Voor al wie heel veel roofvogels wil zien in Europa...

Gestart door temmie, september 02, 2009, 15:09:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

temmie

Ik zie dat hier nogal wat identificatievragen komen, met als suggestie om eens een goede locatie in Europa voor trektellen te bezoeken. Iedereen denkt daarbij in de eerste plaats aan Falsterbo, Gibraltar, de Bosporus, en het Walhalla: Eilat en Noord-Israël.

Er is meer en beter:

Stel je een dag voor begin oktober. 's Ochtends vroeg is het rustig aan de Zwarte zee. De lucht is mooi blauw en de temperatuur komt al boven de 20 graden uit rond 10u in de morgen. Daar zijn de eerste Steppekiekendieven. Het wordt middag, er staan al een 100-tal roofvogels op het notitieblad en overal beginnen zich grote thermiekbellen te vormen, ook boven de heuvel waarop je staat te tellen. Je hoort klikkertjes van de tellers naast jou onophoudelijk (soms per 5 of per 10) tellen. In de thermiekbellen zitten tot soms 10 arenden. Een Slangenarend vliegt recht op je af en gaat 15 meter boven je hoofd de heuvel over. Een Juveniele Bastaardarend zit midden in de thermiekbel, tussen wel 5 schreeuwarenden, enkele Zwarte Wouwen, Dwergarend... Helaas hoor je ook overal schoten. Daar valt een Wespendief uit de lucht. En even later een Dwergarend. De jagers zitten hier niet stil!
Er vliegen die dag meer dan 50.000 Steppebuizerds voorbij (geen record).

Die plek is Batumi en ligt in Georgië, op 5 uur vliegen van de lage landen.


Enkele andere dagmaxima: 10.566 Zwarte Wouwen en 272 Dwergarenden op één dag (26 september). 139 Slangenarenden op 2 oktober. Diezelfde dag vlogen 770 sperwers langs...op 12 september lieten ook de Balkansperwers zich niet onbetuigd: er vlogen 535 exemplaren langs. De telling in Batumi zorgde ervoor dat de geschatte populatie aan Balkansperwer, die voornamelijk langs de Bosporus zou migreren, in één klap met de helft groeide!

Andere dagrecords: 105 Roodpootvalken. 58 Boomvalken. 12 Bastaardarenden, 34 Steppearend, 255 Schreeuwarend. 285 Grauwe Kiekendieven, 80 Steppekiekendieven. 443 Bruine Kiekendieven.
Tenslotte: 83855 Steppebuizerds op 29 september, 89904 Wespendieven op 4 september.

Nog maar eens herhalen, het gaat hier telkens om dagtotalen. In totaal werden 812.713 roofvogels geteld. Behalve de aantallen, waren ook de waarnemingsomstandigheden perfect om van bvb. Wespendieven alle variaties in verenkleed en geslacht goed te bekijken. Ook de arenden waren er in alle stadia van ontwikkeling.

Wie mee wil komen tellen en graag minstens 50 Roodpootvalken op een dag ziet om te oefenen, is nog welkom dit jaar na 23 september (voor die dag is de accomodatie volgeboekt, onder meer met roofvogelcursisten die stage komen lopen).

Alle info op de website: www.batumiraptorcount.org , en neem gerust een kijkje in de foto-gallerij....

groeten,
Lieven

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

s.w.s

Heb al eerder goede verhalen over georgie als vogelland gehoord op het werk. Het lijkt me toch niet dat ik zou genieten van dergelijke imposante soorten, aantallen en vogels als ernaast diezelfde exemplaren bij bosjes uit de lucht worden geschoten. En redelijk massaal als ik jouw verhaal en de site eens bekijk. Of valt dat mee? Is het trouwens niet een Blue Cheecked Bee-eater op die foto?
Groetend, Swim

temmie

#2
Het is gelukkig niet iedere dag zo erg... Dat maakt het natuurlijk niet goed, maar de relatieve impact is zeer klein. Het is uiteraard geen zicht, maar hoe meer vogelkijkers er op de heuvel staan, des te minder plaats voor de jagers ;-)
Het afknallen van roofvogels zorgt voor (hopelijk) voor de bewustwording dat trekroutes moeten beschermd worden....
Die Bijeneter moet ik nog eens checken/vragen. Het lijkt alsof je de voorkant ziet, maar de vleugels zitten in de weg en ik weet even niet hoe het zit met juveniele beesten. De oostelijke zijn ook groener dan westelijke (bvb. Spanje). Meer daarover later. 


edit: juveniele bijeneter!
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

BramtK

Hmmm.... Ik zou toch wel het een en ander moeten overwinnen om daar roofvogels te tellen als er tegelijkertijd vogels worden geschoten.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

temmie

In Griekenland, Italië, Spanje en dichterbij in Frankrijk worden er ook 'en masse' vogels geschoten op trek. Het is geen typisch Georgisch probleem. In Zuid-oost Azië draaien ze alles met veren in de pot. Het voelt natuurlijk nog een stuk erger als er roofvogels mee gemoeid zijn...
Het verhaal en de foto's op de site is bedoeld om mensen wakker te schudden, maar het is als met alle 'journalistiek' op het internet: de impressie in het veld is soms verrassend anders dan op de site.

Ik was er vorig jaar ook, en op een dag hoorde je soms tien schoten, waarvan geen enkele raak. De Georgiërs vinden een Steppebuizerdfilet niet te versmaden... Dat is jammer, maar de overweldigende impressie van 10-duizenden roofvogels over je hoofd heen is veel sterker dan die enkele malloten met een geweer.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

temmie

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

temmie

Blog opnieuw geupdated, o.m. met een foto van Az. Wespendief.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Christian

Nou mag iemand mij, vol overtuiging, gaan uitleggen waarom dát een Crested is
Christian Brinkman

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

teunvankessel

Bandering op de ondervleugel en de lichte polsvlekken zien er wel goed uit.
De vingers zijn ook groter als die van Wespendief.. En de jizz van de vogel zoals die werd omschreven is ook goed. Maar helaas is jizz geen kenmerk ;)
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

temmie

helaas was ik er zelf ook niet bij dus ik kan ook alleen obv foto's beoordelen. Ik durf wel beweren dat de mensen ter plekke weten wat ze zien en als ze iets melden, dat ze er voor 100% achterstaan. Bovendien hebben sommigen daar al  ervaring met (pak'm beet) +500.000 wespendieven in alle kleden (behalve 2de kalenderjaar dan, die zitten in Afrika). Ze hebben daar ook geen bijzondere interesse in het maken van vermoeiende of vage claims, er valt zo al genoeg te zien  ;)

Wat de foto betreft: De grootte valt niet te beoordelen, maar terplekke moet deze vogel zeker zijn opgevallen tussen de (kleiner Wespendieven). Ik zie zes vingers, lichte keel, doorlopende bandering tot in de handvleugel, geen opvallend afgetekende polsvlekken. Alles wijst op een vrouw Aziatische Wespendief ssp. orientalis (niet zoals in Raptors of the World, waarin Indomalayan Crested HB en Eastern HB worden gesplit)...
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Justin Jansen

Niets mis mee voor een vrouw Crested!
Qua aantallen roofvogels en nog veel meer is Dzjabagly in Kazachstan ook een prima plek. Vorig jaar een dag met 1.5 miljoen kraai-achtigen bijvoorbeeld!
M.v.g., Justin Jansen


Christian

Christian Brinkman

temmie

#13
site is geüpdated. Ook twee korte filmpjes op youtube, eentje van de dagelijkse achtergrondruis veroorzaakt door Bijeneters (die tegen je kop vliegen):
http://www.youtube.com/watch?v=psIXEtjF5Ks

De tweede van een goede dag met veel Wespendieven. Dat plaatst een goede dag in de lage landen een klein beetje in perspectief! ;-) :
zie hiervoor www.batumiraptorcount.org in de newsblog!

Niets is getrukeerd in de filmpjes :-)


Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

temmie

Toch maar weer even dit topic omhoog halen, ook al staar dit bericht beter bij trektellen:
Voorlopig dagrecord Wespendief op de telpost in Batumi:


http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=1047&land=8&site=0&datum=20110831&taal=2


Ongeveer iedere avond worden de tellingen geüpdated... :)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

HJDT

Misschien een stomme vraag hoor: wie heeft het bedacht om alleen een bepaald aantal soorten in te voeren en de rest er als commentaar onder te zetten (Tortels, Ortolanen, Bijeneters enz. enz.)?? Staan die mensen er alleen voor de Wespendieven, kieken, arenden en Scharrelaars?? Snap best dat het behoorlijk wat werk is om een hele telling in te voeren en ook nog elke dag maar als met de rest van de gegevens niks wordt gedaan is dat toch eeuwig zonde van de gegevens die daar worden gegenereerd??

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

temmie

#16
Stomme vragen bestaan niet; enkel stomme antwoorden.
Een poging  ;D  :


Eerst en vooral, de motieven achter de selectie van prioritaire soorten staan uitgelegd op de site: http://www.batumiraptorcount.org/resultsprospects.htm


Het gaat in de eerste plaats over de roofvogels, en dan nog niet alle soorten. Gegenereerde data moeten kunnen dienen voor wetenschappelijke publicaties (en gegarandeerd dat er over gepubliceerd wordt). Dus de op te nemen soorten in de tellingen zijn gebaseerd op grond van herhaalbaarheid van de telling, het belang van Batumi als bottleneck voor deze soorten, en de praktische haalbaarheid van de telling overheen de hele trekperiode voor die soorten.


Kort door de bocht: mocht het project gegarandeerd de aanwezigheid hebben van minstens 16 gelouterde tellers (4 per post, 4 posten) overheen 2 maanden (20 augustus tot 20 oktober), dan zou alles kunnen geteld worden. Nu wordt maar een deel van bvb. Steppebuizerds geteld, omdat deze over een breed front trekken, en tot enkele weken nadat de laatste trektellers vertrokken zijn (meestal studenten die in september weer colleges volgen).. Men kan dan onmogelijk de aantallen Steppebuizerd vergelijken overheen de jaren.


Scharrelaar wordt wel 'bij'geteld omdat de oostelijke populaties sterk achteruitgaan. Het andere kleine grut wordt momenteel wel geteld, maar als er een dag van 80.000 Wespendieven komt, is het belangrijker voor het project om deze goed te tellen, en dan is het alle hens aan dek (en wordt er minder gelet op de passerines). Dezer dagen is het echter vrij slecht weer, dus weinig Wespendieven, dus meer tijd om uit te kijken naar wat anders...   


edit: misschien dat je bedoelt dat ze de tellingen in de opmerkingen ook gewoon in de telling zelf kunnen invoeren... zal eens navragen waarom dat nu niet gebeurt, maar vermoed dat het te maken heeft met overzichtelijkheid van prioritaire soorten in de telling).

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Wouter van Pelt

Net terug van twee weken tellen in Batumi. Wat ontzettend gaaf en leerzaam! Twee topdagen meegemaakt (check de aantallen op trektellen voor 27 september en 4 oktober). Wat te denken van 290 schreeuwarenden op je klikker, recht over je hoofd in een kwartier tijd. Of ruim 100 bastaardarenden op 1 dag (totaal van beide posten op 4 oktober; oftewel in één dag meer dan het seizoensmaximum van de afgelopen 3 jaar: 76 in najaar 2010). Heel erg gaaf om mee te maken!



Volgend jaar meer nederlanders?