mosje

Gestart door marco knipping, november 18, 2011, 18:30:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

groeit op boomvoet Zwarte els in nat elzenbroekbos. Leg hem morgen onder de :micro: maar kon niet wachten.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/61806732
Mos onbekend - Bryophyta gezien op 2011-11-18 Braakman - camping e.o.
Foto's:








bij voorbaat dank M. Knipping

Ben Kruijsen

mooie foto's, ik zet in op Bryum pseudotriquetrum

marco knipping


vdvaart

eens; zie ik op de derde foto de broeddraden in de bladoksels die bij deze soort horen, maar die ik zelden zie?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping

Dag Koos, misschien vindt je dit ook wel leuk. Gewoon viltsterrenmos met volgens mij broedtakjes. Ik weet natuurlijk niet of dit ook minder vaak voorkomt

vdvaart

Hallo Marco,
Ik heb nog nooit gehoord van broeddraden bij viltsterrenmos....dus dat zou zeker leuk zijn om te zien maar is het geen ander mos dat er tussendoor groeit?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping

#6
Dag Koos
Vond het ook al vreemd. Ik heb een stukje mos met de loep bekeken in het veld samen met L. Calle en toen leek het toch echt iets van broeddraden. Morgen ga ik terug en neem ik wat mee voor onder de :micro: . Misschien ook wat beter foto's. Kan het niet Kwelviltsterrenmos zijn? Kan ik aan de bladvorm wel zien onder de  :micro: . Hoop ik.
grt marco

vdvaart

#7
Kwelderviltsterrenmos heeft naar mijn weten ook geen broeddraden. Wel hebben beide soorten soms veel rizoïden (vilt) aan de stengel en in de boeken lees ik ook dat het protonema soms stevig voortwoekert. Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik heb naar de foto's van viltsterrenmos op verspreidingsatlas.nl gekeken, daar zit er ook één tussen met dat donkergroene kleine spul tussen de echte mosplantjes.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping

Dag Koos, ik ben terug geweest en heb het mos onder de  :micro: gelegd. Het is inderdaad donkergroen spul wat via de steeltjes van het mos omhoog groeit. Ik weet niet of het misschien om een draadmos gaat? Het groeit in ieder geval los van het viltsterrenmos. de bladtop heeft een spitsje dus Gewoon viltsterrenmos
grt marco

vdvaart

Hallo Marco
Of het draadmos is kan ik zonder betere foto's natuurlijk niet zeggen; heeft wat je ziet een stengel met tweetoppige blaadjes? 
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping

Nee zeker niet zie tekening misschien protonema of een wier?

vdvaart

Hallo Marco
Mijn kennis gaat helaas niet ver genoeg om protonema van wier te onderscheiden.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

bij protonema van mossen (niet het allereerste begin maar als het protonema wat verder is uitgegroeid) staan de celwanden schuin t.o.v. de groeirichting van de cel. Zie https://sites.google.com/site/bryolim/bryointro/05
Bij draadvormige algen staan de celwanden haaks op de groeirichting van de cellen. 

vdvaart

Leuk om dit er bij te leren. Wel ingewikkeld dat je nog moet letten op het stadium van het protonema. Ik had dit weekend toevallig Pogonatum pensylvanicum onder de microscoop, al in juni meegebracht uit de VS. Dat is een uiterst merkwaardige viltmuts die vooral bestaat als protonema, je ziet groene matjes op aarde en hier en daar een onooglijk klein bruinig plukje er op, dat zijn de plantjes waaruit de kapsels groeien (die ik niet gezien heb). Helaas had het stukje protonema dat ik onder de microscoop had haakse wanden, ik zal nog eens wat andere monsters nemen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart