Bladkoning

Gestart door JandJ, oktober 02, 2011, 00:05:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: jandj op oktober 03, 2011, 22:58:50 PM
Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op oktober 03, 2011, 20:17:10 PM
Dat suggereert dat ze langs de kust trekken, niet dat ze de kust negeren en de zee opvliegen.

Hoe zit het met de geringde bladkoningen? Worden die weleens teruggemeld?
Zo niet, waarom laat men de gevangen blako's niet direct weer los zonder een ring?

Wordt het niet eens tijd om dit topic te verplaatsen? Het gaat al lang niet meer over determinatie, maar er is wel een boeiende discussie gaande.

VRS Meijendel heeft op 14 oktober 2008 een bladkoninkje gevangen die een dag eerder in Castricum was geringd. Die was in elk geval niet westwaarts blijven vliegen.

Jan, een vogel ongeringd loslaten omdat hij toch nooit wordt teruggemeld is zinloos. Als je dat doet wordt hij zeker niet teruggemeld.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

JandJ

Goed idee.
Ik lees alles met aandacht.

In één nacht (en misschien een klein deel overdag) van Castricum naar Wassenaar... Deze ene terugmelding is natuurlijk niet representatief voor de blako-populatie, maar ik had verwacht dat ze verder zouden vliegen.  Ik vind het altijd heel boeiend die terugmeldingen. Van Schier naar UK (+ overwintering), van Overdinkel naar Frankrijk... erg interessant.

Je hebt gelijk. Het loslaten van ongeringde vogels voorkomt mijns inziens wel de last die de vogel van een ring zou kunnen krijgen en de stres tijdens het ringproces. Vandaar mijn idee om zulke vogels onnodig leed aan te doen. Voor een onderzoek geldt: geen resultaat is ook een resultaat, vorige week op school geleerd :). Het is natuurlijk maar de vraag of een vogel wel last heeft van een ring, maar dat is weer een ander onderwerp.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

Ik wil 'm best ff verplaatsen. Waarheen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Da's een goeie. Ik denk dat trektellen de beste optie is.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JohanvantBosch

Citaat van: jandj op oktober 04, 2011, 20:58:44 PM
Da's een goeie. Ik denk dat trektellen de beste optie is.

Ik zou dan zeggen gewoon het algemene forum....