Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

#1470
Gisteravond weer een ronde rondom het leekstermeer gedaan.
Begonnen bij polder oude riet en vervolgens via wat plekken voor uilen richting knosse (watersportcentrum tegen het meer aan). Dan richting Peizermade, om via matsloot als laatste stop het friesche veen aan te doen.
Friesche veen had ik eigenlijk niet heen gehoeven. Het was er dodelijk stil in vergelijking met de andere plekken. Ik had gehoopt om op de hotspot voor bosrietzanger 's nachts zingende vogels te horen om in te kunnen plannen in een eventuele big day volgend jaar. Helaas was alles stil.

Tussen 22:30 en 01:30 had ik het volgende scala aan leuke soorten:

01 kwartel

04 kwartelkoning
03 porseleinhoen
12 kleinst waterhoen
12 waterral

01 zomertaling
01 wintertaling

02 roerdomp

02 snor
06 sprinkhaanzanger
01 kleine karekiet
05 rietzanger
03 bosrietzanger
03 blauwborst

01 kerkuil
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JandJ

Ik kreeg vanavond een mailtje van mijn opa over van alles en nog wat. Soort maandelijkse nieuwsbrief voor de familie. Hij is net als de helft van de familie schipper en maakt dus heel veel mee. Hij sloot af met:
Op de dukdalf in de haven zit al een tijdje een meerkoet te broeden en een reiger staat weer geduldig te wachten om de jonkies, zodra ze uit het ei zijn, op te peuzelen. Ach, het jaarlijkse tafereel...
  :(
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Dit topic lijkt wel een beetje uitgestorven.


Gisteravond heb ik wederom een nachtelijk rondje gedaan.
Ik startte om 23.00 in het lauwersmeer bij het roodkeelplasje. Hier waaide het vrij stevig en naast wat ganzen, meerkoeten en een rietzanger was er niets te beleven. De kwartelkoningen bij de proefboerderij zouden toch wel roepen dacht ik, maar met veel verbazing moest ik constateren dat ze allemaal stil waren.

Bij polder oude riet waren ze wel wakker en 2 vogels zongen de longen uit hun lijf. Van aankomst tot vertrek werd de zang alleen onderbroken om een stukje op te schuiven. Hier verder alleen nog blauwborst en sprinkhaanzanger.

Een rondje leekstermeer was het volgende plan. Ik was hier al enkele malen tussen 23.00 en 1.00 geweest, maar ik was ook erg benieuwd wat er nog te horen was tussen 1.00 en 2.00. Stiller was het wel, maar het viel mij toch niet tegen. De porseleinhoentjes deden het zelfs erg goed.
Bij knosse riep de vogel constant die ik laatst ook al had. De waterrallen waren echter zo goed als stil. Een stuk verderop staat een boerenschuur met gaten in de nok. Ik heb er vorig jaar ook wel eens kerkuil gehoord, maar dit jaar is het elke keer stil. Op het terrein zingt in het fluitenkruid langs een piep klein slootje wel een bosrietzanger. Dat kan dus toch wel 's nachts.

Ook bij de boldert riep een porseleinhoen, maar daarmee was het ook zowat de enige vogel. Bij thuiskomst zag ik wel dat de ransuil daar weer was waargenomen, maar ik heb hem/haar daar nog niet kunnen vinden.
Ook de ransuil bij leutingwolde wil dit hele jaar al niet meewerken. Ik begin bang te worden dat hij er niet meer zit. De kerkuilen van leutingwolde en sandebuur die ik laatst had waren tevens stil vanavond. Bij de blauwvennen riep wederom een porseleinhoen en liepen er 2 jonge vosjes over de weg. Aan de andere kant in polder matsloot ook weer een porseleinhoen en 2 snorren. De kleinst waterhoenders waren iets opgeschoven naar het noorden en de roerdomp die hier normaal veelvuldig aan het baltsen was was nu stil. Mogelijk dat het nu toch te laat was.
Bij de peizermade vond ik bij het bruggetje wederom een porseleinhoen en 5 kleinst waterhoenders. Hier riep ook een nachtelijke bosrietzanger en tevens nog een roerdomp. Een stuk verderop riepen nog 2 kleinst waterhoenders en zat een porseleinhoen zo dichtbij dat ik mijn auto niet uit durfde te stappen en de vogel vanuit de auto heb opgenomen. Mogelijk vloog er ook een uil langs want vanuit het niets begonnen tureluurs en scholeksters te alarmeren.

Het was inmiddels 3.00 en ik wilde eigenlijk om 3.30 het fochteloerveen op om te kijken hoe vroeg paapjes konden zingen en of de kraanvogels in de ochtendschemer ook hoorbaar waren. Een korte stop in de weperpolder leverde de zoveelste porseleinhoen en een vroege watersnip op. Op het veen was inderdaad 1 van de eerste vogels rond 3.40 een zingend paapje. Dat deze soort vroeg wakker is wist ik, maar dit was toch wel heel erg vroeg. Ook rietgors en roodborsttapuit werden niet veel later wakker en tegen het bankenbosch was er ook nog een watersnip aan het baltsen. Plots klonk er kort getrompetter uit het veen!! Het is dus toch zeker mogelijk deze soort zeer vroeg op de big day op roep te doen. Snel werden ook boompieper, graspieper, geelgors, gekraagde roodstaart, roodborst, zanglijster en grasmus wakker. Een wel heel korte zangstrofe leek wel verdacht veel op een grote lijster. Een soort die op wrn.nl als algemeen staat, maar waarvan we op een big day toch maar vaak 1 hebben. Jammer dat deze niet zeker was. Mijn ervaring is dat ze elk jaar vaak op dezelfde plek zitten dus voor een big day bij kraanvogels en paapjes zou het een mooie plek zijn. Volgende keer extra aandacht aan geven!.

Toen ik een half uur later weer bij de auto kwam werd ik weer opgeschrikt door getrompetter. Het bleek dat 2 kraanvogels uit het veen waren opgevlogen richting de akkers. Ik reed in de richting waar de kraanvogels heen waren gevlogen om te kijken waar ze zouden gaan foerageren, maar voordat ik nauwelijks een eindje verder was kwamen er weer 2 kraanvogels overgevlogen de andere kant op. Deze landden in het weiland tegenover het parkeerplaatsje en waren ondanks hun lengte direct onzichtbaar in het gewas. Ik vond het leuk geweest en ben naar huis gereden om lekker te gaan slapen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

Deze voormiddag ben ik op nog eens op stap geweest. Mijn examens waren toch gedaan en ik moest toch nog is de natuur intrekken , ditkeer met het doel wat nieuwe libellensoorten te vinden. Onderweg zag ik al n wespendief overvliegen en was de sprinkhaanzanger weer luid aan het ratelen. Qua vlinders viel het mee: atalanta, gehakkelde aurelia,groot dikkopje,... Toen ook nog grote keizerlibel, bruinrode heidelibel,gewone oeverlibel. Toen naar het libellengebied gereden. Daar aangekomen zag ik meteen al gekraagde roodstaart zitten, later nog 1exemplaar. De eerste juffer die ik zag was meteen een nieuwe: Gaffelwaterjuffer!!!. Later in dat gebied nog watersnuffel (nieuwe soort), viervlek,grote keizerlibel,bloedrode heidelibel, kleine vuurvlinder, zuringspanner, groot dikkopje. op de terugweg nog een wespendief.
Deze namiddag met de libellencursusgroep een wandeling gemaakt. Dit zagen we : beekoeverlibel ( nieuwe soort), blauwe glazenmaker ( nieuwe soort), variabele waterjuffer (nieuwe soort), grote keizer, vuurjuffer,lantaarntje,platbuik, viervlek,azuurwaterjuffer,lantaarntje, hazelworm en er vloog nog eens een wespendief over.

Vandaag dus 6 nieuwe libellensoorten : variabele waterjuffer,gaffelwaterjuffer,bruinrode heidelibel,beekoeverlibel,bruine glazenmaker,watersnuffel.
Groeten,
Jonas

willemxd

#1474
leuke verhalen!:) , ik zag net 1kerkuil jong in de schuur, net te laat, want mijn broer zag  er ervoor nog  3 andere, dus 4 in totaal, na een paar leuke fotos gemaakt te hebben ga ik nu weer verder met slapen. de kerkuilen waren al heel groot, oja , en na de gekraagde roodstaart is de grauwe vlieg ook uitgevlogen! nu de zwarte roodstaart nog, leuke broedsoorten:) kerkuil gekraagde roodstaart zwarte roodstaart en grauwe vliegenvanger:)

Robert V.T

Deze avond nog ff de Vale gier binnengetikt, mooi gezien, maar helaas vooral slapend. Verder was een van de oehoe's even fraai te zien in een van de gaten.
Groeten,

Robert van Tiel

Vincent Hart

Vandaag begon goed met weer 'es 'n nieuwe huissoort: (min.) 2 kruisbekken vlogen roepend over. Op de terugweg van m'n werk toen ik met fiets voor een stoplicht stond te wachten een adulte zwartkopmeeuw. Altijd leuk in het centrum van Amsterdam  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Vandaag voor mijn regiojaarlijst  naar een Casarca geweest. Gezond op de fiets. Helaas ging mijn fiets ongeveer een kilometer voor de plek kapot. Mijn achterste tandwiel vloog opeens van mijn fiets af, en mijn ketting hing naast mijn fiets...
Laatste stukje dus maar gelopen en de Casarca gezien! Regiojaarsoort 209 alweer! :blink: Het record staat op 236...
Morgen maar een nieuwe fiets halen...

Yeronimo

Oei gecondoleerd met je fiets.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

lennartv

Gisteren ben ik vanuit Zeeland naar de Dwingeloose hei gereden voor de slangenarenden. Het was succesvol. Het hele verhaal plus foto's is op mijn weblog te lezen: http://lennartv.blogspot.nl/2012/06/een-geslaagde-twitch-in-het-hoge.html
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

KorHaan

Gefeliciteerd, Lennart!

Mooie plaatjes. Dat grote gele oog in die laatste foto, gaaf hoor.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

henrike1977

Vandaag gezien:
Zwarte roodstaart
Zwartkop
paartje Steenuilen
Winterkoning
En dat allemaal zomaar in m'n achtertuin.
Groet Henrike Visser

KorHaan

Vanochtend bij de koffie voor het raam, kijk ik naar een Houtduif op het dak van de overburen.
Altijd prettig als uitkijkpost te gebruiken, zo'n duif. Hij zit hoog op een dak en overziet de hemel. Ik zit binnen en hoef alleen de duif in de gaten te houden. Op het moment dat hij zijn kop schuin houdt, en met één oog in de lucht kijkt, een paar keer achter elkaar, weet ik genoeg. Ik grijp mijn dienstwapen.... eh....ik bedoel mijn kijker, en snel naar buiten. Eén blik in het stuk hemel waar de blik van de duif op gericht was, en daar gaat hoog een roofvogel. Wespendief! Yes!

Wat werkt dat toch vaak geweldig, zo'n trouwe uitkijk. Eerder leverde me dat op dezelfde manier al Havik, Sperwer, Torenvalk en Boomvalk op. Leuk!


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

KorHaan

Ja,

Als je het weet werkt het feilloos; als zo'n duif hardnekkig keer op keer omhoog loert, vliegt er 100% gegarandeerd een roofvogel over! Of nee,... één keer was het een Ooievaar. Die triggeren ook zo'n respons.

Overigens werkt het ook zo met steltlopers die staan te suffen overdag, op mijn local patch. Als die schuin omhoog kijken, moet je meteen de hemel afzoeken. Altijd bingo!


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Stijn E.

Leuk Ronald! En dat doet ons natuurlijk allemaal weer terugdenken aan de tips van KorHaan uit jouw hand. Toen al geïnspireerd door de duif?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jos Welbedacht

Ik heb vanavond genoten van die drie Vale Gieren bij Tzummarum! Ik heb er in de Pyreneeen honderden gezien, maar elke keer blijven het weer bijzonder indrukwekkende, toffe beesten!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Morgen op weg naar de pyreneeën om van de honderden gieren te genieten, ik ben benieuwd :D
Gijs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: dralion13 op juli 06, 2012, 23:16:28 PM
Morgen op weg naar de pyreneeën om van de honderden gieren te genieten, ik ben benieuwd :D

Van de Vale Gieren dan (Lammergier wordt iets lastiger). Maar desalniettemin mooi reisje voor de boeg met leuke bijvangsten  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jos Welbedacht

De keren dat ik in de Pyreneeen was had ik vrijwel altijd minimaal één Lammergier, maar vergeleken met de Vale Gieren zijn ze idd flink in de minderheid. Zelfs Monniksgier heb ik er gezien, dus succes Gijs!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

GijsB

Gaat geweldig worden met de JNM. Eerste week zit ik in Benasque, 2e week in Nocito, Siera y canones de guera, hier is ook een grotere kans op aasgieren  
Gijs

KorHaan

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 06, 2012, 21:48:13 PM
Leuk Ronald! En dat doet ons natuurlijk allemaal weer terugdenken aan de tips van KorHaan uit jouw hand. Toen al geïnspireerd door de duif?


Ja, Stijn.

Groetjes, Ronald

Fabian Meijer

Gisteren een prachtige derde-zomer lichte fase Kleine Jager gezien die ontdekt werd op m'n local patch, Deventer Veenoordkolk. Dezelfde plek waar ik en m'n pa dit jaar de Bairds Strandloper ontdekten! Erg gaaf beest en al helemaal zo ver in het binneland!. Zo goed als gister zie ik ze zelfs zelden langs de kust! Achter kokmeeuwen aanjagend, zittend op het water etc etc, heel gaaf!


Een hoop foto's en een verhaaltje weer op m'n blog:
http://fabianmeijer.blogspot.nl/2012/07/oh-inland-arctic-skua-where.html

Botervlieg

Vandaag gezien....

Groepje uit het nest vliegende jonge huismussen? ... met stuurproblemen....  Kiekeboe! ;D


http://waarneming.nl/waarneming/view/69687604

Groetjes, Marleen

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Herman van der Meer

Oenanthe

Moet een jong mannetje zijn, dat hij bij Marleen naar binnen kijkt  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Citaat van: HPM op juli 10, 2012, 12:51:48 PM
Een Gluurmus.

;D

Citaat van: Oenanthe op juli 10, 2012, 13:08:24 PM
Moet een jong mannetje zijn, dat hij bij Marleen naar binnen kijkt  ;D

Tja...

Vincent Hart

Citaat van: Oenanthe op juli 10, 2012, 13:08:24 PM
Moet een jong mannetje zijn, dat hij bij Marleen naar binnen kijkt  ;D
Dit is meer 'De Onfrisse Blik', Maarten  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers