korstmos onbekend

Gestart door c.witkamp, februari 05, 2012, 08:56:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

c.witkamp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62986029
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2012-01-21 Linschoten - Linschoterbos (Landgoed Linschoten)
Foto's:




bij voorbaat dank cees witkamp
groeten,

cees

kroonp

Ik denk Ammoniakschotelkorst (Lecanora barkmaniana). Ik hou een kleine slag om de arm omdat ik deze soort niet zo heel goed ken en de soredieuze korsten echte lastpakken zijn qua determinatie.
Groet

Peter Kroon

alegro

Eigenlijk zijn de foto's van te veraf, maar ik herken dit aan de "jizz". Dit is Diploicia canescens.
Bomen die zo vol zitten met deze soort kom ik regelmatig tegen in het Noordhollandse
poldergebied.
Grüezi mitenand,
Arjan

c.witkamp

dank je wel, zet hem voorlopig even op onzeker.
groeten,

cees

kroonp

#4
De suggestie van Arjan lijkt me toch wat beter bij nader inzien...
Ik had niet in de gaten dat het om een soort met randlobben ging en ik ken het veraf beeld van Diploicia canescens niet zo goed.

(ik heb de topics even samengevoegd)
Groet

Peter Kroon

c.witkamp

hartelijk dank. "kauwgommos"....wat een prachtige benaming. doet me denken aan de tijd dat ik nog njn-er was, en ooit eens iemand hoorde over het platgeslagen-sinterklaasmutsjesmos. mag aannemen dat het nu anders heet.
groeten,

cees

kroonp

Citaat van: c.witkamp op februari 05, 2012, 14:16:59 PM
hartelijk dank. "kauwgommos"....wat een prachtige benaming. doet me denken aan de tijd dat ik nog njn-er was, en ooit eens iemand hoorde over het platgeslagen-sinterklaasmutsjesmos. mag aannemen dat het nu anders heet.


Het is niet de officiële Nederlandse naam, maar hij wordt nog steeds gebruikt (voor Gedrongen kantmos als ik het goed heb).  :)
Groet

Peter Kroon

c.witkamp

groeten,

cees

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl