zeer grote trechterzwam

Gestart door kvb, november 18, 2006, 20:13:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Een heel grote trechterzwam. De grote was 24 cm in diameter. Vrolijk foto gemaakt en verder niet veel aandacht aan besteed. Kom ik thuis en heb nu het vermoeden een reuzendikhoed gevonden te hebben. Foto in Phillips klopt en PDS kent de soort niet. Zegt alleen dat Leucopaxillus candidus door sommigen synoniem wordt genoemd. Die candidus is ook een gigant en lijkt iets witter dan de mijne.
Natuurlijk weer geen materiaal meegenomen. (moet me beperken ik heb al bakken vol).
Groeiplaats: gemengd bos pinus en eiken tussen gras.

Wie kent of herkent deze gigant.

Kik

Natuvos

Hallo kik,

Bij ons heb ik henm ook enige keren aan getroffen op komgronden (klei op veen) in een vochtige grond. Altijd in een heksenkring (vrij ruim), nooit solitair. Ik heb hem opgenomen als grote bostrechterzwam (Clitocybe geotropa) Helaas kan ik geen goede foto laten zien, ik had toen nog niet zo'n goed toestel. Als je er prijs op stelt wil ik de foto wel even bijvoegen (bij voorbaat met excuses voor de beroerde kwaliteit)


























kvb

Wim

Kijk svp hier eens naar.


Kik

Corryabbink

#3
Dag Kik,
De Reuzendikhoed komt meestal buiten het bos in graslanden voor.
Op het eerste gezicht leken het mij uit de kluiten gegroeide Nevelzwammen. Er is nog een kandidaat voor deze en wel de Grote trechterzwam. Naar mijn idee kom je hier zo niet uit...........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

Daar ben ik ook bang voor. Nevelzwammen zijn het niet. Ze stonden ook in de grens van bos en duingrasland. Ik hoopte dat iemand misschien een keer zo een ding gezien zou hebben. Typisch weer zo een voorbeeld van dat je soms op een dag zoveel vindt dat je het niet allemaal kan behappen.

Kik

wim veraghtert

De grote trechterzwam is mogelijk, maar ik heb die zelf nog niet gezien... Heb er dus geen ervaring mee. Eigenlijk durf ik er ook niet al teveel over zeggen.

Wel opletten dat je Grote trechterzwam (C. geotropa) niet verwart met Grote bostrechterzwam (zie foto's Frans, Clitocybe phyllophila). Deze laatste is het zeker niet.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

wim veraghtert

En dan ook nog even vermelden dat er zoiets bestaat als de Dikke trechterzwam - Clitocybe alexandrii

http://mimosa.pntic.mec.es/~mcabot1/index10.html

Die lijkt er sterk op.  
admin nachtvlinders waarnemingen.be

kvb

Die alexandri lijkt nog het meest. Geotropa is het niet. Die ken ik van kleibossen. Nu is die C. alexandri in Nederland maar van twee plaatsen bekend. (Hoenderloo en Den Haag info GGB). Ik ga zaterdag terug. Dat is nu wel zeker.

Bedankt allemaal voor de hulp


Kik