Hoofdmenu

Hele donkere

Gestart door xenion, november 04, 2006, 18:57:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Deze donkere kwam ik vandaag tegen op een stam van een den. Wat mij verbaasde is dat hij buisjes aan de onderkant had...
Naast dit exemplaar stond er nog een jonger exemplaar en een veel lichter exemplaar, welke waarschijnlijk wel dezelfde soort is.
Weet iemand de naam van deze paddenstoel?

Foto 1, bovenkant:
Groeten,
Martin

xenion

Foto 2, de buisjes:
Groeten,
Martin

knabenkraut

Dit is een houtzwam, volgens mij de Winterhoutzwam.
groetjes,
Dini

xenion

Foto 3, de steel:
Groeten,
Martin

xenion

En tenslotte het lichtere exemplaar:
Groeten,
Martin

xenion

CiteerDit is een houtzwam, volgens mij de Winterhoutzwam.
Bedankt voor je snelle reactie :)
In de paddestoelen encyclopedie staat dat hij op loofhout groeit, en volgens mij was het toch echt een tak van een den. Of er moet een andere tak tussen hebben gelegen.... Verder lijkt het hem wel te zijn.
Groeten,
Martin

JW_2all

CiteerIn de paddestoelen encyclopedie staat dat hij op loofhout groeit,  volgens mij was het toch echt een tak van een den. Of er moet een andere tak tussen hebben gelegen.... Verder lijkt het hem wel te zijn.
Volgens de Gele Bijbel zijn er ook enkele waarnemingen bekend van naaldhout (Jeneverbes en spar).
Groet,
Jan

xenion

Op die boom groeiden al 2 zwammen die normaal vooral of loofhout voorkomen. Er groeiden ook Sombere Honingzwammen op dus misschien dat het een berk is, maar daar was de diameter wel erg groot voor. Volgende keer moet ik gewoon beter opletten wat voor boom het is ;)
Groeten,
Martin