ik moet zoeken?

Dieter

Niet piekeren he!  :blink:
Heb je toevallig een idee van de vorm van het vruchlichaam? Haren aan/afwezig? Asci? Het wordt tijd voor die stereomicroscoop Hannie!  :rolleye:
En er zitten misvormde sporen tussen (zie laatste foto), negeer deze maar.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op februari 17, 2012, 18:12:32 PM
Niet piekeren he!  :)
Heb je toevallig een idee van de vorm van het vruchlichaam? Haren aan/afwezig? Asci? Het wordt tijd voor die stereomicroscoop Hannie!  :rolleye:
En er zitten misvormde sporen tussen (zie laatste foto), negeer deze maar.
Op deze foto had ik er dezelfde. Ik kon ook hier aan de buitenkant niets ontdekken als dat de sporen ook bij deze uitstaken. Ik kon ook geen asci vinden. Alleen bovenaan een sprietje waar pijltje naar wijst. Bij de eerste zat dat ook. Als ik het zo kijk kon ik ook via het instelwiel geen haren vinden. De maat van de sporen was 25-32 x 9-12. Ik had die grote sporen eerst wel gemeten, heb ze nu in de maat laten vervallen.

Gulistan

Ik heb ook weleens keutels gewoon onder hetkleinste objectief gelegd, bij gebrek aan een stereomicroscoop, en dan een lamp erop gericht, zo zie je een heleboel. Ik doe het trouwens nog steeds als ik foto's van zulke kleine paddenstoelen neem.
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op februari 17, 2012, 21:13:15 PM
Ik heb ook weleens keutels gewoon onder hetkleinste objectief gelegd, bij gebrek aan een stereomicroscoop, en dan een lamp erop gericht, zo zie je een heleboel. Ik doe het trouwens nog steeds als ik foto's van zulke kleine paddenstoelen neem.
Afgelopen week heb ik inderdaad ook af en toe de zaklamp erbij gehaald om eens te lijken onder de 4 keer vergroting. Maar dan heb ik geen grip genoeg meer met mijn handen. Misschien eens kijken naar een staand lampje die je er naast kunt houden. Moet ik mijn denkhoofd eens over laten gaan. Is wel een goed idee.  :duim:

loest

#5
 
Hoi Hannie,

Kijk eens op http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50163202/

Ik kan 'm je aanbevelen!

Groet, Loes

ratje

Citaat van: loest op februari 18, 2012, 15:48:43 PM

Hoi Hannie,

Kijk eens op http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50163202/

Ik kan 'm je aanbevelen!
Hoi Loes, ik had een lampje gevonden om op de mic. te richten. Deze vind echter handiger, zeker wat hoogte betreft en in model te buigen. Ik ga binnenkort wel naar de Ikea toe, ik wil toch nog een lamp hebben. Bedankt voor het meedenken.  :duim: