gelobd pruikzwammetje ? is kaaszwam sp.

Gestart door gerples, november 28, 2006, 21:02:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerples

Dag allemaal,
Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb de laatste tijd veel berichten gelezen en veel geleerd.
Deze kwam ik vandaag tegen, gauw een paar foto's gemaakt en niet veel aandacht aan besteed omdat ik naar huis wilde.
Ongeveer 5cm, op een dode tak, langs een wandelpad met beuk, eik en berk.
Is dit een (jonge) gelobde pruikzwam?

met vriendelijke groet,
Chris
met vriendelijke groet,

Chris Geris

gerples

met vriendelijke groet,

Chris Geris

xenion

#2
Welkom op het forum :)
Ik weet niet zeker of het hem is, maar je zou even bij de Stekeltrilzwam kunnen kijken, daar vind ik hem ook wel een beetje van weghebben. Die kan ook wit zijn.
Groeten,
Martin

gerples

Dag,
Het is volgens mij geen stekeltrilzwam. Die heb ik al vaker gezien, zijn gelatineus en groeien op naaldhout. Deze zat op een loofhouttak.

groeten,
Chris
met vriendelijke groet,

Chris Geris

Ismael

Hij lijkt wel op een getande kaaszwam maar die is zeer zeldzaam volgens de Gerhardt (en toch maar rl3?) Afwachten wat de experts zeggen

http://waarneming.nl/soort.php?id=13764&wn...um_tm=&tab=foto
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Overigens lijkt het ook op gelobte pruikzwam Maar de bovenkant lijkt mij te weinig ruw. Bij getande kaaszwam bovenkant viltig schijnt te kloppen. Maar het kan dus een jong exemplaar zijn van gelobde, tja.
Groeten Ismaël Wind

gerples

Ismael, bedankt voor je reactie. Ik had gisteren ook al even naar de getande kaaszwam gekeken, maar heel oppervlakkig omdat die inderdaad heel zeldzaam is. Maar het zou kunnen, zou wel leuk zijn.
Ben vandaag nog even teruggeweest. Kon ze gelukkig nog vinden. Toen ik een stukje wou afbreken, liet helaas het hele groepje los (was trouwens maar 3cm groot).  Ik heb het maar meegenomen om te drogen, als het een bijzondere soort is kan altijd  iemand het nog bekijken. Hoe kan ik trouwens het beste een paddestoel drogen? Gewoon op de verwarming leggen?
Vlak achter de tak met het eerste groepje ligt een boomstam waar ik nog wat jonge en oudere exemplaren vond, volgens mij van dezelfde soort. Lijken inderdaad meer op een getande kaaszwam dan op een gelobde pruikzwam.
Maar misschien is het wel heel iets anders dan 1 van deze 2 bijzondere soorten.

3 jonge exemplaren, grootste ongeveer 1 cm

met vriendelijke groet,

Chris Geris

gerples

2 oudere hoedjes, bovenkant beige van kleur. Links daarvan resten van verdwenen hoedjes? Volgens Gerhardt lopen bij de getande kaaszwam de stekels ver langs het substraat af en kunnen verschillende hoeden met elkaar verbinden
met vriendelijke groet,

Chris Geris

gerples

Via de NMV-consul van Gelderland heb ik gisteren de volgende reactie van Peter-Jan Keizer ontvangen :

De (mooie) foto's van een witte zwam op een boom betreffen
hoogstwaarschijnlijk een soort kaaszwam. De jonge exemplaren laten
zien dat de onderkant uit buisjes (gaatjes) bestaat. Bij ouder worden
verdwijnt een deel van de tussenwanden en lijkt het geheel stekels te
worden. Dat is dus niet werkelijk een oorspronkelijk gestekelde
onderzijde.
Kaaszwammen kan ik niet zonder nader microscopisch onderzoek benoemen.
Zou je dus de naam willen weten, moet je het (gedroogde) vruchtlichaam
opsturen.
Tot zover kan ik je niet verder helpen.
Met vriendelijke groet,
Peter-Jan Keizer

groeten,
Chris
met vriendelijke groet,

Chris Geris

Corryabbink

CiteerHoe kan ik trouwens het beste een paddestoel drogen? Gewoon op de verwarming leggen?

Gewoon in de vensterbank laten drogen. Niet te langzaam maar ook niet dat ze gebakken worden. Misschien heb je wel een vensterbank waar een verwarming onder zit. Ik leg ze dan op een vel papier en na een dag zijn ze meestal al droog. Dat ligt ook aan de dikte van de zwam.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

De tweede foto lijkt sprekend op mijn vandaag geplaatste post 'getande kaaszwam?'


Rob Oudejans