steltlopers

Gestart door APellemans, juli 25, 2011, 22:17:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Vanmiddag in de Wollebrand (helaas geen slechtvalk gezien) zaten deze steltlopers rustig langs de rietkraag hun ding te doen. Volgens mij zijn het (vlnr), een witgat, een oeverloper en weer een witgat. Klopt dat ?
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Robertmeer

Het zijn alledrie Witgatjes.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

APellemans

Citaat van: Robertmeer op juli 25, 2011, 22:18:05 PM
Het zijn alledrie Witgatjes.
Ik zie bij die middelste een duidelijke krul in de hals, die kenmerkend is voor de oeverloper. Bij de witgat is die afwezig. Waarom vind jij die middelste dan toch een witgat ?
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Stijn E.

#3
Citaat van: APellemans op juli 25, 2011, 22:26:12 PM
Citaat van: Robertmeer op juli 25, 2011, 22:18:05 PM
Het zijn alledrie Witgatjes.
Ik zie bij die middelste een duidelijke krul in de hals, die kenmerkend is voor de oeverloper. Bij de witgat is die afwezig. Waarom vind jij die middelste dan toch een witgat ?

Je hebt helemaal gelijk dat Oeverloper zo'n krul heeft. Witgat kan deze echter wel degelijk hebben. Ik heb nu even geen beschikking over wat voorbeeldjes, maar wellicht wil iemand anders die even aandragen? Overigens zou Oeverloper ook een maatje kleiner zijn.



10:40 u.

Ik heb net even gezocht. Hoewel het inderdaad niet heel vaak voorkomt op foto's zijn er in dit topic foto's van een Witgat met zo'n krul te vinden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=153470
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

APellemans

Stijn, bedankt voor het uitzoeken. Echt overtuigend is de discussie bij dat topic niet als het gaat om een witgat. Er staat steeds een vraagteken bij die soort, en de krul is niet zichtbaar. Ik zie wel dat de bovendelen van mijn foto erg donker ogen, en dat er een soort van bandering op de staartpunt te zien is. Ook de oogring/wenkbrauwstreep oogt erg licht. Wellicht zijn dit de kenmerken die verklaren dat dit een witgat moet zijn ?

Ik heb overigens nog een waarneming gevonden die meer overtuigend is:
http://waarneming.nl/waarneming/view/55559106
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

frankneijts

Jouw eigen foto is een prachtig voorbeeld van een Witgat-met-een-krul Alfred...... 8)

Maar vooruit, hier een Witgat van mij met duidelijke krul maar let er wel op dat dit een adulte vogel in het voorjaar  is en dat de tekening op de bovenzijde dan wat anders is!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

APellemans

Citaat van: frankneijts op juli 26, 2011, 11:48:32 AM
Jouw eigen foto is een prachtig voorbeeld van een Witgat-met-een-krul Alfred...... 8)
Mijn foto gebruiken als bewijs dat een Witgat een krul kan hebben, zou tot een cirkelredenatie hebben geleid. Waar ik naar op zoek ben/was is de reden waarom dit een witgat is, zonder naar het kenmerk witgatten-hebben-geen-krul te kijken....
Ik ben allang blij dat jij/jullie niet op de algemene indruk (hoe heet dat ook al weer in het jargon ?) afgaan, maar je richten op explicite determinatiekenmerken. :angel:

Mooie foto trouwens.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Stijn E.

Citaat van: APellemans op juli 26, 2011, 11:56:37 AM
Citaat van: frankneijts op juli 26, 2011, 11:48:32 AM
Jouw eigen foto is een prachtig voorbeeld van een Witgat-met-een-krul Alfred...... 8)
[...] de algemene indruk (hoe heet dat ook al weer in het jargon ?) afgaan [...]

Zullen we dat woordje maar achterwege laten? Zal Frank vast waarderen  B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robertmeer

Maar ook zonder dat woordje te noemen zijn de vogels op jouw foto prima Witgatten Alfred. Zie bijvoorbeeld de lange snavel en poten en de donkere bovenzijde.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/