Viervleklieveheersbeestje - pop

Gestart door thijsdegraaf, november 16, 2011, 21:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Deze twee foto's had ik nog in mijn mapjes zitten. Volgens mij is het een larve, die begint te verpoppen en pop van een viervleklieveheersbeestje.
Toch maar voor de zekerheid. (datum staat onder de foto)
Ik lees altijd, dat ze in naaldbomen zitten. Maar ik zie ze elk jaar heel vaak in de kardinaalsmutsstruiken. Larven had ik echter niet gezien.

Arp

Kan niet missen  :duim:

Het is een misvatting dat het Viervlekje alleen aan naaldhout opgroeit. Als ik alleen op mijn eigen bescheiden ervaringen afga, kan er eigenlijk weinig anders van maken dan een behoorlijke generalist. Ook de Duitse naam "Vierfleckiger Schildlaus-Marienkäfer" is wat misleidend. Natuurlijk hebben Chilocorini in het algemeen een voorkeur voor Schildluizen, maar ik heb Exo.qua. ook succesvol op bladluis groot gekregen.

De juiste geslachtsnaam is nogal een warrig puntje overigens. Ik heb de indruk dat er een jaar of 16 geleden Brumus van gemaakt is, dat het lang heeft geduurd voordat recente auteurs en internetbronnen dat over hebben genomen, maar dat het inmiddels weer terug is bij Exochomus en dat veel auteurs/internet nu weer met Brumus achter de feiten aanlopen (zie samenvatting hier).

Hoog "lekker belangrijk" gehalte, maar toch...

Jan of andere keverkenner  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#2
Bedankt Arp. Weer lekker uitgebreid.
De twee verschillende namen waren mij ook al opgevallen. Op "Stippen" staat hij als Brumus.

Arp

Citaat van: thijsdegraaf op november 16, 2011, 22:45:00 PM
Weer lekker uitgebreid.
Het is een makke van me - vaak wat te lang van stof  :rolleyes:

Maar de lezer heeft de keus het te negeren, als er niets staat is die keus er niet  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Veurink

Citaat van: Arp op november 16, 2011, 22:57:29 PM
Citaat van: thijsdegraaf op november 16, 2011, 22:45:00 PM
Weer lekker uitgebreid.
Het is een makke van me - vaak wat te lang van stof  ::)

Maar de lezer heeft de keus het te negeren, als er niets staat is die keus er niet  :angel:

Ik steek er vaak veel van op :duim:
groet!
Gert Veurink



Arp

Ik voel we alweer minder schuldig  ;D  Dank :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf


Arp

Wist ik wel Thijs, maar ik weet ook dat ik af en toe teveel wauwel. Hier was het redelijk risicoloos om wat dat betreft eens schuld te bekennen  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)