overtrekkende torenvalken?

Gestart door j.steenbergen, oktober 31, 2006, 09:21:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

j.steenbergen

Vanochtend op mijn werk aankomend werd mijn aandacht getrokken door een overvliegende valk. Lange staart was opvallend, dus Torenvalk. Maar direct daarop ontdekte ik een tweede vogel ernaast vliegen, en direct daarop nog een derde. De vogels riepen ook naar elkaar. Ik kan me niet herinneren ooit eerder Torenvalken in groepjes over te hebben zien trekken. Of komt dit toch vaak/vaker voor?  
Jeroen Steenbergen

tekenaar

Waarom denk je aan trek en niet aan "gewoon overvliegen"?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

j.steenbergen

Zou natuurlijk ook kunnen, ware het niet dat het een plek is waar Torenvalken nooit voorkomen (Zeist, dennenbossen). Vlucht was erg gericht en snel, waren in ieder geval geen beesten die ter plaatse wat aan het rondvliegen waren.  
Jeroen Steenbergen

BWoets

Slaapplaats >> Foerageergebied oftwel foerageertrek?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

maartenwielstra

Vergeef me als ik (zoals waarschijnlijk het geval is) je deskundigheid onderschat (ik ken je niet); heb je ook aan Halsbandparkieten gedacht (waarbij de kleur door het licht niet herkenbaar was)?

j.steenbergen

Beste Maarten, iedereen mag altijd mijn deskundigheid beoordelen, maar laat ik zo onbescheiden zijn er van uit te gaan dat ik er toch wel iets van af weet... Ja, het waren valken (riepen overigens ook een, zij het lager dan ik van TV ken, kji kji kji). Dat het torenvalken waren lijkt me ook duidelijk (lange staart), maar waar het me om gaat dat ik dit gedrag nooit eerder van TV heb opgemerkt. Slaap- of fourageertrek zou kunnen, al zou ik niet weten vanwaar en waarheen...
Jeroen Steenbergen

maartenwielstra

Ok, just checking, omdat Halsband rechtlijnig vliegt, alleen of tot in grote groepen. Valkachtige vorm heeft met stijve, spitse vleugels en lange staart en daarnaast ook nog eens een heel typisch geluid maakt (wat op zich lijkt op jouw beschrijving).  

j.steenbergen

Goed, nogmaals, nee, absoluut geen Halsbandparkiet. Overigens waren ze daar ook veel te groot voor. Wat me wel opviel was dat de valken een beetje schommelig vlogen, hadden af en toe een wat rukkerige vleugelslag. Ik twijfel geen moment aan Torenvalk, maar vond de waarneming wel direct apart.
Jeroen Steenbergen

Thijs Fijen

Maar het zou zeker trek kunnen zijn! Ook gewone trek en dus geen slaaptrek.

Thijs
Thijs Fijen

Kaja

CiteerMaar het zou zeker trek kunnen zijn! Ook gewone trek en dus geen slaaptrek.

Thijs
ja dat dacht ik toch ook, die trekken toch vanuit scandievavie en zo hè?

Thijs Fijen

Thijs Fijen

j.steenbergen

Ik wist wel dat noordelijke vogels hierheen komen, en ze zullen er toch op de een of andere manier moeten komen..., maar ik heb ze niet eerder zo zien langskomen. Vond ik toch opmerkelijk.  
Jeroen Steenbergen

Kaja

Ik heb de afgelopen 2 maand ook veel meer torenvalken zien overvliegen dan normaal.

j.steenbergen

Jeroen Steenbergen

Kaja

Bij mij niet maar ik denk van wel, wat doen anders 4 torenvalken in deze tijd van het jaar bij elkaar in een snelle rechtlijnige vlucht?

Thijs Fijen

op de telpost waar ik soms sta wel.

Thijs
Thijs Fijen