Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op januari 19, 2012, 15:53:49 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 19, 2012, 15:52:08 PM
Al was de vraag oorspronkelijk van Jan Jaap:

Maar ja, de sortering wordt dan gelijkgetrokken met de site, en daar was Jan Jaap ook al niet blij mee  B)


Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2012, 16:12:56 PM
nee precies, jan-jaap is helemaal niet blij
gebruikers die obsmapp al een tijdje gebruiken ook niet, want die waren gewend aan deze volgorde


Tja, met zoveel fans  ;D moet ik toch even reageren.
Ik heb op Waarneming.nl ook al de volgorde van de soortgroepen aangekaart. Die was inderdaad, zoals Marleen al aangaf, ook nog eens anders dan bij obsMapp, maar even onlogisch. Kan je op Waarneming.nl nog met de eerste letter intoetsen snel de soortgroep selecteren (net geleerd van Hisko); met ObsMapp zal dat niet gaan met een aanstipknop....
Waarom kunnen beiden niet gewoon wel logisch, nl. op alfabet. Dan kunnen niet alleen nieuwe gebruikers de groepen makkelijk vinden maar zelfs de oud-gebruikers!! Tenminste ik neem aan dat ze weten hoe het alfabet werkt? :angel:

groeten Jan-Jaap

Alex Kwak

Ik heb de optie "zelf soortgroepvolgorde in kunnen stellen" waar weer eens aan het todo-lijstje toegevoegd  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Geweldig plan!
Misschien kan je dan een aanvink-optie "Alfabetisch" maken? :duim: ;)

Citaat van: Alex Kwak op januari 20, 2012, 20:50:42 PM
Ik heb de optie "zelf soortgroepvolgorde in kunnen stellen" waar weer eens aan het todo-lijstje toegevoegd  ;)

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op januari 20, 2012, 21:08:13 PM
Geweldig plan!
Misschien kan je dan een aanvink-optie "Alfabetisch" maken? :duim: ;)

Haha, misschien  B)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

joostdejong

Hoi,

Is het mogelijk om de 'Route via Google Maps' bij de Omgeving-waarnemingen te laten verwijzen naar de Maps-app ipv Maps-online? Of nog mooier, de link richting de Android-API zodat ik kan kiezen met welke app ik de locatie wil zien?

Groet,

Joost
Joost de Jong

Botervlieg

Ik wens... ik wens....  ;D

... dat in het mailtje dat je krijgt met de waarnemingen die je hebt ingestuurd, dat daar ook de coördinaten worden getoond.

Is dat mogelijk?

Waarom ik dat wens... Soms dan verwijder ik een waarneming en denk ik later, "hm, jammer, had ik dat nou maar niet gedaan". Of "Euhm, dat was bij die ene waarneming, maar die heb ik verwijderd, waar heb ik dat ook al weer gezien?"  Als de coördinaten in het mailtje staan, kan je de waarneming er altijd weer opnieuw handmatig inzetten als je dat om-wat-voor-reden-dan-ook wilt.

(Daarnaast weet ik niet goed wat het doel is van het mailtje, ik wil het wel graag ontvangen en bewaar ze ook, maar eigenlijk heb je er nu weinig/niets aan, want er staat geen info in waar je iets mee kan. Als de coördinaten erin komen te staan, heb je meer aan het mailtje, denk ik.)

hiskodevries

die mailtjes zijn bedoeld als 'ontvangstbevestiging' en om fouten te melden als die opgetreden zijn.
nu uploaden kun je altijd een export vanaf je device doen, dus coordinaten vermelden in de mail hoeft niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op januari 27, 2012, 15:41:35 PM
die mailtjes zijn bedoeld als 'ontvangstbevestiging' en om fouten te melden als die opgetreden zijn.
nu uploaden kun je altijd een export vanaf je device doen, dus coordinaten vermelden in de mail hoeft niet

Bedankt voor je reactie Hisko. Dat zal ik eens proberen.  :duim:

DunesUnLimited

osm of google

Vanuit het invoerscherm kan je kiezen welke kaartsoort je gebruikt.  Maar  vanuit het menu bij overzicht scherm,  kan je niet kiezen welke maar krijg je altijd google maps. Het zou logisch kunnen zijn als je via een setting kan aangeven welke (google, osm of per keer keer beslissen) en dat dan daar ook gebruiken.

Bernard
Bernard van Duijnen

Alex Kwak

Ja, logisch. Komt niet bovenaan het prioriteitenlijstje, maar ga ik naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan vH

Is het mogelijk om bij waarnemingen die je bekijkt via 'Omgeving' in ObsMapp, bij extra links ook een link te zetten naar de waarneming op Waarneming.nl? Dat is bijvoorbeeld handig als je een foute waarneming tegenkomt, die kan je dan gelijk melden (i.p.v. dat je eerst de waarneming ook op moet zoeken op Waarneming.nl zelf).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Alex Kwak

Citaat van: Jan vH op maart 04, 2012, 21:12:52 PM
Is het mogelijk om bij waarnemingen die je bekijkt via 'Omgeving' in ObsMapp, bij extra links ook een link te zetten naar de waarneming op Waarneming.nl? Dat is bijvoorbeeld handig als je een foute waarneming tegenkomt, die kan je dan gelijk melden (i.p.v. dat je eerst de waarneming ook op moet zoeken op Waarneming.nl zelf).

Nu wordt als je op de waarneming klikt een vereenvoudigd overzicht getoond. Daar is helaas geen link aan toe te voegen naar het uitgebreide scherm.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan vH

Citaat van: Alex Kwak op maart 04, 2012, 21:18:00 PM
Citaat van: Jan vH op maart 04, 2012, 21:12:52 PM
Is het mogelijk om bij waarnemingen die je bekijkt via 'Omgeving' in ObsMapp, bij extra links ook een link te zetten naar de waarneming op Waarneming.nl? Dat is bijvoorbeeld handig als je een foute waarneming tegenkomt, die kan je dan gelijk melden (i.p.v. dat je eerst de waarneming ook op moet zoeken op Waarneming.nl zelf).

Nu wordt als je op de waarneming klikt een vereenvoudigd overzicht getoond. Daar is helaas geen link aan toe te voegen naar het uitgebreide scherm.

Oké.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wouter van der Ham

Het zou ook fijn zijn als je bij gallen ( Vliegen en Muggen , Bijen wespen en mieren) ook gelijk de waardplant kan selecteren.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op maart 07, 2012, 20:17:45 PM
Het zou ook fijn zijn als je bij gallen ( Vliegen en Muggen , Bijen wespen en mieren) ook gelijk de waardplant kan selecteren.

Die info moet je bij de opmerkingen kwijt. Er komt geen functionaliteit die voor de ene soortgroep anders is dan voor de andere.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

j.simons

Is het mogelijk om eenvoudig je huidige gps lokatie op te slaan als vaste lokatie?
Het zou dan eenvoudiger worden om een vaste lokatie te gebruiken en bij veel waarnemingen vanaf een lokatie in een gebied kun je even de lokatie vast zetten.

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op maart 07, 2012, 21:32:47 PM
Is het mogelijk om eenvoudig je huidige gps lokatie op te slaan als vaste lokatie?
Het zou dan eenvoudiger worden om een vaste lokatie te gebruiken en bij veel waarnemingen vanaf een lokatie in een gebied kun je even de lokatie vast zetten.

Is nu niet mogelijk, maar lijkt me een handige toevoeging.
Ik zet 'm op de todo-lijst.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

CTammes

Betreft inloggen: ik heb een ontzettende hekel aan vooraf ingevoerde wachtwoorden op een device. Is het mogelijk om bij het inloggen om het wachtwoord te vragen als dat niet bij de instellingen opgegeven is? Dat is een stuk veiliger (al is dat op deze site niet echt belangrijk).

Alex Kwak

Citaat van: CTammes op maart 11, 2012, 11:50:53 AM
Betreft inloggen: ik heb een ontzettende hekel aan vooraf ingevoerde wachtwoorden op een device. Is het mogelijk om bij het inloggen om het wachtwoord te vragen als dat niet bij de instellingen opgegeven is? Dat is een stuk veiliger (al is dat op deze site niet echt belangrijk).

Het wachtwoord wordt encrypted opgeslagen op je device.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

#170
Hallo Alex,

In november 2011 had ik de volgende wens kenbaar gemaakt:

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:42:14 PM
1) Bij het invoeren van een soortsnaam moet je eerst bij Instellingen de Primaire taal hebben ingesteld op 'Ingestelde taal' of 'Wetenschappelijke naam'. Dat is heel vervelend, omdat je soms de Nederlandse naam weet, maar soms alleen de Wetenschappelijke. :-\ Vogelaars zullen daar niet zo'n last van hebben, maar waarnemers van andere soortgroepen des te meer. Kan die instelling van de Primaire taal niet afgeschaft worden, zodat het op dezelfde manier gaat als op Waarneming.nl? Namelijk dat het niet meer uitmaakt of je 'Dwerg' intypt en dan o.a. Dwerggans kan kiezen of dat je 'Anser' intypt en dan Anser erythropus kan kiezen.
Kortom, dat het filter steeds een combinatie hanteert van de (bij de Gebruikersinstellingen ingestelde) Taal soortenlijst (meestal Nederlands) en de Wetenschappelijke naam.

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Zelfs Hisko vond dit een goed idee:
Citaat van: hiskodevries op november 20, 2011, 15:43:04 PM
........... ad 1 vind ik wel een goede

Zijn er plannen om dit alsnog te realiseren? Ik heb nu inmiddels Obsmapp versie 1.4.3 en je moet nog steeds kiezen tussen "Ingestelde taal" of "Wetenschappelijke naam". Ik weet van meer gebruikers dat zij dit heel hinderlijk vinden.
Ik wordt gek van al dat wisselen via Invoerscherm -> Overzicht -> Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Primaire soortnaam bv. op "Wetenschappelijke naam" instellen. Dan alle stappen terug naar Invoerscherm en de waarneming opslaan. Bij de volgende waarneming heb ik weer een andere soortgroep nodig en kan ik alle stappen weer doorlopen om de Primaire soortnaam op Nederlands in te stellen. etc. etc.

N.B. bij sommige soortgroepen zijn er nou eenmaal soorten zonder Nederlandse naam, dus dan moet je wel Wetenschappelijk kiezen.

Groeten Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op maart 11, 2012, 21:30:09 PM
Hallo Alex,

In november 2011 had ik de volgende wens kenbaar gemaakt:

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op november 19, 2011, 22:42:14 PM
1) Bij het invoeren van een soortsnaam moet je eerst bij Instellingen de Primaire taal hebben ingesteld op 'Ingestelde taal' of 'Wetenschappelijke naam'. Dat is heel vervelend, omdat je soms de Nederlandse naam weet, maar soms alleen de Wetenschappelijke. :-\ Vogelaars zullen daar niet zo'n last van hebben, maar waarnemers van andere soortgroepen des te meer. Kan die instelling van de Primaire taal niet afgeschaft worden, zodat het op dezelfde manier gaat als op Waarneming.nl? Namelijk dat het niet meer uitmaakt of je 'Dwerg' intypt en dan o.a. Dwerggans kan kiezen of dat je 'Anser' intypt en dan Anser erythropus kan kiezen.
Kortom, dat het filter steeds een combinatie hanteert van de (bij de Gebruikersinstellingen ingestelde) Taal soortenlijst (meestal Nederlands) en de Wetenschappelijke naam.

m.v.g. Jan-Jaap Spaargaren

Zelfs Hisko vond dit een goed idee:
Citaat van: hiskodevries op november 20, 2011, 15:43:04 PM
........... ad 1 vind ik wel een goede

Zijn er plannen om dit alsnog te realiseren? Ik heb nu inmiddels Obsmapp versie 1.4.3 en je moet nog steeds kiezen tussen "Ingestelde taal" of "Wetenschappelijke naam". Ik weet van meer gebruikers dat zij dit heel hinderlijk vinden.
Ik wordt gek van al dat wisselen via Invoerscherm -> Overzicht -> Instellingen -> Soortgroepinstellingen -> Primaire soortnaam bv. op "Wetenschappelijke naam" instellen. Dan alle stappen terug naar Invoerscherm en de waarneming opslaan. Bij de volgende waarneming heb ik weer een andere soortgroep nodig en kan ik alle stappen weer doorlopen om de Primaire soortnaam op Nederlands in te stellen. etc. etc.

N.B. bij sommige soortgroepen zijn er nou eenmaal soorten zonder Nederlandse naam, dus dan moet je wel Wetenschappelijk kiezen.

Groeten Jan-Jaap

Deze was inderdaad van m'n lijstje afgevallen. Ik zet 'm er weer op.
In versie 1.5 komt 'ie helaas niet meer, en waarschijnlijk komt daarna een versie 2.0 met uploadmogelijkheden naar andere portals.
Dus wellicht in 2.1?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Tyrr

Hallo

2 dingen:

dit topic opkuisen met in de eerste post een lijst van gevraagde dingen + korte reactie
de mogelijkheid om meteen een foto toe te voegen. Dus terwijl je aan het ingeven bent de optie 'foto' te hebben waarmee je het fototoestel van je gsm aanzet en de gemaakte foto dan meteen mee te sturen.

Alex Kwak

Citaat van: Tyrr op maart 11, 2012, 22:31:01 PM
dit topic opkuisen met in de eerste post een lijst van gevraagde dingen + korte reactie

Ik was al van plan om daar een apart topic voor te maken: per release wat daar in zat, en een todo-lijst voor komende releases.

Citaat van: Tyrr op maart 11, 2012, 22:31:01 PM
de mogelijkheid om meteen een foto toe te voegen. Dus terwijl je aan het ingeven bent de optie 'foto' te hebben waarmee je het fototoestel van je gsm aanzet en de gemaakte foto dan meteen mee te sturen.

Staat ook op mijn verlanglijstje, maar dan niet op deze manier. Hoe vaak wil je nou een foto gemaakt met je telefoon uploaden? Ik zit dus meer te denken aan een applicatie op de pc waarmee je foto's kunt matchen met waarnemingen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stijn E.

Citaat van: Alex Kwak op maart 12, 2012, 09:30:48 AM
Citaat van: Tyrr op maart 11, 2012, 22:31:01 PM
de mogelijkheid om meteen een foto toe te voegen. Dus terwijl je aan het ingeven bent de optie 'foto' te hebben waarmee je het fototoestel van je gsm aanzet en de gemaakte foto dan meteen mee te sturen.

Staat ook op mijn verlanglijstje, maar dan niet op deze manier. Hoe vaak wil je nou een foto gemaakt met je telefoon uploaden? Ik zit dus meer te denken aan een applicatie op de pc waarmee je foto's kunt matchen met waarnemingen.

Bovendien stimuleer je dan het maken van foto's met mindere kwaliteit. Een telefoon lijkt -voor Vogels- alleen enigszins geschikt met behulp van een telescoop. Voor andere soortgroepen is dat misschien anders, maar ook dan is de kwaliteit lang niet die van een compactcamera.
Een applicatie op de PC klinkt inderdaad wel interessant, Alex.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 12, 2012, 09:30:48 AM
Citaat van: Tyrr op maart 11, 2012, 22:31:01 PM
dit topic opkuisen met in de eerste post een lijst van gevraagde dingen + korte reactie

Ik was al van plan om daar een apart topic voor te maken: per release wat daar in zat, en een todo-lijst voor komende releases.


http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.msg1144179
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 12, 2012, 16:28:54 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 12, 2012, 09:30:48 AM
Citaat van: Tyrr op maart 11, 2012, 22:31:01 PM
de mogelijkheid om meteen een foto toe te voegen. Dus terwijl je aan het ingeven bent de optie 'foto' te hebben waarmee je het fototoestel van je gsm aanzet en de gemaakte foto dan meteen mee te sturen.

Staat ook op mijn verlanglijstje, maar dan niet op deze manier. Hoe vaak wil je nou een foto gemaakt met je telefoon uploaden? Ik zit dus meer te denken aan een applicatie op de pc waarmee je foto's kunt matchen met waarnemingen.


Bovendien stimuleer je dan het maken van foto's met mindere kwaliteit. Een telefoon lijkt -voor Vogels- alleen enigszins geschikt met behulp van een telescoop. Voor andere soortgroepen is dat misschien anders, maar ook dan is de kwaliteit lang niet die van een compactcamera.
Een applicatie op de PC klinkt inderdaad wel interessant, Alex.


Zelf ben ik alleen vogelaar, absoluut geen fotograaf en zeker niet van plan dat te worden, er zijn bergen mensen die daar veel beter in zijn dan ik ooit zal worden O0. Ik maak nu en dan louter een "bewijsplaatje" met mijn telefoon (Samsung Galaxy SII) Meestal gebruik ik dan mijn verrekijker ( Bynolyt Buzzard SHR 10X42) als "voorzetlens" . Levert inderdaad geen kwalitatief hoogwaardige opnamen op maar als bewijsplaatje voldoet het uitstekend. Is ook redelijk eenvoudig om vanaf telefoon een foto bij een waarneming geplakt te krijgen, het is alleen nogal omslachtig; waarneming in ObsMapp inkloppen, uploaden, ff wachten tot ie op waarneming.nl zichtbaar wordt (meestal binnen 15 min.), waarneming openen, optie "voeg foto toe" kiezen, bestandje selecteren (evt. croppen), uploaden en klaar is kees. Is wat mij betreft voldoende hoewel direct uploaden vanaf telefoon in ObsMapp wel veel makkelijker zou zijn. Ik zie zelf waarneming.nl als waarnemingssite en niet als fotosite. De foto's op waarneming.nl hebben voor mij alleen waarde op determinatiegebied, voor de "mooie plaatjes" ga ik wel naar andere sites. Vaak vindt ik een slechte foto informatiever dan een waanzinnig mooi vogelportret.

Groetjes, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Wouter van der Ham

Ik zou het fijn vinden dat het mogelijk wordt om tegelijkertijd te zoeken naar de nederlandse soortnaam én naar de Latijnse Naam. (Of is dat al mogelijk?)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Alex Kwak

Citaat van: wouteren3 op maart 18, 2012, 13:33:59 PM
Ik zou het fijn vinden dat het mogelijk wordt om tegelijkertijd te zoeken naar de nederlandse soortnaam én naar de Latijnse Naam. (Of is dat al mogelijk?)

Zie het laatste punt van todo/hoge prio van http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wouter van der Ham

Citaat van: Alex Kwak op maart 18, 2012, 13:45:51 PM
Citaat van: wouteren3 op maart 18, 2012, 13:33:59 PM
Ik zou het fijn vinden dat het mogelijk wordt om tegelijkertijd te zoeken naar de nederlandse soortnaam én naar de Latijnse Naam. (Of is dat al mogelijk?)

Zie het laatste punt van todo/hoge prio van http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0  ;D

:duim:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl