Gratis voer voor de Friese vogels.

Gestart door Marije, februari 06, 2012, 15:17:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Nu de Elfstedentocht toch wel aardig dicht bij is, hebben ze in Friesland besloten de vogels te helpen met voeren.


Gratis voer voor hongerende vogels

Gepubliceerd op 06 februari 2012, 12:40 Laatst bijgewerkt op 06 februari 2012, 13:27

LEEUWARDEN - Voor de vogels wordt het nijpend nu de IJswegencentrale de meeste wakken probeert dicht te krijgen. De stichting Vogel verzorgingsfonds begint morgen met het verstrekken van voer voor de Friese vogels.

Volgens Rinse Keizer van de stichting is het vooral in het Noorden voor de vogels hongerlijden. Voor de secretarissen van de vogelwachten is er nu gratis voer te bestellen.

Voor graanetende vogels bij Keizer (0517 393559) en voor visetende vogel bij Pal (0512 303611).



Bron: http://www.lc.nl/friesland/regio/article14605273.ece/Gratis-voer-voor-hongerende-vogels

HPM

Is dat ook voor asielzoekende vogels of alleen voor echte Friese?

Herman van der Meer

fkdeboer

Citaat van: HPM op februari 06, 2012, 15:35:16 PM
Is dat ook voor asielzoekende vogels of alleen voor echte Friese?

ik denk dat de vogels 'It giet oan' moeten zeggen en als het accent niet klopt: geen bijvoedering! ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Norman

Slijmen heet dat. Eerst alle vogels uit de wakken jagen, omdat er misschien wel een schaatstochtje aan zit te komen en vervolgens het willen goedmaken met wat voer.  :rolleye:

KorHaan

Het is traditie, hè?

Net zoals het prima in orde is in Friesland om in het zeer prille voorjaar vogelnestjes uit te halen om met je kop in de krant te komen, en daarna heel schijnheilig de Kievietsnestjes te gaan lopen beschermen.

http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan42.htm

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman


Marina

Citaat van: KorHaan op februari 06, 2012, 19:22:20 PM
Het is traditie, hè?

Net zoals het prima in orde is in Friesland om in het zeer prille voorjaar vogelnestjes uit te halen om met je kop in de krant te komen, en daarna heel schijnheilig de Kievietsnestjes te gaan lopen beschermen.

http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan42.htm

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Ik kon 'm al, hij blijft steengoed
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Marije, ik vind dat wel een mooi initiatief.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

KorHaan

Ik wil het ook wel een mooi initiatief vinden, maar als ik dan lees " ...nu de IJswegencentrale de meeste wakken probeert dicht te krijgen"....

De IJswegencentrale? Is dat het overkoepelend orgaan van rayonhoofden?
Of een soort van Friese Pro-Rail voor de winterse vaargangen?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Marije

Citaat van: MarKoHu op februari 06, 2012, 22:07:31 PM
Marije, ik vind dat wel een mooi initiatief.


Tja eerlijk gezegd sta ik er erg dubbel in.
Zoals Ronald het al aanhaalde ik vind de motivatie waarom wel erg ver gaan.
Waarom dan niet een paar extra klûn-plekken?

Dat is juist een van de dingen die extra charme geeft aan deze tocht der tochten.

Margreet Kwh

Als ik het bericht goed lees, is er een groep die de wakken wil dichten, en een andere groep die de verjaagde vogels extra gaat voeren.
Of lees ik het verkeerd?
Gesteld dat er twee groepen zijn, dan vind ik hier geen sprake van schijnheiligheid, maar van strijdige belangen.

Iets anders is het feit dat het belang van de mens (in dit geval de schaatsende mens) gesteld wordt boven dat van de watervogel.
Met die keuze zullen de meeste vogelliefhebbers het niet eens zijn, tenzij ze ook van schaatsen houden. Dan wordt het moeilijk voor hen.

Tussen haakjes, die aandacht voor de Elfstedentocht lijkt wel een nationale religie!



met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

joostheeremans

Is het trouwens niet strijdend met de flora- en faunawet om vogels in deze barre periode uit wakken te jagen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Citaat van: joostheeremans op februari 07, 2012, 12:33:44 PM
Is het trouwens niet strijdend met de flora- en faunawet om vogels in deze barre periode uit wakken te jagen?

