Smaltandmos?

Gestart door marco knipping, januari 30, 2012, 09:49:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

Mos gevonden op oeverbeschoeiing iets boven het water. Oeverbeschoeiing is van een soort doek. Ik kom uit op een smaltandmos door de rechtopstaande kapsels. Het blad is echt te klein om te fotograveren.  De bladen zijn in de top iets getand en staan over het het algemeen naar een kant gericht. Het laatste stukje van de kapselsteel is donker van kleur en is gedraaid. Gewoon pluisjesmos is volgens mij veel meer getand en heeft een kaseldeksel met een langere punt.  Het peristoom ligt dicht en steekt niet ver uit het kapsel. Het kapseldekseltje heeft een klein uitstekend puntje zoals bij Gebogen smaltandmos.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/62863216
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2012-01-30 Oostkapelle - Oranjezon west
Foto's:




bij voorbaat dank M. Knipping

Ben Kruijsen

ik houd het op Dicranella heteromalla

marco knipping

Dank je Ben. Welk fotokenmerk is doorslaggevend voor Dicranella heteromalla?

vdvaart

Ik heb pas een paar maanden geleden mijn eerste smaltandmossen gezien (niet uit Nederland trouwens). Ik herinner me de kapsels daarvan als meer symmetrisch-cilindervorming, terwijl de kapsels van pluisjesmos -als ze rijp zijn-dikker worden naar het uiteinde, daardoor asymmetrisch ogen en ook schever op de stengel lijken te staan. Of de lengte van het kapseleinde ook discriminerend is weet ik zo niet, maar op de tweede foto staat een kapsel met een lange snavel. Ik zou niet verder hebben gezocht dan gewoon pluisjesmos bij het beeld van deze foto maar hier in het westen groeit ook bijna geen smaltandmos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

Citaat van: marco knipping op januari 30, 2012, 13:28:57 PM
Dank je Ben. Welk fotokenmerk is doorslaggevend voor Dicranella heteromalla?
Marco,
ik zie op de laatste foto een wat dikkig asymmetrich kapsel en geen cylindrisch smal rechtopstaand kapsel. Verder ook dicranum-achtig gebogen blaadjes. Vandaar Dicranella heteromalla