Ik weet niet waar deze vraag thuishoort......

Gestart door MarjoSmeets, augustus 06, 2011, 09:36:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

... dus stel ik hem maar hier, omdat het over insecten in het algemeen gaat.
In het voorjaar ben ik naar de Keukenhof geweest, voor de mooie bloemen natuurlijk, maar ook in de hoop er insecten aan te treffen die je hier bij ons niet ziet. Schetst mijn verbazing dat ik zo goed als niks van insecten heb gezien daar! Geen bijen, géén hommels, géén vliegen, niks! En in die jaren dat ik me nu met insecten bezig houd, is mijn oog toch al aardig geoefend zou ik zo denken, zeker goed genoeg om de insecten te spotten die normaliter gewoon overal rondvliegen. Maar niks dus. Nu opperde mijn vriendin die toen bij me was, dat ze er in de Keukenhof misschien iets van bestrijding op toepassen, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Hoe zouden ze dat moeten doen in de openlucht? Maar nu is mijn zus van de week in de tuinen van Appeltern geweest en die schreef mij dat het haar opgevallen was dat ze niks van vlinders en hommels zag en dat vond ze vreemd, zeker met de vlinderstruiken die daar staan. En toen was ze er eens op gaan letten en merkte dat er eigenlijk nauwelijks insecten waren. En omdat ze weet dat ik met insecten bezig ben, vroeg ze mij dus hoe dat zou komen. Nou geen idee dus! Hoe is het mogelijk dat in zo'n tuinen nauwelijks insecten voorkomen en dat allebei op mooie zonnige dagen? Is het toeval, of wordt er tóch iets van bestrijding toegepast? Ik zou me het uit het oogpunt van zo'n tuinbeheerder wel kunnen voorstellen dat het in hun voordeel is als er weinig insecten zijn, want als hun gasten telkens lek gestoken worden, of last hebben van om hun heen zwermende bijen of wespen, dan komt er op den duur niemand meer (om het maar even een beetje te overdrijven  ;D ) Heeft iemand een idee hoe dat zit? Toeval of bestrijding?

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jwj1976

Hoi Marjo,

Dit jaar was ik op vakantie in het zuiden van Tenerife (erg toeristisch) in de veronderstelling van alles en nog wat aan mooie vlinders etc tegen te komen, gezien de overdadige hoeveelheid bloemen.
Tot mijn teleurstelling vrijwel alleen kakkerlakken en hier en daar wat spinnen en 1 monarchvlinder.

Echter buiten de toeristenzone nam de diversiteit erg snel toe wat planten/insecten betreft. Dus het lijkt me dat daar wel bestreden wordt, om aantasting van de (aangelegde) bloemen door insecten te voorkomen. En misschien ook om de stekende insecten te weren.
Ik denk dit bij de keukenhof misschien ook het geval is, aangezien een paar families met rupsjes vrij snel veel schade kunnen doen...
Groeten Wim

Ton van Haaren

misschien hebben de insekten de keukenhof nog niet ontdekt, maar ik denk dat insekten wel heel snel door hebben of er iets te halen valt (ik veronderstel dat het "reuk-vermogen" toch vrij goed ontwikkeld is). Of valt het in de categorie, "wat een insekt niet kent, vreet ie niet", of was je er te vroeg in het voorjaar als veel insekten nog moeten uitsluipen, of misschien is het recent wel koud en regenachtig geweest? maar bestrijding ligt misschien meer voor de hand, want de meeste mensen houden niet vliegers om hun hoofd (m.u.v. vlinders).
tja,...
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

harry60

Waarschijnlijk houden insecten niet van genetish gemanipuleerde bloemen..... ???  ;D
Een groene stinkwants in het labatorium gekweekt stinkt ook niet :)

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

mberg

Om ook maar iets te opperen. Veel insectengroepen kennen een zomer-dip. Vaak hangt dit samen met de 'afwezigheid' van bloemen of minder bloeiende soorten. Veel insecten kunnen zich wat hun ontwikkeling betreft hierop instellen, of hebben twee vliegperioden/generaties, voor en na de zomer-dip. Dit is een uitzonderlijk jaar door de ongebruikelijke periode van hoge temperatuur, in combinatie met neerslag. Planten kunnen hier anders op reageren dan insecten waardoor je een bloemrijke periode hebt en toch minder insecten. Schieten maar.

Gelukkig hebben bodemdieren (en hun onderzoekers) geen last van een zomer-dip.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

MarjoSmeets

Tja lastig hè. Ik ben in de 2e helft van april geweest en zover ik me kan herinneren hadden we toen al een aantal mooie dagen achter de rug. En mijn zus is dus vorige week in Appeltern geweest en had die dag ook mooi weer. In april moeten de insecten inderdaad nog een beetje op gang komen en vorige week was het eens wat mooier weer tussen al die slechte dagen in, dus misschien hadden de insecten toen niet zoveel "zin". Wie weet, misschien hebben we allebei toevallig wel net een moment gehad waarop er toch al niet veel insecten waren. Dat het iets te maken zou hebben met genetisch gemanipuleerde bloemen, zoals Harry oppert, lijkt mij niet. Dat soort bloemen staat toch tegenwoordig in bijna elke tuin, dan zou je daar toch ook niks meer vinden? Ik heb vandaag eens een mailtje naar de Keukenhof gestuurd. Eens kijken of daar nog iets op retour komt.
Bedankt allemaal alvast voor het meedenken!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Vandaag heb ik een mailtje gehad van de Keukenhof. Dit is hun antwoord:

Je vraag over insecten op de Keukenhof is een vraag die vaker gesteld wordt.
Ik zal vertellen hoe het hier gaat op Keukenhof het jaar rond en dan moet je zelf daar maar een conclusie uit trekken.
Het moet je ook opgevallen zijn, als liefhebber van insecten, hoe schoon en aangeharkt het park was.

De showtijd ( de tijd dat kkh open is voor publiek) duurt ongeveer 8 weken, van 20 maart tot 20 mei.
Alleen in die 8 weken hebben we een zee aan bloemen.
In het begin zie je wat overwinterende insecten en daarna wordt er volop aan het nageslacht gewerkt.
Als al dit nieuwe leven begint is de showtijd al bijna afgelopen, wat dan volgt is de grote opruim periode.
Alles wat eventueel nog bloeit wordt gemaaid, de bollen worden gerooid en zelfs het gras wordt opgeruimd.
De hele zomer door schoffelen en wieden wij het onkruid weg.
In het najaar / winter na het planten van de bollen harken wij het hele park bladvrij om weer opnieuw het gras te kunnen zaaien.
Voordat we open gaan wordt alles nog een goed schoon gepoetst (de natuur) en dan, half maart, krijgen we pas weer bloemen.

Dus een bestaan opbouwen als insect zijnde op Keukenhof valt niet mee, weinig voedsel nog minder behuizing.
Er worden dus geen insecten bestreden alhoewel er wel menig steekvlieg vermorzeld wordt door de hand van de tuinman zomers in zijn korte broek.

Groeten Andre Beijk
Medewerker Keukenhof.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)