Hoofdmenu

Zeevogels vandaag

Gestart door laatvlieger, juni 19, 2011, 11:15:25 AM

Vorige topic - Volgende topic


Justin Jansen

Wind draaide vanmiddag nog van zuid naar west en straks nog naar Noordwest, zo maar weer eens even gaan zitten!
M.v.g., Justin Jansen


georgetanis

Vanaf dinsdag komt er weer een mooi windveld op de Noordzee aanzetten. Dinsdag west en de dagen daarna NW 6/7. Op de Doggersbank W/NW 7/8. Met golfhoogtes tegen 6 meter! Zal dus flink onstuimig worden! Dan zullen de betere aantallen grauwe pijlen onze kant opkomen. Hopelijk ook meer jagers en Noordse stormvogels.
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

frankw

Inmiddels lijkt het pas donderdag middag en vrijdag goed te worden. Volgens Windguru: http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=48299
Vrijdag zou wel eens een hele goede dag kunnen gaan worden, denk ik? Nog zonder neerslag ook..

Ik ben voornemens om volgende week eens te gaan zee tellen, wat is (vaak) de beste plek met WNW - NW om te gaan zitten?

Ben Wielstra

Oeh laat maar komen die meuk. En als ze niet naar ons toe komen varen we wel naar hen toe.

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op september 30, 2011, 21:45:34 PM

Oeh laat maar komen die meuk. En als ze niet naar ons toe komen varen we wel naar hen toe.

Doen dat laatste dan maar want ik heb midden in de landtrektijd helemaal geen behoefte aan zeetrekwind.
Herman van der Meer


HPM

Citaat van: Ben Wielstra op oktober 01, 2011, 10:52:35 AM

Landtrek? LANDTREK? BOE!


De jongens van De Vulkaan hebben het goed bekeken. Die eten van twee walletjes  (nou ja, van de wal en van de zee eigenlijk) en waaien met alle winden mee.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Ik zou graag willen weten wat er voor de wind die er nu voor vrijdag voorspeld is te verwachten is @ camperduin qua soorten en aantallen. Iemand een idee of uitleg hoe ik zoiets op trektellen.nl terug zou kunnen vinden?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Maarten Sluijter

Citaat van: rnbflavour op oktober 03, 2011, 13:07:44 PM
Ik zou graag willen weten wat er voor de wind die er nu voor vrijdag voorspeld is te verwachten is @ camperduin qua soorten en aantallen. Iemand een idee of uitleg hoe ik zoiets op trektellen.nl terug zou kunnen vinden?

Kijk bij telpost Camperduin en kijk terug naar resultaten in het verleden rond de 6/7/8 oktober met de verwachte wind en dan kom je bijv. bij deze telling uit..
.

Folkert Jan

Wzw is heel wat anders dan wnw en dat gaan we hopelijk wel terug zien vrijdag! Ik verwachtte toch eigenlijk wel hogere aantallen of is dit echt het maximale voor begin oktober met nw wind?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Waarom zoek je zelf niet even op Trektellen? Er zijn flink wat tellingen van Camperduin ingevoerd ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Dat heb ik dus gedaan, maar mijn gevoel zou zeggen dat ik veel meer zou gaam zien dan 3 noordse stormvogels, 1 noordse en 1 grauwe pijl en wat eenden terwijl dat zo ongeveer de tellingen zijn die ik vind! Misschien dat hier ervaren zeetrektellers zijn die wat meer kunnen zeggen wat te verwachten is en waarom in grote lijnen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Het blijft altijd gissen of het goed gaat vliegen, het ziet er iig goed uit voor Vrijdag/Zaterdag. Kortom: Gewoon op vrijdag er gaan staan, dan weet je of het vliegt.

nick

Hoi Folkert Jan,


Als ik eerlijk ben, zou ik een andere telpost uitkiezen voor vrijdag aanstaande. Vroeger was NW bij Camperduin vaak goed, maar de laatste tien  jaar houdt het bij ons al snel op zodra de wind maar iets ten noorden van WNW komt. Als het NW of nog noordelijker wordt kan je beter naar een stuk waddenkust of Den Oever gaan, en nog beter naar een waddeneiland.
Camperduin is al vele jaren niet meer wat het geweest is.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

frankw

Is Westkapelle of Ijmuiden goed met NW?

nick

IJmuiden niet bijzonder, bovendien kan/mag je daar niet de pier op met harde wind. WestKapelle vaak wel, maar dat kunnen de zeeuwen je beter zelf vertellen.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

lennartv

Westkapelle is erg goed bij NW maar dan moet er natuurlijk ook wel een beetje windkracht zijn. Kijk eens op trektellen dan kun je precies zien wat bij welke windrichting en windkracht gezien is.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Folkert Jan

Citaat van: nick op oktober 03, 2011, 19:22:39 PM
Hoi Folkert Jan,


Als ik eerlijk ben, zou ik een andere telpost uitkiezen voor vrijdag aanstaande. Vroeger was NW bij Camperduin vaak goed, maar de laatste tien  jaar houdt het bij ons al snel op zodra de wind maar iets ten noorden van WNW komt. Als het NW of nog noordelijker wordt kan je beter naar een stuk waddenkust of Den Oever gaan, en nog beter naar een waddeneiland.
Camperduin is al vele jaren niet meer wat het geweest is.

Heb je daar een verklaring voor?
Voor een leuke telling aan de waddenkust heb je al snel windkracht 8 nodig wil daar iets van een pijl of stormvogel vliegen is mijn idee.
Westkapelle is voor mij gewoon te ver.
Ameland of komend DT weekend is vlieland natuurlijk ook een goede keus!
Camperduin is voor mij de dichtbijzijnde noordzeetelpost en daarnaast is texel en vlieland dan niet onbereikbaar als er iets gevonden wordt.

Ben je zelf vrijdag wel aanwezig op camperduin? Lijkt me erg leuk om naast zo'n ervaren zeetrekteller te kunnen zitten om hopelijk veel te leren. Vrijdag is tot nog toe aardig west.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

andre

Vrijdag Lauwersoog en zaterdag de Eemshaven , die the day after altijd beter lijkt te zijn .
Die pijlen kan je daar vrijwel zeker vergeten maar de rest is er best aardig te doen en ook nog eens nuttig voor je provincie lijst  :duim:

André
Andre Boven

frankw

Citaat van: nick op oktober 03, 2011, 20:07:45 PM
WestKapelle vaak wel, maar dat kunnen de zeeuwen je beter zelf vertellen.
Een Zeeuw die er nog iets over kan zeggen? 8)

Folkert Jan

Haha Andre...altijd de mensen naar groningen lokken ;) als jij zorgt voor windkracht 8 ga ik samen met jou stormvogeltjes kijken ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

Even een oud topic naar boven halen want de vraag die Folkert stelde is al wat vaker gesteld op het forum ;D
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=63111.msg447802#msg447802

Met name reactie #12 is wel handig.
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 13, 2008, 23:47:58 PM
NN(W): oostelijke waddeneilanden
W(N)W-N(N)W: Westkapelle/noord-Frankrijk (beste richting: NW)
W-(W)NW: Zuid-Hollandse kust (beste richting: WNW)
ZW-W(N)W: noord Noord-Hollandse kust (beste richting: W)

6-7 ( 8) beaufort is meestal de beste windkracht.

Of gewoon alle bijdragen van Rinse vd Vliet doorlezen (zijn er gelukkig niet zo heel veel) dan vind je wel aardig wat info over land- en zeetrek, windrichtingen enz
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankw

Bedankt Bas. Westkapelle wordt m dan denk ik.

pwolf

Scheveningen is ook heel goed hoor.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

Theovanv

Citaat van: pwolf op oktober 04, 2011, 01:27:42 AM
Scheveningen is ook heel goed hoor.

groeten, pim wolf
Lijkt mij ook, toen ik op Katwijk stond vloog alles best ver weg, kwamen er Middelste Jagers langs, waren we blij dat we de determinatie rondkregen, maar als er dan met Scheveningen gebeld werd begonnen ze over de onderstaartdekveren :rolleye: Daar kwam het dus toch wat dichterbij langs als je op een van de pieren zit ;)
Theo van Veenendaal

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Theovanv op oktober 04, 2011, 02:06:12 AM
Citaat van: pwolf op oktober 04, 2011, 01:27:42 AM
Scheveningen is ook heel goed hoor.

groeten, pim wolf
Lijkt mij ook, toen ik op Katwijk stond vloog alles best ver weg, kwamen er Middelste Jagers langs, waren we blij dat we de determinatie rondkregen, maar als er dan met Scheveningen gebeld werd begonnen ze over de onderstaartdekveren :rolleye: Daar kwam het dus toch wat dichterbij langs als je op een van de pieren zit ;)

Maar pas na 10 uur op kunt en niet uit de wind kunt zitten als er al anderen zijn.
Jammer, want lijkt me een geweldige lokatie.

Phil

frankw

Scheveningen had ik ook overwogen maar deze is pas om 10.00u. open voor niet vergunninghouders. zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=150223.msg1044740#msg1044740
Het lijkt mij zonde om de eerste paar uur te moeten missen.
Of iemand van de vergunninghouders moet bereid zijn mij en 2 of 3 anderen mee te nemen eerder op de ochtend. (waarschijnlijk ik, Remco Wester en James Lidster) Dat zou ik uiteraard zeer op prijs stellen. :duim:

HPM

De traditionele plek voor zeetrektellen in Scheveningen is het ca 750 meter lange Zuiderhavenhoofd, wat geen openingstijden kent.

Herman van der Meer