Albifrons en flavirostris?

Gestart door hoven, augustus 14, 2011, 11:53:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Even een oude foto.

Bij het doornemen van mijn foto's van november vorig jaar trof ik deze kolganzen. Toen was ik mij nog niet bewust van de verschillende ondersoorten. Klopt het dat de meest linker gans van de ondersoort flavirostris is? Ik herleid dat aan de donkere kleur en de brede zwarte banden. De snavel lijkt echter vrij roze, maar dat hoeft volgens de ANWB niet doorslaggevend te zijn. De vogels rechts voor lijken mij ondersoort albifrons.

Klopt mijn redenatie?
Mvg,
Alrik

Jeroen Nagtegaal

Groenlandse is allereerst bijzonder Zeldzaam in NL. Ik weet niet hoe het precies zit, maar er zou dacht ik ook verschil in algemene kleur van de vogel zitten en verschillen in postuur. Verder heeft Groenlandse eigenlijk altijd een Oranje snavel. Een heel klein deel van de Groenlandse zal dit niet hebben. Jemag dus gewoon uitgaan van de meest algemene, zolang er geen sterke aanwijzingen zijn voor Groenlandse.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Deze past denk ik nog ruim binnen de variatie van albifrons. Voor zekere flavirostris is een set aan subtiele kenmerken nodig.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hoven

Kan ik deze set kenmerken ergens vinden? De ANWB geeft deze nml. niet.
Mvg,
Alrik

frankneijts

Om te beginnen moet je denk ik eerst zulke foto's juist interpreteren: zo lijkt de vogel links alleen maar donker(der) door de licht/schaduwwerking........ En als je een vogel hebt die de kenmerken vertoont zoals vermeld in de ANWB (in combinatie!) heb je waarschijnlijk een hele goede kandidaat flavirostris.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'