Melige bovist?

Gestart door rchmo, november 07, 2006, 10:17:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Aan de kant van de weg (kleigrond) tussen het grind een kleine bovist(?) (2x2 cm). Geen verdere exx. in de berm. Zou dit de melige bovist kunnen zijn? Heeft niet de bestekeling van een parelstuidzwam.


Rob Oudejans












Ismael

Ik gok op afgeplatte stuifzwam. Afwachten wat de rest zegt. Melige kan vlgns mij niet omdat deze groeit op kalkhoudende droge zandgrond vooral in de duinen en daar al zeldzaam. In elk geval lijkt het mij dat de soort dan niet op kleigrond groeit.

Groetjes Ismael
Groeten Ismaël Wind

Marijke

Lijkt mij ook de afgeplatte stuifzwam. Goed dat je er ook een doorgesneden exemplaar bij hebt gefotografeerd.

groet, marijke

Ismael

ps inderdaad goed van de doorgesneden/gebroken want ik meen een vliezig dwarsschot te zien. De scheiding tussen steel en verstuivend deel. (ik lees het ook maar uit een boek hoor) Daardoor niet een Lycoperdon
Groeten Ismaël Wind

rchmo

Allemaal bedankt voor de reakties. Het is inderdaad een afgeplatte stuifzwam. De scheidingswand (dwarsschot) tussen het sporenvormende deel en het steelgedeelte is vooral op de oorspronkelijke foto bij uitvergroten goed te zien (zoals Ismael al meende te zien)!


Rob Oudejans