alledrie groot dooiermos?

Gestart door c.witkamp, februari 06, 2012, 19:54:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

dag,

driemaal groot dooiermos? als dit zo is, betreffen al die gele plakkaten op bomen, muren en daken dan deze soort of zijn er meer soorten?
groeten,

cees

alegro

Grüezi mitenand,
Arjan

c.witkamp

ik denk van wel, maar misschien zijn er wel soorten die er heel veel op lijken en mis ik de subtiele verschillen (zoals bij de grote witkoppige meeuwen)
groeten,

cees

alegro

#3
Citaat van: c.witkamp op februari 07, 2012, 03:58:42 AM
ik denk van wel, maar misschien zijn er wel soorten die er heel veel op lijken en mis ik de subtiele verschillen

Nou, subtiel... Als je foto 1 met de beide anderen vergelijkt zou je toch meteen moeten opvallen dat het er heel
anders uitziet. Het korstmos op foto 1 heeft smalle, een beetje vingerachtige lobjes die stijf op het substraat zitten,
terwijl foto's 2 en 3 iets laten zien met veel bredere, bladachtige lobben die los komen van de ondergrond.

Foto 1 toont een andere soort en wel (waarschijnlijk) Caloplaca decipiens. De dooiergele lobjes, in combinatie
met de korrelachtige structuren zijn de kenmerken waaraan je deze soort kunt herkennen (al kan de kleur nogal
varieeren).

De andere 2 zijn wel gewoon Xanthoria parietina.
Grüezi mitenand,
Arjan

c.witkamp

dank je wel. ik had ook wel gezien dat de eerste iets anders was, maar zoveel anders nu ook weer niet. en -om eens een voorbeeld te noemen- ben ik er met paddestoelen nog al eens ingetuind te denken dat het een andere soort was, maar dan was het of een verdroogd, of een te vers of een te oud exemplaar van dezelfde soort. en als beginner zie ik dat echt niet zo. dus als je me had verteld dat de eerste een verse was en de tweede en derde een erg oude, had ik je ook geloofd.
groeten,

cees

alegro

Citaat van: c.witkamp op februari 07, 2012, 16:35:22 PMdus als je me had verteld dat de eerste een verse was en de tweede en derde een erg oude, had ik je ook geloofd

Bij korstmossen speelt het begrip "versheid" niet zo. Paddestoelen zijn nogal tijdelijk, maar de meeste korstmossen blijven
gewoon zitten waar ze zitten, zonder veel veranderingen. Maar goed, als je echt subtiele verschillen wilt tegenkomen
moet je binnen het geslacht Caloplaca blijven. Daar zijn soorten bij die niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn
zonder microscoop.
Grüezi mitenand,
Arjan

c.witkamp

ok, zal wel eens zien wat ik dit jaar tegenkom. bedankt voor je informatie in ieder geval.
groeten,

cees