Steppebuizerd

Gestart door Dylan, oktober 30, 2006, 07:29:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

CiteerKan iemand mij trouwens vertellen uit welke tijd dat artikel uit Edwins link oorspronkelijk dateerd?

Ha Gerd,

Als ik zo beneden scroll dan zou ik zeggen uit 2000, maar zeker weten doe ik het niet.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

Citeer
Maar nu de hamvraag: Wat te doen als je een vosrode fase ziet (die, zo zegt Forsman, niet bij buteo voorkomt) en je alle kenmerken kunt afwerken?

(de donkere fase even daargelaten, want dat is helemaal al een dwaalgast)
Simpel: indienen bij de CDNA. Maar die discussie hebben we hier al eens gevoerd Gerd.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#62
Oke, dan was dat artikel er eerder dan mijn beschrijving. Er zijn een aantal dingen die voor mij van belang zijn  wat betreft orginaliteit.
In R.F Porter et. al staat al een afbeelding van een Steppe buizerd die een karaketeristieke combinatie vertoont van een oranje-bruinrode onderzijde die het hele onderlichaam bedekt. Slechts de grote onderhanddekveren zijn diepzwart.
Deze zogenaamde comma's  kom je wel op buteo tegen maar dan altijd in combinatie met veel lichtere veren. Vogels die wit zijn laten vaak deze comma's zien. Vogels die bij buteo  donkerder zijn, laten ook de polsvlekken met zwartachtige bevedering zien.
De combinatie en een scherp contrast tussen zwarte comma's met oranje-bruinrode polsvlekken en  lichaam aan de onderzijde is een kenmerk wat in dit artikel door Forsman aangewezen wordt.
Ik zeg niet dat vulpinus geen donkere veren op zijn pols hebben kan; vaak juist wel. Maar indien een vogel die donkere veren niet heeft, dan win je een extra kenmerk.
En ik won met het lezen van dat artikel, gisteren, een extra kenmerk.

Als dat artikel na 2006 geschreven zou zijn, nou ja, dan zou dat extra krachtig zijn in mijn eigen argumentatie  tegenover alle kritische geesten (Zou Gerd dit zaakje niet naar eigen believen hebben ingevuld?)
En zo staan er nog een paar dingen in die me enthousiast doen zijn, nee, sterker, doen blijven, over mijn eigen waarneming van 16 sep 2006

Deze is wel grappig: Mij werd gevraagd om die waarneming van een vraagteken te voorzien. Dat kon ik niet doen.
Maar wat ik nu wel kan doen is m tussen twee comma's plaatsen. 'Steppe buizerd' :lol:

teunvankessel

Weer even terug komend op Steppebuizerden, deze vogel had ik 11 mei boven mn huis hangen, snel een paar foto's gemaakt, toen ik ze vanmiddag op de pc zette dacht ik, mm toch maar even voor de zekerheid op het forum plaatsen.

dus bij deze, hier komt een foto
ben benieuwd wat jullie er van vinden.


Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

s.w.s

#64
Het beest lijkt sprekend op een Buizerd die een collega van me dit weekend had gefotografeerd. Daar hebben we met z'n allen (eigenlijk zonder aarzeling) een Buizerd van gemaakt.



NB ik zie dat-ie helemaal niet lijkt. Die staart had ik toch meer als die van jou in gedachten. Hoe dan ook, ik maak er geen Steppebuizerd van. Zie ook niet zo snel een goed kenmerk daarvoor. Een licht venster aan de basis van de handpennen zou een goed kenmerk zijn, maar dit is typisch zo'n raar licht vlekkenbeest.
Groetend, Swim

Jos Welbedacht

Ja, dit zijn geen Steppebuizerden idd.
Ook een kenmerk tegen zijn de donkere armpennen.
Daarnaast lijkt mij de kleur niet buitengewoon voor een Buizerd.
Wel een mooi exemplaar.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

#66
CiteerWeer even terug komend op Steppebuizerden, deze vogel had ik 11 mei boven mn huis hangen, snel een paar foto's gemaakt, toen ik ze vanmiddag op de pc zette dacht ik, mm toch maar even voor de zekerheid op het forum plaatsen.

dus bij deze, hier komt een foto
ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik zie helemaal niks dat op Steppebuizerd lijkt, alleen een gewone BB (bonte Buizerd).  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#67
Gisteren had ik een gewone Buizerd die zonder inzwarte polsvlekken, zwarte onderhanddekveren liet zien terwijl de polsvlekken gelijke tred hielden met de dekveren en lichaamsbevedering.
De polsvlekken waren net als de rest van het verenkleed roodbruin; echter niet uniform gesloten maar met smalle zwarte zoompjes en lichte bases aan de veren. De staart was zelfs wat vuil oranje bruin van kleur.
Dit soort vogels doen inderdaad sterk denken aan vulpinus, maar de algehele uitwerking doet buteo besluiten.
Als ik nou eens een camera had: Deze vogel is ter vergelijking erg interessant.

teunvankessel

CiteerGisteren had ik een gewone Buizerd die zonder inzwarte polsvlekken, zwarte onderhanddekveren liet zien terwijl de polsvlekken gelijke tred hielden met de dekveren en lichaamsbevedering.
Hier snap ik niet veel van!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

gerdwichers8

#69
Citeer
CiteerGisteren had ik een gewone Buizerd die zonder inzwarte polsvlekken, zwarte onderhanddekveren liet zien terwijl de polsvlekken gelijke tred hielden met de dekveren en lichaamsbevedering.
Hier snap ik niet veel van!
Hier overweeg ik kenmerken op een gewone Buizerd die kenmerken deelt en/of benaderd met die van Steppebuizerd.
Dit herhaal ik sinds jaren bij iedere Buizerd of Steppebuizerd met dit soort kenmerken om te zien in hoeverre het mogelijk en onmogelijk is om de twee van elkaar te onderscheiden.
In de loop van de jaren vind ik zodoende uit welke Buizerd, buizerd sp. of Steppebuizerd met welke kenmerken wel, niet of wel te onderscheiden zijn.
Zo ontstaat een helder begrip voor de marge in het midden: "onidentificeerbaar" en aan beide buitenzijdes van het complex de beide marges "identificeerbaar".
1 vogel in de Biebrza dit voorjaar viel in de midden marge.
De Nederlandse vogel die ik de post hiervoor vermelde is een broedvogel bij mij in de omgeving, en is erg interessant omdat ie zich op de grens van Buizerd  en buizerd sp. bevindt.
(in verband met beide comma's en een vrij open bruin rode lichaams bevedering.)

Ruminerend groet ik u