Is kievitseieren rapen eigenlijk toch ook.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Thijs Fijen

Citaat van: joostheeremans op februari 07, 2012, 12:33:44 PM
Is het trouwens niet strijdend met de flora- en faunawet om vogels in deze barre periode uit wakken te jagen?
Tuurlijk wel, maar het is een evenement van groot economisch belang en er wordt mitigatie (vogelvoer) geregeld.. Desalnietemin moeten ze officieel gezien gewoon een ontheffing aanvragen..
Thijs Fijen

Margreet Kwh

#14
Citaat van: Thijs Fijen op februari 07, 2012, 12:56:52 PM
Citaat van: joostheeremans op februari 07, 2012, 12:33:44 PM
Is het trouwens niet strijdend met de flora- en faunawet om vogels in deze barre periode uit wakken te jagen?
Tuurlijk wel, maar het is een evenement van groot economisch belang en er wordt mitigatie (vogelvoer) geregeld.. Desalnietemin moeten ze officieel gezien gewoon een ontheffing aanvragen..
Die term moest ik even opzoeken, Thijs. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitigatie
De alternatieve elfstedentocht is dus ook te beschrijven als een mitigerende maatregel. ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marcel van kammen

"Tussen haakjes, die aandacht voor de Elfstedentocht lijkt wel een nationale religie!"

Dat is wel iets waar ik mij als fries dood aan erger eerlijk gezegd. Laat iedereen zich lekker druk gaan maken over de elfmerentocht,dan houden wij ons als friezen wel bezig met de elfstedentoch :-)

Marina

Citaat van: Marcel van kammen op februari 07, 2012, 13:02:34 PM
"Tussen haakjes, die aandacht voor de Elfstedentocht lijkt wel een nationale religie!"

Dat is wel iets waar ik mij als fries dood aan erger eerlijk gezegd. Laat iedereen zich lekker druk gaan maken over de elfmerentocht,dan houden wij ons als friezen wel bezig met de elfstedentoch :-)

Hallo je bent gewoon Nederlander hoor.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Norman

Zowel het verjagen van de "standaard" watervogels (Wilde Eend, Meerkoet, etc.) als het rapen van Kievitseieren zijn onder voorwaarden gewoon toegestaan in de F&F wet.

Jos Welbedacht

#18
Ik wil benadrukken dat, zoals Margreet al terecht opmerkt, er geen sprake is van "slijmen" of schijnheiligheid wat betreft het bijvoeren van vogels die uit wakken zijn gejaagd, want het is niet de Stichting Vogelverzorgingsfonds die de wakken laat dichten, maar de IJswegencentrale. Het is dus in mijn optiek simpel: een mooi initiatief!

Het is aan de ene kant jammer dat het tot het bovenstaande moet komen, maar ik heb al jaren bijzonder veel zin in een elfstedentocht (ook omdat hij, als hij komt, voor mijn huis langs gaat!) waardoor ik het geen probleem vind dat zwakke plekken op de route worden gedicht. Ik vraag me ook af of de hinder werkelijk zo groot is, en ik kan me voorstellen dat er genoeg andere wakken zijn waar vogels terecht kunnen. Het zou wel netjes zijn als er, indien nodig, een ontheffing voor werd aangevraagd.

Het rapen van Kievitseieren is een heel ander verhaal.
Wat raar is, is dat de Stichting Vogelverzorgingsfonds onderdeel lijkt te zijn van de Bond Friese Vogelwachten (correct me if I'm wrong), die het rapen van Kievitseieren in beperkte mate toelaat. Het rapen van Kievitseieren en het verzorgen van vogels zijn tegenstrijdig. Maar goed, vergelijkbare tegenstrijdigheden kennen we ook van andere natuurorganisaties, en die moeten net zo zeer aangepakt en besproken worden.

Ik snap alleen niet waarom de kwestie van het eierrapen in dit topic genoemd moest worden, want daar ging het helemaal niet over. Misschien omdat we toch al net zo lekker bezig waren om de gek aan te steken met de Friezen ;) ? Dat neemt niet weg dat de kwestie bespreekbaar moet zijn, maar dan in een topic bij ethiek en wetgeving.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Marcel van kammen

@Marina: wij gaan toch als friezen ook niet hysterisch lopen doen met carnaval? Mensen doen net alsof de elfstedentocht een nationaal volksfeest is, maar het is eerlijk gezegd gewoon een mooie friese traditie en daar hoef ik echt geen 2 miljoen in oranje gestoken hossende randstedelingen bij :-D

Vincent Hart

Citaat van: Marcel van kammen op februari 07, 2012, 16:54:35 PMMensen doen net alsof de elfstedentocht een nationaal volksfeest is, maar het is eerlijk gezegd gewoon een mooie friese traditie en daar hoef ik echt geen 2 miljoen in oranje gestoken hossende randstedelingen bij :-D
@Marcel: Ik vermoed dat zowel locale middenstanders als internationale rookworstfabrikanten daar anders over denken  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marcel van kammen

Haha,een miljoen is meer dan voldoende hoor, meer kunnen de middenstanders toch niet verwerken. Heel friesland plus een miljoen mensen van buiten,dan zit je zo op de 2 miljoen totaal hoor ;-)

Marina

Citaat van: Marcel van kammen op februari 07, 2012, 16:54:35 PM
@Marina: wij gaan toch als friezen ook niet hysterisch lopen doen met carnaval? Mensen doen net alsof de elfstedentocht een nationaal volksfeest is, maar het is eerlijk gezegd gewoon een mooie friese traditie en daar hoef ik echt geen 2 miljoen in oranje gestoken hossende randstedelingen bij :-D

ehm... carnaval is beneden de rivieren
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

KorHaan

Citaat van: Jos Welbedacht op februari 07, 2012, 16:05:37 PM
Ik wil benadrukken dat, zoals Margreet al terecht opmerkt, er geen sprake is van "slijmen" of schijnheiligheid wat betreft het bijvoeren van vogels die uit wakken zijn gejaagd, want het is niet de Stichting Vogelverzorgingsfonds die de wakken laat dichten, maar de IJswegencentrale. Het is dus in mijn optiek simpel: een mooi initiatief!

Het is aan de ene kant jammer dat het tot het bovenstaande moet komen, maar ik heb al jaren bijzonder veel zin in een elfstedentocht (ook omdat hij, als hij komt, voor mijn huis langs gaat!) waardoor ik het geen probleem vind dat zwakke plekken op de route worden gedicht. Ik vraag me ook af of de hinder werkelijk zo groot is, en ik kan me voorstellen dat er genoeg andere wakken zijn waar vogels terecht kunnen. Het zou wel netjes zijn als er, indien nodig, een ontheffing voor werd aangevraagd.

Het rapen van Kievitseieren is een heel ander verhaal.
Wat raar is, is dat de Stichting Vogelverzorgingsfonds onderdeel lijkt te zijn van de Bond Friese Vogelwachten (correct me if I'm wrong), die het rapen van Kievitseieren in beperkte mate toelaat. Het rapen van Kievitseieren en het verzorgen van vogels zijn tegenstrijdig. Maar goed, vergelijkbare tegenstrijdigheden kennen we ook van andere natuurorganisaties, en die moeten net zo zeer aangepakt en besproken worden.

Ik snap alleen niet waarom de kwestie van het eierrapen in dit topic genoemd moest worden, want daar ging het helemaal niet over.

Ha Jos,

Omdat ik het was die over het eierrapen begon, wil ik daar wel antwoord op geven.
In mijn ogen drukt het bericht over het dichten van wakken enerzijds, en het bijvoeren van vogels anderzijds, een rare tegenstrijdigheid uit. Je verjaagt vogels om wakken dicht te krijgen, en je gaat dan uit schuldbesef, of excuus voor je dieronvriendelijk gedrag ergens anders lopen bijvoeren. Je haalt een vogelnestje uit, en vervolgens ga je na de raapperiode dezelfde vogels lopen beschermen. Dat is toch raar?

Het zijn dingen die vergelijkbaar zijn. Daarom bracht ik mijn stripje in.

Het zijn trouwens wel de Friezen, die in beide gevallen het recht op een uitzonderingspositie hebben, dus de gek steken met de Friezen lijkt me in beide gevallen best te kunnen. Je mag geen vogelnestjes uithalen, behalve als je een Fries bent. Je mag geen watervogels opjagen en verontrusten, in een tijd dat ze het extra moeilijk hebben, behalve als je een Fries bent.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Marina

+1
(ik ben overigens half Fries, maar dat terzijde)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Yeronimo

Ronald, hoewel er zeker heel verkeerde dingen in de wereld gebeuren die bevochten moeten worden lijkt het me in deze zaak niet zo op de plaats.

Het artikel noemt namelijk twee partijen, en niet één. Zoals ik het nu lees is het de IJswegencentrale die de wakken wilt dichten en ikzelf dus zie als een slechte partij die jammer genoeg door het ongelukkige artikel naar voren komt als een partij die wel degelijk eraan denkt. Dit terwijl Stichting Vogelverzorgingsfonds geheel los staat van de IJswegencentrale en er juist voor opkomt om het te redden en dus eigenlijk de schade probeert te verminderen door deze actie.

Overigens wil ik je erop wijzen dat kievitseieren rapen voorheen niet alleen in Friesland heeft plaatsgevonden maar de traditie in Friesland gewoon nog het langst zichzelf staand houdt.
Ik zie alleen geen tegenstrijdige belangen die je noemt. Volgens mij zijn het namelijk niet de weidevogelbeschermers in Friesland die de eieren rapen maar weer een andere partij waar juist de beschermers ook niet blij mee zijn.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

KorHaan

Nou, eh...

IJswegencentrale, Vogelverzorgingsfonds, Bond van Friese Vogelwachters, nu nog bestaande traditie van eieren rapen in Friesland, het is wel alles Friesland wat de klok slaat.
Friesland heeft toch wel een status aparte waar ik vraagtekens bijzet. Het is gewoon een onderdeel van Nederland, en wat voor de rest van Nederland geldt, moet ook voor Friesland gelden. Vind ik.

Als nou eens Moeder Natuur de taak krijgt om de wakken te dichten, en de Friezen de handen uit de mouwen steken om daar waar die tocht niet langs komt, wakken te gaan hakken, en als ze dan ook in het voorjaar eens gaan beschermen zonder eerst nestjes leeg te halen, ja dan zou ik ook in mijn nopjes kunnen zijn.

Volgende maand ben ik jarig.

"Wat wil je voor je verjaardag, Ronald?"

"Een lobotomie!"

"Huh? Een lobotomie? Waarom ?!"

"Nou, dan kan ik ook eindelijk eens zonder na te denken genieten van alles wat Nederlanders  bezig houdt. Dat lijkt me heerlijk!"

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jos Welbedacht

#27
Citeer
Ha Jos,

Omdat ik het was die over het eierrapen begon, wil ik daar wel antwoord op geven.
In mijn ogen drukt het bericht over het dichten van wakken enerzijds, en het bijvoeren van vogels anderzijds, een rare tegenstrijdigheid uit. Je verjaagt vogels om wakken dicht te krijgen, en je gaat dan uit schuldbesef, of excuus voor je dieronvriendelijk gedrag ergens anders lopen bijvoeren. Je haalt een vogelnestje uit, en vervolgens ga je na de raapperiode dezelfde vogels lopen beschermen. Dat is toch raar?

Het zijn dingen die vergelijkbaar zijn. Daarom bracht ik mijn stripje in.

Het zijn trouwens wel de Friezen, die in beide gevallen het recht op een uitzonderingspositie hebben, dus de gek steken met de Friezen lijkt me in beide gevallen best te kunnen. Je mag geen vogelnestjes uithalen, behalve als je een Fries bent. Je mag geen watervogels opjagen en verontrusten, in een tijd dat ze het extra moeilijk hebben, behalve als je een Fries bent.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Hey Ronald,

Bedankt voor je antwoord.
Ik begrijp de tegenstrijdigheid om eerst de eenden te verjagen, en ze vervolgens te verzorgen, maar dat is, zoals Margreet, ik en Jeroen hebben aangegeven, in deze situatie niet het geval. Pas als het bijvoeren door de IJswegencentrale gedaan zou worden hebben we m.i. te maken met een tegenstrijdigheid. Maar nogmaals vraag ik mij af of de vogels er wel zoveel last van hebben om de maatregelen m.b.t. het ijs te stoppen. Ik kan mij voorstellen dat het wel meevalt, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Hier zit dan, volgens mij, een verschil met de kwestie van het eieren rapen. De BFVW (Bond Friese Vogelwachten) staat het toe om in gecontroleerde mate Kievitseieren te rapen, terwijl dezelfde BFVW later volop aan nazorg doet. Dat laatste is natuurlijk een goed ding, maar dat eerste is in mijn (en jouw) optiek fout, en de combinatie van eerst eieren rapen, en daarna nazorgen is raar. Terecht dus dat er kritiek op is.
Ik denk echter dat er nog een verschil is tussen de kwesties: namelijk een ethisch verschil tussen het roven van kivietseieren en het verjagen van vogels ten behoeve van de ijskwaliteit. Het eerste is in mijn optiek een stuk grover.

Het is jammer dat de Friezen een uitzonderingspositie hebben m.b.t. het eieren rapen. Ik weet niet of dat ook geldt voor de ijskwestie (kan de voorwaarden waar Norman het over heeft niet direct vinden), maar geloof best dat het in het geval van een elfstedentocht zo is.

Doordat er in dit topic een ketting aan grappen over Friezen en Friese "misdaden" ontstaat worden de Friezen (en dus ook ik) in een negatief licht gezet. Dat mag dan wel voor een deel terecht zijn (niet voor mij overigens ;) ), maar laten we dan ook de misdaden van andere zaken noemen (zoals bv. de vogeljacht in Malta, Frankrijk en Italie, het afmaken van dieren onder het mom van natuurbescherming, en zo is er vast veel meer), zodat er niet een eenzijdig beeld ontstaat waarin alleen de Friezen fouten maken, en dat gevarieerdere beeld past beter in "Ethiek en Wetgeving".

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Yeronimo

Citaat van: KorHaan op februari 07, 2012, 20:00:12 PM
IJswegencentrale, Vogelverzorgingsfonds, Bond van Friese Vogelwachters, nu nog bestaande traditie van eieren rapen in Friesland, het is wel alles Friesland wat de klok slaat.
Friesland heeft toch wel een status aparte waar ik vraagtekens bijzet. Het is gewoon een onderdeel van Nederland, en wat voor de rest van Nederland geldt, moet ook voor Friesland gelden. Vind ik.

Denk dat je hier een beetje teveel aan het generaliseren bent. IJswegencentrale is niets anders dan een ijsbond van Friesland, meerdere provincies van Nederland bezitten die. (Lees hier).
Vogelverzorgingsfonds is inderdaad een organisatie die niet echt terug komt in andere provincies. Eigenlijk zou ik dit eerder positief als negatief noemen en het wijten aan het feit dat Friesland gewoonweg veel meer water bezit en dus meer watervogels.
Bond van Friese Vogelwachters is een samenwerking tussen de Friese vogelwachten. Net zoals Noord-Holland dat ook heeft met zijn vogelwachten (Zie hier).
Eieren rapen in Friesland, heb hier al op gezegd dat dit niet gedaan wordt door natuurbeschermers. Ook in dit bericht lijkt het me duidelijk.

Dus hoezo aparte status? Ik studeer en woon in Leeuwarden en voel dat nou niet bepaald anders als in de rest van Nederland, misschien omdat het hier ook grootschalig is en er weinig Fries gepraat wordt maar we blijven allemaal mensen en voelt totaal niet als buitenland.

Citaat van: KorHaan op februari 07, 2012, 20:00:12 PMAls nou eens Moeder Natuur de taak krijgt om de wakken te dichten, en de Friezen de handen uit de mouwen steken om daar waar die tocht niet langs komt, wakken te gaan hakken, en als ze dan ook in het voorjaar eens gaan beschermen zonder eerst nestjes leeg te halen, ja dan zou ik ook in mijn nopjes kunnen zijn.

Daar ben ik het zeker mee eens ;) Ik voer hier ook bij de wakken iedere dag de watervogels.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Thijs Fijen

Citaat van: Norman op februari 07, 2012, 16:01:05 PM
Zowel het verjagen van de "standaard" watervogels (Wilde Eend, Meerkoet, etc.) als het rapen van Kievitseieren zijn onder voorwaarden gewoon toegestaan in de F&F wet.
Als je bedoeld dat die voorwaarden een ontheffing is? (of zo je wilt een 'verklaring van geen bedenkingen')
Thijs Fijen