knolparassol?

Gestart door cora, november 02, 2006, 20:49:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik twijfel of dit een knolparasol is de voet was wel verdikt. De plaatjes van een jong exemplaar waren wit met wat zalmroze. De plaatjes van deze grote (hoed zo 10Cm) waren bruin. mooie grote afhangende ring. De geur kon ik niet thuis brengen geen champignonlucht wel sterk maar geen overdreven stank. Ik kan er verder niet veel van maken alleen ik heb de knolparasol al eerder op de foto gezet en toen leek de hoed anders. Iemand een idee. Wat heel grappig was toen ik met mijn spiegel onder de hoed keek kroop er een bosbesuil ondervandaan het regende hard dus  doet zijn naam eer aan!!! :lol:  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

wim veraghtert

Zeker geen Knolparasol, maar een champignon. Weet zo  ook niet welke.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

feel4nature

kan je mij uitleggen hoe je dat zo ziet Wim?
natuurlijk met groet, Ali.

cora

Een champignon ?  :huh:  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

knabenkraut

Parasolzwammen en champignons geven vaak problemen. Om zeker te zijn met welke soort je te maken hebt zou je gelijk kunnen kijkwen naar de lamellen.
Champinons hebben donkere lamellen en Parasolzwammen lichte. Dat maakt het al wat makkelijker met het zoeken in de juiste groep.
groetjes,
Dini

cora

zie eerste berichtje van mij jong exemplaar wit met zalmroze bij de oude donkerbruin wordend. Zie foto onderkant helaas slechte foto.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

wim veraghtert

Citeerkan je mij uitleggen hoe je dat zo ziet Wim?
Tja, dat is niet makkelijk (vooral uit ervaring).
Er is geen enkele Macrolepiota (reuzenparasol) met zo'n tekening op de hoedhuid. De hoedhuid is geschubd, maar het zijn aanliggende schubben.
Verder lijkt die wel wat op een parasol (maar champignon - Agaricus zit ook in de parasolzwamfamilie).
Donkere plaatjes bij oude exemplaren kloppen ook.
Moesten ze wit zijn, dan was champignonparasol ook een optie, maar daarvoor lijkt ie nogal fors en niet op de soorten die ik ken.

Heb nu even geen tijd om uit te zoeken welke champignon dit zou kunnen zijn.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

cora

ik heb hem zo lang op champignon spec. gezet maar ik zal zelf ook nog gaan zoeken en ik hoop dat iemand misschien nog een idee heeft.  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

feel4nature

bedankt voor de uitleg Dini en Wim............ :D  :D  
natuurlijk met groet, Ali.

JW_2all

Dit bericht heb ik over het hoofd gezien, en ik ben geen kei in champignons.

Onder hazelaar, en essen-iepen vind je vaak de Schubbige boschampignon en de Panterchampignon, iets later in het seizoen en deels tezelfdertijd.

Beide hebben zo'n hoedhuid als hier. de Schubbige kleurt rood bij beschadiging, en de Panter niet. Maar dit is in beukenbos, en daar heb ik ze nooit gezien.

Bovendien zouden er wel eens meerdere soorten geschubd kunnen zijn.
ik geef daarom alleen de tip mee.  
Groet,
Jan

cora

ik heb gelijk weer even rond gekeken bij google en in de boeken. de schubbige komt wel voor bij beuken las ik en de panter juist bij naaldbomen. Hij stond aan de rand van een bos met gemengde loofbomen.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot