mossen op zeedijk.

Gestart door marco knipping, juni 21, 2011, 10:17:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

Mossen gevonden op zeedijk langs de westerschelde. waarschijnlijk basaltblokken.
foto 1 Bleek dikkopmos?
foto 2 Groot duinsterretje?
Op beide foto's staan sporrenkapsels. Foto 1 zijn denk ik van een ander mos. foto 2 brengt mij in verwarring.
grt marco

Rutger

Lijkt mij allebei goed. Die kapsels op foto 1 horen bij het dikkopmos.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

marco knipping

Rutger vraagje. Geeft een getande glashaar bij Groot Duinsterretje uitsluitsel van andere gelijkende soorten.
grt marco

Ben Kruijsen

nr. 2 is zeker geen Syntrichia ruralis var. arenicola oftewel Groot duinsterretje. De bladtop is afgerond. Ik zie een uittredende nerf (glashaar) nerf
die onder een hoek met de bladschijf staat. Dit wijst op Synbtrichia ruralis var calcicola (Klein duinsterretje) die veel op stenen substraten groeit.
Ik kan echter de zeldzame Syntrichia ruralis var. ruralis niet geheel uitsluiten. Hier is weer de  :micro: nodig.

marco knipping

Dag Ben.
Wil je dat ik wat opstuur.
Grt Marco

vdvaart

Een getande glashaar wijst inderdaad op Syntrichia maar er is een Syntrichia die vrijwel gladde glasharen heeft, namelijk boomsterretje. Dat ook massaal op steen kan groeien en vaak kapsels heeft.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

dit is geen boomsterretje want die heeft ingesnoerde blaadjes: lijkt op een viool. Al die Syntrichia's ruralis variëteiten
hebben min of meer evenwijdige blaadjes zoals op deze foto.
Ik heb trouwens het boomsterretje nog niet op steen gevonden maar het komt wel voor maar of dat massaal zo is waag ik te betwijfelen.

vdvaart

Ik heb ook niet willen zeggen dat dit boomsterretje is, ik reageerde alleen op de vraag over de tanden. Op bomen vind ik boomsterretje meestal als een enkel polletje. Alleen op steen heb ik het wel eens wijder verspreid gevonden. Ik geef toe, nog geen statistisch gegeven!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

Koos,

je antwoord niet goed begrepen. Het is inderdaad een feit, dat Boomsterretje vaak kapselt en dat Syntrichia ruralis complex juist weinig.
Dat maakt dit materiaal sowieso interessant. Dus Marco stuur het materiaal maar op. Ik zal kijken wanneer ik daar tijd voor heb.

vdvaart

De variant ruralis (daksterretje) is mij overigens nooit helder geworden. Ik heb de mosflora vaak herlezen en weet nog steeds niet goed wat nu het verschil is met groot/klein. Evenwijdige randen, hoe moet ik dat opvatten? De tekeningen van Landwehr lijken me ook krek hetzelfde. Ik heb de variant uiteraard ook nooit gevonden....dus Ben, ik hou me zeer aanbevolen voor een uitleg in woorden die ik beter begrijp dan de mosflora.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

Koos,
nu wil het geval dat ik ruralis ruralis ook nooit overtuigend heb gezien. Het kenmerk van grootste bladbreedte onder, op of boven het midden van het blad  of met evenwijdige zijden kan mij ook niet veel op weg helpen, celmaten evenmin gezien de overlap. Kortom vraag me af wie wel de soort goed kent.

Ben Kruijsen

materiaal onder de  :micro: bekeken, even wat kenmerken
nerf sterk uittredend, getand, onder hoek met bladschijf; blad in het midden het breedst dus Syntrichia ruralis var. calcicola.